Byggahus.se

Cementputsad granitgrund - vad göra?

1. dengroth
    Medlem · Stockholm · 638 inlägg

dengroth

Medlem
    Har börjat försöka knacka bort den hemska cementputsen från vår granitgrund (dubbelhus m källare, anno ca 1900). Tyvärr visade det sig besvärligare än jag hoppats. Sophie här på forumet hade hört att cementputs inte fäster så bra på natursten. Stärkt av detta, utrustad med hammare och stämjärn, började jag försöket på entrésidan. Och det gick riktigt bra till en början! Putsen lossnade i stora sjok vilket gav ytterligare råg i ryggen och energi till fortsatt arbete. Men flytet tog snart stopp. Det visade sig att där jag börjat knacka var putsen pålagd i relativt tjocka lager, ca 5-8 mm. Tjockleken gjorde att putsen höll ihop väldigt bra så att det var rejäla bitar som lossnade. Värre blev det snart då putsen på resten av grunden är pålagd i skikt på bara 1-3 mm vilket är för tunt för att putsen skall hålla ihop. Följden blir att man får knacka bort varenda kvadratmillimeter... SUCK! Det blir också mycket svårare att få stenen ren då cementen lämnar mycket smuts när man inte får bort allt.

Så kära byggnadsvårdare - vad gör man? Har googlat lite och ser att en del hävdar att det bästa sättet är att blästra bort putsen. Jag tycker detta låter som en väldigt omild behandling och mycket riktigt varnas det på andra håll för att graniten kan ta skada så till vida att den blir matt och tappar lystern. Har någon erfarenhet av detta och/eller har sett slutresultatet av blästring? Är det acceptabelt? Eller finns det något helt annat sätt?

2. J
    Medlem · D · 1 101 inlägg

Jehu

Medlem
    Skulle nog vattenblästra.
    Men prova först med en riktig högtryckstvätt.

• Laddar…
  3. dengroth

dengroth

Medlem
    Du menar väl inte att försöka högtryckstvätta bort putsen? Det kommer inte att fungera, den är stenhård!

4. dengroth

dengroth

Medlem
    Har ägnat dagen åt att knacka puts. Man blir allt lite ledsen i ögat över hur folk kan bära sig åt och förstöra en så fantastiskt fin grund som den här en gång var. Så här blev resultatet på den lätta, knappt 2 meter långa, delen (efter flera dagars arbete). Som synes en massa äckliga, grå, smutsiga, cementrester kvar. Hur får man bort dom tro? Syra?

5. Sophie
    Medlem · Kronoberg · 1 464 inlägg

Sophie

Medlem
    Åhh jag önskar dig verkligen stort lycka till och hoppas du lyckas. Vi har ännu inte provat men för vår del sitter det ju mellan 5-10 cm armerad betong på grunden runt om så kanske kan vi lyckas som du med dne lättare delen i och med att det är tjockare lager på vår. Vi har tänkt köra med bilmaskin.

Hoppas nån här kan råda dig hur du ska få bort resterna. Fungerar stålborste? (jag har ingen aning men man kan ju borsta tegelstenar med det för att få bort putsrester). En rejäl trissa på borrmaskin kanske så du kan slita bort det sista svåraste. Fast det är ju väldigt stro yta förstås...

Förstår inte heller hur man kan göra så här med en granitgrund, eller det gör jag ju för det har ju med modet och personlig smak att göra, men fy så synd det är på så fina grunder. Glädjande för oss är att vi häromdagen hittade stenarna som varit grund till glasverandan som tagits bort på vårt hus. De ligger i ett nässelsnår bakom logen. Och de har aldrig varit i närheten av nån betong! :)

6. dengroth

dengroth

Medlem
    Grattis till stenfyndet. Vilken bonus! Precis vad man behöver ibland för att få lite extra ork.

Hoppas det kommer att gå lättare för er, det kanske det gör - våra förutsättningar är ju inte riktigt lika. Och tjocka lager verkar som sagt tacksammare.

Jo, stålborste fungerar... litegrann. Dock bara på riktigt tunna skikt för att få bort det sista innan stenen. Är skikten bara några millimeter tjocka så biter inte borsten utan man måste ta till stämjärnet igen. För att därefter ta borsten igen osv... du fattar. Väldigt, väldigt mycket jobb helt enkelt. Har provat med stålborstetrissa på borrmaskinen men det är svårt på graniten som är så ojämn. Strukturen är ju sån att det är ojämnheter och smågropar hela tiden vilket inte är direkt ideala förutsättningar för trissan. Ska prova med lite högtryckstvätt imorgon så får vi se om det gör någon skillnad. Fast jag är skeptisk (som Dr Dengroth sa) - det här verkar svårt.

7. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Tror inte du löser det med en konsumenttvätt då de inte är tillräckligt kraftfulla utan du behöver mer tryck. Du kan även försvaga putsen innan genom att pensla/spruta på saltsyra men det är inget kul jobb.

Mitt förslag är istället att du köper en vinklad spadmejsel, så bred som du kan få tag på och sedan bilar med en vanlig 2-4 J borrhammare med bilningsfunktion, då går det riktigt fort, spadmejseln är en riktig putsrivare. Se till att mejseln är vass bara, och den måste vara vinklad för att den skall kunna leta sig under putsen. Här är Hiltis variant som är värd varenda krona:
    http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-55080

Har du ingen borrhammare redan så funkar denna från Jula till detta jobb:
    http://www.jula.se/borrhammare-137393

8. Sophie

Sophie

Medlem
    Ja att hitta stenarna till verandan var väldigt kul.

Kanske är en sån spadmejsel nåt som funkar för både dig och oss. Är ju klart nackdel att graniten är så ojämn. Synd de inte använt kalkbruk som man bör göra på gamla hus... :)

Mats är också väldigt skeptisk till att vi komemr lyckas men försöka ska vi iallafall. På gården finns det massor av saker som är dåligt gjort men just grunden den är väldigt omsorgsfullt fixad tyvärr.

9. T
    Medlem · 846 inlägg

TorpSara

Medlem
    Saltsyra är inte alls dumt, vi har haft god nytta av det på tegelgolv i allafall. Värt ett försök?

• Laddar…
  10. dengroth

dengroth

Medlem
    Tack Helioz, en sådan där spadmejsel + borrhammare skulle man haft! Hade säkert underlättat betydligt. Kommer garanterat att införskaffas om vi väljer att fortsätta själva. Tyvärr löser den ju inte problemet med cementsmutsen men själva putsrivningen lär gå betydligt fortare.

Sara: Vi har tidigare använt 10%-ig saltsyralösning att tvätta tegelväggar med och som du säger funkar det jättebra. Jag läste dessvärre nånstans att saltsyra kan missfärga granit... syran reagerar med metallerna i stenen. Och man vill ju absolut inte göra saken värre.

Nu har jag i alla fall gjort ett försök med högtryckstvättning + ytterligare stålborstning och skrapning men precis som Helioz säger är trycket för lågt i tvätten. Visst blev det bättre, men bra? Tycker jag inte. Fortfarande massa rester kvar. Detta är ett evighetsjobb... så svårt att få rent i alla porer.

11. Sophie

Sophie

Medlem
    Men utifrån ditt foto måste jag ändå säga att det ser väldigt bra ut. Många gånger bättre än vad det gjorde innan!

12. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
    Finns ett par andra syror som kan funka om inte du vill tvätta med saltsyra. Ättika (24%) kan fungera också eftersom det löser kalk, pensla på rikligt och låt sitta någon timme innan du går på med högtryck.

Klinkerrent är en produkt som används till att ta bort fog och cementrester från kakel och klinker som även kan fungera till detta. Brukar vara en blandning med bl.a citronsyra, fosforsyra och oxalsyra. Finns många tillverkare av det t.ex Kiilto, Biltema, Weber.

Om du kan få tag på det så kan du även testa ren oxalsyra.

13. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Anledningen att man putsar stengrunder är att annars blir det svinkallt när det blåser in i sprickorna.

Man får dessutom en skorstenseffekt även om det inte blåser, då kall luft letar sig in i sprickorna längst ner, värms upp, och går ut i murens ovankant.

Se till att täta alla sprickor i murfogarna, och att putsen är hel på insidan om nu putsen på utsidan absolut måste bort.

Jag hade låtit den sitta kvar.

14. T
    Medlem · 846 inlägg

TorpSara

Medlem
    Vi har inte mer än hjälpligt tätade fogar och det är definitivt inte svinkallt. Det är en modern myt skulle jag påstå. Tätade gamla grunder är snarare en grogrund (!) för div fukt och mögel då de aldrig var tänkta att vara täta.

15. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Absolut, men det här var inte en grund, utan en källarmur. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.