Jag är på jakt efter ett centralt luftfuktarsystem för min nybyggda villa som har allt för låg relativ luftfuktighet. Idag mindre än 30% men bör ligga mellan 40-50%. Jag har frånluftsvärme (Comfortzone) och förvärmd tilluft (Alig VB 250) och golvvärme. Jag vill få till en lösning med en central luftfuktare men har inte hittat någon central lösning. Hittar bara fristående luftfuktare. Någon som har en lösning på detta?

Med 40-50% Rh inomhus vintertid så kommer du inte att kunna se ut genom dina fönster. Det kommer bli kondensutfällning.

Räkna på daggpunkten inomhus mot en kall fönsterruta. Då kommer du inse att även 30% Rh kan vara ett problem i kall väderlek.

Annars är en FTX med roterande värmeväxlare bra på att återvinna fukt och på att skapa ett icke-alltför torrt inomhusklimat vintertid. Men man riskerar kondensutfällning mot köldbryggor såsom fönster.

Consensus skrev:
Med 40-50% Rh inomhus vintertid så kommer du inte att kunna se ut genom dina fönster. Det kommer bli kondensutfällning.

Räkna på daggpunkten inomhus mot en kall fönsterruta. Då kommer du inse att även 30% Rh kan vara ett problem i kall väderlek.

Annars är en FTX med roterande värmeväxlare bra på att återvinna fukt och på att skapa ett icke-alltför torrt inomhusklimat vintertid. Men man riskerar kondensutfällning mot köldbryggor såsom fönster.
Varför skulle jag inte kunna se ut?
Alla har ju inte englasfönster.

Jag har i skrivande stund 48% RH och 19,8°C inne, och ser bra ut :D

Men min mätare kanske visar fel.
Finns dina uppgifter dokumenterade någonstans?

D
Iofs hade du väl runt 7 grader utomhustemperatur också under skrivande stund. Med 20 grader och 50% luftfuktighet är daggpunkten runt 9 grader.

Från kunnig källa har jag fått reda på att det ideala värdet ska ligga mellan 40-50% Rh. Idag med under 30 ser jag hur fogar och annat spricker vintertid och känner hur torra min slemhinnor blir. Imma blir nog inget problem eftersom jag har kryptongasfyllda treglas. Det är i stort sett lika varmt vid insidan av fönstren som inne i huset. Huset jag byggt uppfyller visserligen inte passivhusreglerna, men är i stort sett lika energieffektivt och det är väl detta som ställer till det med luftfuktigheten. Däremot har jag imma på utsidan just nu eftersom de är så välisolerande, men det är ett problem jag visste om när jag köpte dem

Det är många som "tycker" i branschen. Miljövännerna vill att vi tilläggsisolerar tills husen möglar bort. Inneklimatvänner anser med all rätt att 40-50% är behagligt, men det blir problem.

Problem uppstår inte när det är +7 ute, utan när det är kallare. Jag har treglaskassetter i samtliga fönster och får kondens på rutorna tack vare min FTX med roterande växlare. Då har jag ca 35% Rh inne. Med min förra FTX med plattvärmevärmeväxlare låg Rh runt 20% inne när det var riktigt kallt ute. Och ingen kondens.

Räkna ut vid vilken temperatur luften mättas och daggpunkten nås när tempen inomhus är +20 och du har 50% Rh. Lägre temperatur än så får insidan av dina fönster, eller andra köldbryggor, inte ha.

Jag kan hjälpa er på traven. Insidan på fönster är sällan varmare än +5C när det är -20C ute. 5-gradig luft kan max bära 7g vatten per kubikmeter luft. Vid +20C inomhus och 50% Rh så innehåller luften ca 8g vatten per kubikmeter luft, alltså mer än mättnadsånghalten vid +5C. Vattnet i luften kondenerar då mot kalla ytor, tex fönster.

För hemmabruk finns det inga "centralbefuktnings" maskiner vad jag sett, finns olika varianter man kan använda i kontor med mera. Men dessa kostar en bra slant och är dyra i drift (antingen el till ånga eller vattenrening).
Tänk även på hälsoriskerna med befuktaren i sig, gäller att man håller koll så att det inte blir konstig tillväxt i stillastående vatten t.ex.

Ett alternativ du kan ha är att minska ventilationsluftflödet och på det sättet får mer fukt att stanna i huset.
Men att hålla 40-50%rH inomhus på vintern är inget att rekommendera.

Ok

Ska testa att dra ned fläkthastigheten något och se vad det ger för effekt. Jag får undersöka om min VB 250 kan varvtalsregleras. Tills vidare får jag skaffa en liten luftfuktare till sovrummet...

Redigerat:
Är nog mer praktist lagt så jag får väl avvakta en kall vinterdag, koka vatten i öppen kastrull, mäta fuktigheten och notera vid vilken fuktighet jag får kondens.

Varför inte fler blommmor/blomkrukor?
Bor i en villa på c:a 220m2 och har c:a 50st krukväxter. Pelletskamin men aldrig imma på våra fönster trots att det bara är vanliga dubbelkopplade.
Lycka till den som kan få trä att inte krympa under vintern.

Får du även 35% RH i angränsande rum? Hur långt bort har du mätt?

JOW skrev:
Får du även 35% RH i angränsande rum? Hur långt bort har du mätt?
Jag har luftfuktaren i sovrummet i ett fönster och termometern som mäter Rh i köket, kanske 6m bort eller så.
Kör en simpel modell men på max.

Ok, iom att den står i fönstret så lär det väl vara minst 35% RH där då... då du mäter längre bort..antar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.