Byggahus.se

Centraldammsugare

1. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem
    Nu har turen kommit till att införskaffa en centraldammsugare, det fanns lite mer att välja på / fundera över än jag hade hoppats. Nu blir det i vanlig ordning beslutsångest.

Nån som har nåt att säga om lämpligt ställe att handla på i Sthlm samt val av märke?

Vi har redan kommit fram till att vi bör ha en medelstor maskin med minst 4 vanliga uttag samt minst 2 frisörluckor/sockeluttag.

2. L
    Medlem · 214 inlägg

LB

Medlem

Re: Centraldammsugare

FOMA köpte vi för den var bästa köp i råd och rön.

Beställ den artikeln från tidningen så får du råd i frågan.

3. F
    Medlem · 294 inlägg

FredrikB

Medlem

för en renare bil kan jag rekommendera ett uttag på fasaden eller i garaget

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 495 inlägg

MathiasS

Medlem

Åk till ABC Centraldammsugare vid OnOff i Abrahamsberg/Bromma. Dom har iprincip ALLA förekommande fabrikat och kan hjälpa dig att hitta rätt maskin. Priset är det inget fel på heller.

Jag fattar egentligen inte hur tidningar kan testa fram "bästa" dammsugaren. Vilken burk som är lämplig styrs mycket av hur långa rör man har. Vissa maskiner är lämpliga vid långa rörlängder, andra vid korta.

Vi valde tillslut en Univac Millenium.

5. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Tackar för tipsen, kollade på ABC hemsidan och pratade med en säljare, det får bli en resa till Bromma för att försöka bli lite klokare. Ska kolla på FOMA också.

6. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

Jag arbetade för några år sen med att testa dammsugare och fick för mig att prova sugeffekten i en centraldammsugare. I en uppställning utan slang mätte jag dammsugaren med enbart en meter rakt rör och i en annan uppställning med cirka sex meter rör med några böjar och ett stängt uttag. Det var ingen som helst skillnad i sugeffekt!
    Men så fort jag kopplade in slangen (sex meter lång) så sjönk sugeffekten till nästan hälften.
    Så med utgångspunkt från de testerna så verkar det vara bättre med fler uttag, och så kort slang som möjligt om man ska ha så hög sugeffekt som möjligt.
    Men det stora problemet med dammsugare är att det i praktiken är munstycket som bestämmer prestandan, inte sugeffekten.
    Sweli valde centraldammsugare genom att i butiken be att få byta påse på flera modeller - en del modeller var tydligen otroligt krångliga på den punkten.

7. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Det var på ABC i Bromma vi köpte dammsugaren.
    Det var där jag bad honom att visa hur man byte filter och påse i alla maskiner han hade där ;D

Snart insåg jag att på vissa modeller fick man plocka ner hela maskinen för att byta filter och det var ändå svårt att få in den.
    På en (tror jag var Hugin) kunde han inte få filtret tillbaka själv ???

Det blev en Cyclo Vac E103 utan påse. Vi är jätte nöjda med den, kör tyst och är lätt att byta filter.

8. MathiasS

MathiasS

Medlem
  9. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

"Konstruktionstyp B1 för brännbart, explosivt damm" ;D ;D

Jo, egentligen finns det ju ingen ursäkt för att inte köpa en sån....

Det blev en Husky till slut, fick ett hyggligt paketpris via husleverantören. Den ser iallafall ganska cool ut, borstad rostfri kåpa och grejer. Känns viktigt när den sitter i pannrummet ;)

10. MathiasS

MathiasS

Medlem

Hehe.... ;D

Tittade inte så noga på vilken modell det var - tänkte bara att det borde ha blivit en Festosugis.

Ja, dom där Huskysarna är fina. Ville egentligen köpa en såndär fin i rostfritt men på ABC så envisades dom med att för just mig (givet rörlängder etc) så var Univac eller Beam bättre. Egentligen tyckte dom nog att Beamen var bäst (och faktiskt billigast), men någon ordning fick det va så om jag inte skulle få en Husky så fick det iaf bli en Univac som iaf ser stabil ut jämfört med Beamen... ;).

11. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Så går det när män handlar dammsugare:
    Kommer hem med en dammsugare med stabilt utseende och sprängsäker rostfri kaross, pluspoäng för design av F.A. Porsche och trefasmotor!
    Vadå byta påse? ;)

En av de första grejerna vi köpte till huset var just centraldammsugaren. En Foma.

......har inte fått upp den ännu. :-[

12. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Påse? Byta?

Hur menar du nu ???

;D

Det verkar faktiskt vara ganska enkelt, jag läste Sweli´s tips om att kolla denna sak och vad jag kan förstå borde nog t.o.m jag kunna fixa det.

För säkerhets skull monterade vi dammsugaren lågt så man slipper klättra på stegar vid påsbyte.

13. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Några maskiner har påse och inte andra, så kallade cyklon typ.
    Det enda man behöver byta är filtret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.