Byggahus.se

Centraldammsugare

1. L
    Medlem · 6 inlägg

Linnea

Medlem
    Hej!
    Är det någon som har eller ska installera centraldammsugare i huset? Ska bygga snart (så fort tjälen går ur marken...) och det känns som en vettig investering istället för den "vanliga" dammsugaren.

Tacksam för tips på bra maskiner!

2. E
    Medlem · 351 inlägg

Ekke

Medlem

Re: Centraldammsugare

Kan man bygga utan c-sugare? Jag vill rekommendera
    att köpa till ett sockelutsug att montera i kökssockeln.
    Då slipper du dra fram 10 m slang för några smulor.
    Själv har jag funderat på att montera sockelutsug
    överallt o trimma upp c-enheten då skulle man slippa bry
    sig om städningen o ungarna skulle garanterat inte
    lämna lego på golvet!

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 388 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag har också insett att centraldammsugare bör monteras nu när vi renoverar. Var väldigt negativ tidigare men har insett att det inte kostar så mycket som man kan tro. Följande är kanske värt att titta på:

www.centraldammsugare.com (Svenska Univac)
    www.allaway.nu (stor europeisk tillverkare)
    www.volta.se

Det verkar finnas hur många tillverkare som helst av centraldammsugare, vilken man ska välja har jag inte listat ut ännu.

Ekke, din ide om trimmad c-enhet låter bra, glöm bara inte att montera en frånlufts-vp på utblåset från dammsugaren... ;D

4. L
    Medlem · 6 inlägg

Linnea

Medlem

Låter som en bra idé Ekke! Kommer säkert att minnas ditt råd när vår lill-kille blir större...

Håller med MathiasS om att det är en djungel av tillverkare - men det är väl som med allt annat. Det blir till att gräva ner sig i info igen...

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 388 inlägg

MathiasS

Medlem
  6. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Vi kommer att absolut installera centraldammsugare.
    Jag har installerat en i tidigare hus och känner att det är som med diskmaskin. Man kan inte leva utan, efter att ha testat den.
    I vår undersökning av moderna maskiner har vi märkt att några modeller är otroligt jobbiga om man ska byta t ex filter.
    Husky t ex måste man montera ner maskinen för att byta den.
    Fick känsla av att det var en stor plåt ingen kvalitet.
    Den vi valde till slut var CycloVac utan dammsugarpåse.
    Lätt att byta filter, stark motor.
    Totalpris med handtag med av och på (jätte viktig att ha) extra slang till garaget, 5 utgångar 9500:- ink moms ex instalation. Installation ville dom ha 5000 men det ska vi göra själva.
    Det finns mindre maskiner att välja beroende på hur stor hus man har.

Det som är bäst med en centraldammsugare att ingen damm kommer tillbaka till huset. Allt går ut.
    Nackdelen är att dom låter mera, därför placerar man dom i garaget eller förråd.

7. L
    Medlem · 6 inlägg

Linnea

Medlem

Tack för tipsen. :)
    Jag ska leta upp deras hemsidor och ta mig en kik.
    Det enda vi har bestämt än så länge är att vi ska ha en c-dammsugare och att vi ska välja en med cyklon - alla säger att påsarna är dyra och onödiga.

8. C
    Medlem · 867 inlägg

cattis

Medlem

Negativt med C-dammsugare är väl att den långa ormen alltid ligger framme... pedant som man är dammsuger jag minst en gång om dan, Hade kanske sluppit det om jag inte hade haft frånluftsvärmepump ;D, skämt åsido, är man duktig och hänger tillbaka den varje gång så blir det nog bra

9. E
    Medlem · 351 inlägg

Ekke

Medlem

Montera en infälld vinda så slipper du problemet med slangen.

10. C
    Medlem · 867 inlägg

cattis

Medlem

??? Infälld vinda ??? Det är mycket jag inte vet och kan

11. E
    Medlem · 351 inlägg

Ekke

Medlem

Med mammuten som gud o 25t på dygnet lär man sig en del.

12. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Mammuten? ;D

13. L
    Medlem · 6 inlägg

Linnea

Medlem

Känns som att välja mellan pest eller kolera då... Jag kan bli tokig på att släpa den vanliga dammsugaren fram och tillbaka mellan "städskåpet" varje dag. Vi bor just nu i en liten tvåa där det blir dammigt och smuligt direkt. Och med en liten som kryper omkring på golvet känns det viktigt att det är rent.
    Fast det handlar kanske mer om att ha ordning i skåpet så att inte allt annat ramlar ut varje gång dammsugaren ska jobba... :-/

Jag hoppas och tror att en c-dammsugare (trots lång slang) kommer att funka bra - men det återstår att se! :)

14. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Tre våningsplan + källare ? låter mera som ett torn än ett hus, väldigt många trappor kan jag tänka mig.

I det priset vi fick ingick sockelutsug till köket, borde jag förklara. Installationspriset ingick hela installationen.

Det är lätt att installera själv. I regeln behöver man bara ett uttag på varje plan, placerat centralt på våningsplanen.
    Bästa sättet att kontrollera att du kommer åt alla rum är att bestämma var man ska ha uttaget. Sen tar du en tråd som är 10 m lång och drar den till alla rum för att se att du når överallt.

I vårt hus behövde vi 2 st uttag på varje våning för att nå överallt p g a planlösningen.
    När du väljer uttag, välj ett av bra kvalitet. Flera är så klena att luckorna går lätt sönder när man öppnar dom och sätter i slangen.
    I garaget är bra att ha ett uttag med separat slang.
    I o m att man dammsuger ofta grus och sånt, slangen tar stryck och är inte bra att använda samma.

Denna är en av orsaken varför cyklon maskinerna är bättre än med dom med påse. Andra orsak är att, har man dammsugit något i misstag är lättare att hitta den i en behållare än i en påse ;D

Lite tips för val av maskin efter egen erfarenhet:
    1. Välj en maskin som har en lite starkare motor än rekommenderade för husstorlek.
    2. Jämför, titta, känn kvalitet, behållarna och hur man byter filtret, några maskiner behöver man plocka ner hela maskinen för att göra detta, dom är så krånliga, att när jag begärde säljaren att visa mig, kunde inte han själv som jobbar dagligen med dom, sätta tillbaka filtret :-/. Några behållare är av plast andra i metall (känns mera gedigen och hållbar).
    3. Att handtaget har på och av knappen. Ringer telefonen, är det lite svårt att gå tillbaka först 10 m, dra ut slangen och sen springa för att svara i telefonen.
    4. Glöm inte sockelutsug i köket, jätte praktiskt!

Det finns massor av tillbehör, allt beror på hur mycket pengar man vill lägga på "bra att ha" grejer ;)

15. E
    Medlem · 351 inlägg

Ekke

Medlem

Sweli;Sugförmågan beror inte på husstorlek utan den
    totala ledningslängden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.