Byggahus.se

Centraldammsugare?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi funderar på centraldammsugare som tillval. Det skulle kosta 10000 extra. Är det värt pengarna? Ni som har erfarenhet av centraldammsugare vad ska man tänka på. Är det så bra som alla säjer. För och nackdelar. Kom igen, dela gärna med er av era erfarenheter. ::)

2. C
    Medlem Nivå 4

Re: Centraldammsugare?

Den stora fördelen är väl att utblåsluften ,som kan innehålla dammpartiklar, inte kommer ut i rummet.Den ska oxå låta mindre.Vi valde ändå att inte ha cd.Det är en lång slang som ska förvaras och har man hund och småbarn åker dammsugaren fram varje dag.Tillslut ligger väl slangen på golvet permanent.
    Väljer man en dammsugare med bästa filter och ser till att sköta den(byta påse o filter i tid)ska det inte bli ngt större partikelutsläpp.
    Du hittar säkert gamla trådar med detta ämne.

3. M
    Medlem Nivå 1

Jag är en av dem som INTE är helhjärtat förtjust i centraldammsugare. Framförallt pga den låååååååååånga slangen som korvar och snurrar sig!!! (Har gjort en överenskommelese att det är min man som sätter in den i skåpet, eftersom jag bara blir galen varje gång). Men det finns ju fördelar också. Som att inomhusluften blir bättre. Den låter mycket mindre. Man behöver inte tömma den så ofta.

Nu håller vi på och bygger nytt hus. Trots allt bestämde vi oss tillsist för att sätta in centraldammsugare iaf. Hoppas på en bättre lösning på förvaringen av slangen. Där vi bor nu är den upplindad på slanghängare (som till vattenslangen ute). Vi tror det blir bättre om slangen inte lindas upp utan bara "slängs" ner i en låda så den inte virar sig. Och så har vi bestämt oss för att ha "frisörluckor" i sockeln i köket samt i hallen (dit man kan sopa skräpet). Var nog framför allt dessa luckor som fick mig att överväga att ha centraldammsugare, trots den långa slangen. Återstår att se om det blir bra...

4. S
    Medlem Nivå 3

Jag är verkligen för centaldammsugare!! Det var ett självklart val att sätta in det i vårt nybygge! Ytterligare fördelar, än vad tidigare skrivit, så är det verkligen skönt att slippa släpa runt en dammsugare. Mina föräldrar har 1½ planshus och då slipper man bära dammsugaren upp o nedför trappan. Sen tycker jag att det är så mycket enklare att ta fram en sladd från garderoben jämfört med en hel dammsugare.

5. M
    Medlem Nivå 1

Stumpen: Hur kul är det att släpa på slangen då i trappen? Eller har en slang på varje våning?

6. K
    Medlem Nivå 7

Centraldammsugare är bäst!! Jag skulle självklart installera, inget snack. Det är tyst, luften blir bättre, man slipper släpa runt på en stor klump till dammsugare, slangen räcker till hela våningsplanet (åtminstone om du inte har ett bjässeenplanshus. Jag avskyr att behöva byta kontakt till dammsugaren för att man inte når!), man kan reglera på/av från handtaget... Jag tycker att ALLT är bättre med centraldammsugare! Och ska man dessutom bygga nytt och kan sätta slangen i väggarna blir det ju snyggt till på köpet.

/Elin, övertygad centraldammsugsägare

7. lbg
    Medlem Nivå 6

Man har givetvis två uppsättningar slang, en på varje plan...  ;)

Jag är också FÖR centraldammsugare!

:)

8. B
    Medlem Nivå 4

Satte in centraldammsugare i vårat radhus för två veckor sen...vilken dröm!

Låg ljudnivå o att det inte släpper ut partiklar...vart så arg på min förra dammsugare, när jag drog i den så hände det många gånger att dammsugaren stötte emot sängbenen...har en del "fina" märken där! Så det behöver jag inte vara orolig för...

Men ett litet minus såklart för slangen...men men det är bättre att släpa runt på den än en stor bjässe till dammsugare.

har oxå gjort ett avtal med min sambo att det är han som får hänga upp slangen!!! han är uppvuxen med cd så han kan sina knep... :p

So go för centraldammsugare!!!  [smiley=thumbsup.gif]

9. K
    Medlem Nivå 7

Enklaste sättet att bära slangen är att linda den kring axlarna, så att den går i ringar till typ låren. Inga som helst bekymmer att bära den så, sen bara lyfter man den över huvudet och hänger den på upphängningsanordningen, lätt som en plätt. Bär vår 11-metersslang på det viset utan några som helst problem. Jag tycker inte alls att man behöver en slang på varje plan eftersom den inte är svår att bära.

/Elin

10. F
    Medlem Nivå 9

Med bra planering funkar det ofta att ha en kortare slang, t.ex. 8m, blir smidigare att förvara och att dra runt med.

11. L
    Medlem Nivå 5

Försökte hitta en gammal tråd där slangförvaringen har diskuterats. Lyckades tyvärr inte.

Min syster höll nämligen då att bygga sitt hus och skulle installera gömd förvaring till den långa slangen. Familjen gjöt in ett långt avloppsrör (med 90 graders böj) i bottenplattan, öppningen i ett av högskåpen i grovköket. Fungerar hur smidigt som helst, lätt att droppa in, lätt att dra ut, skåpet sväljer även annat än den långa ormen...