Byggahus.se

Centrallås på villa?

1. A
    Medlem · 173 inlägg

aiskylos

Medlem
    Sitter och planerar för vårt kommande hus, och funderar på om det finns något att köpa som liknar de centrallås som finns på bilar. Alltså följande funktion:

1. När jag lämnar huset och vrider om nyckeln i entredörren skall altandörrslås, låset till grovköksdörren osv också låsas, och tvärtom när jag kommer hem.

2. Alternativt samma lösning som många bilar har idag, en radiosändare med kort räckvidd så att man slipper nycklar och kan låsa upp med famnen full med ungar, kassar och annat.

Någon som sett någon sådan lösning? Pris??? Trådbundet/trådlöst? Hur säkert blir det?

2. C
    Medlem · 322 inlägg

Chief_Ryback

Medlem

Re: Centrallås på villa?

Pratade om det med min alldeles egna larm&lås kompis för ett par veckor sedan. Han sa att motordrivna lås var fruktansvärt dyra och inte värt att investera i.
    Kanske ska tillägga att jag hade lite storhetsvansinne vid tillfället(läs druckit någon öl) och skulle ha kortläsare och lite annat lull-lull.

För övrigt, så länge det är trådbundet är det säkert, men det är fler saker som kan gå sönder och orsaka falsklarm och kostnader för reparation.

3. A
    Medlem · 110 inlägg

Alke

Medlem

Re: Centrallås på villa?

ja som pocke säger blir det tyvärr väldigt dyrt.. ska du ha lås med lite säkerhet får du räkna med ca 4-10.000 per lås/dörr + installation och ev. styrning, men det är klart.. skulle du kunna nöja dig med ett vanligt lås i ytterdörren (entredörren altså) och bara en microbrytare i detta lås som då skulle styra ett motorlås på din altandörr (step15 lr liknande), så skulle det kanske inte vara utom räckhåll. skulle tippa på att det kommer att kosta ca 15-20.000:- för en sån installation.
    +ca 7.000 per dörr..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.