14 474 läst · 281 svar
14k läst
281 svar
Cementas tillfälliga undantag stoppas av lagrådet
Skulle man räkna efter Möds sätt så skulle alla verksamheter i Sverige behöva göra scenarion om.. inte att.. om..P Peter787 skrev:
Om 40 år så skulle detta kunna ske..
Om jag inte gör si så händer så..
Det man måste analysera och kalkylera om är att..
Att ha gjort så, gav denna effekt..
Att inte ha gjort det, gav denna..
Man kan inte sitta och ta ansvar juridiskt och ekonomiskt för spekulerade kalkyler..
När det gäller miljöhänsyner..
grundvatten frågan är inte det, de hela handlar om... Utan att grundvattnet blir påverkat i ett naturområde...
det får samma skyddsklass som ett naturreservat vilket blir totalstopp vid påverkan... svårt att förstå detta?
Inte direkt.. Men då måste man ha fattat innebörden av naturreservat och skillnaden på ett natura 2000 område.. Och vad de juridiska frågorna ställer för krav på den verksamme i området.. Inte bara vifta bort och skylla på cementa och dess miljöanalys.
Den är felfri men är beräknad på att ha gjort..
Möd ville ha om... Där brister de i sin handläggning..
En ledande person kan vara av obildad art, men då bör iallafall förstånd och klokhet infinnas... här har vi följt en minister som mest har varit i det dolda och låtit myndigheter fått ta till orda..låtit sina undersåtar drivit frågorna och svarat på frågorna...P Peter787 skrev:
sällan sett en sådan svag regerande makt..
Vi har en ganska bra regent som har ett bra uttryck.. För Sverige i tiden..
Ska detta elände fortsätta så blir det då Sverige var en del av tiden.. nu ett minne blott..
Cementa har i sin överklagan pekat på att deras sätt att göra miljökonsekvensbeskrivningen är det som är praxis. Man har länkat till ett antal fall.P Peter787 skrev:
Ytterligare en fråga som det hade varit otroligt intressant om HD åtminstone kommenterat i ett demokratiskt samhälle.
Man skulle verkligen önska att en kunnig oberoende journalist satte sig in i ärendet och letade runt lite i soppan. Nu ser man bara enkla artiklar där olika parter i målet eller självutnämnda experter uttalar sig.
Men det ger väl mer klick att skriva om någon kändis som nypt någon i röven på fyllan…
har Bali varit framme nu igen?Krille-72 skrev:
Cementa har i sin överklagan pekat på att deras sätt att göra miljökonsekvensbeskrivningen är det som är praxis. Man har länkat till ett antal fall.
Ytterligare en fråga som det hade varit otroligt intressant om HD åtminstone kommenterat i ett demokratiskt samhälle.
Man skulle verkligen önska att en kunnig oberoende journalist satte sig in i ärendet och letade runt lite i soppan. Nu ser man bara enkla artiklar där olika parter i målet eller självutnämnda experter uttalar sig.
Men det ger väl mer klick att skriva om någon kändis som nypt någon i röven på fyllan…
farlig väg att vandra för den som gör detta..Krille-72 skrev:
Cementa har i sin överklagan pekat på att deras sätt att göra miljökonsekvensbeskrivningen är det som är praxis. Man har länkat till ett antal fall.
Ytterligare en fråga som det hade varit otroligt intressant om HD åtminstone kommenterat i ett demokratiskt samhälle.
Man skulle verkligen önska att en kunnig oberoende journalist satte sig in i ärendet och letade runt lite i soppan. Nu ser man bara enkla artiklar där olika parter i målet eller självutnämnda experter uttalar sig.
Men det ger väl mer klick att skriva om någon kändis som nypt någon i röven på fyllan…
Då det skulle sätta hela "sanningen" i gungning och folk verkligen skulle få se hur det går till under ytan...
det hjälper inte när regeringen skiter i vad riksdagen beslutar.Scouten skrev:Allvarligt talat? Hur många här gick ut med underkända betyg i samhällskunskap?
Regeringen skapar inga lagar.
Riksdagen är Sveriges lagstiftande organ. Läs gärna på här: [länk]
Jag stämmer gärna in i att regeringen är kass, på nästan allt jag tycker är viktigt, men det här handlar inte om regeringen.
Ja då är väl frågan vem som är lämplig och klokare än miljööverdomstolen att bedömma just dom.P Peter787 skrev:
Till er som inte följt Cementa affären så noga. Här kommer några utdrag från den SGU rapport som regeringen beställt och anklagas ha försökt dölja.
Observera att SGU pekade ut fyndigheterna som ett riksintresse 1994. Men sedan lyckades någon få igenom ett Natura 2000 område precis i angränsning…
”Riksintresse för värdefulla ämnen eller material
Enligt 3 kap. 7 § andra stycket miljöbalken ska mark- och vattenområden som innehåller fyndigheter av
ämnen eller material som är av riksintresse, skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra
utvinningen av dessa. SGU ansvarar för att peka ut och detaljavgränsa sådana svenska fyndigheter av
metaller (malmer), industrimineral, natursten och bergmaterial med stöd av 2 § andra stycket 5
hushållningsförordningen (1998:896).
SGU pekade ut fyndigheten i Slite som riksintresse 1994 och detaljavgränsade den 2004
564/2004).7 I den utredning som gjordes i samband med detaljavgränsningen beskrev SGU fyndigheten
och bedömde då att den uppfyllde de uppställda kriterier som krävs för att klassas som riksintresse.
De tre uppsatta kriterier som en fyndighet ska uppfylla för att klassificeras som riksintressant är att
1. ämnet eller materialet har stor betydelse för samhällets behov,
2. ämnet eller materialet har särskilt värdefulla egenskaper,
3.området innehållande fyndigheten av ämnet eller materialet ar väl avgränsat, undersökt och
dokumenterat.
Det är uppenbart att den cement som produceras i Slite har stor betydelse för samhällets behov,
avseende såväl för bostäder och andra byggnader som till infrastruktur och för klimatomställning.
Stenen som tas fram där och som används till cementframställning, utgörs av kalksten och märgelsten
som ur process- och kvalitetssynpunkt håller en jämn kemisk och god sammansättning, som gör den
särskilt värdefull för ändamålet. Den har låg svavelhalt, låg kiselhalt, hög kalciumkarbonathalt och jämn
sammansättning. Området är också väl avgränsat, undersökt och dokumenterat, och fyndigheten i Slite
uppfyller dessa kriterier och är därför klassad som riksintressant.
Observera att SGU pekade ut fyndigheterna som ett riksintresse 1994. Men sedan lyckades någon få igenom ett Natura 2000 område precis i angränsning…
”Riksintresse för värdefulla ämnen eller material
Enligt 3 kap. 7 § andra stycket miljöbalken ska mark- och vattenområden som innehåller fyndigheter av
ämnen eller material som är av riksintresse, skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra
utvinningen av dessa. SGU ansvarar för att peka ut och detaljavgränsa sådana svenska fyndigheter av
metaller (malmer), industrimineral, natursten och bergmaterial med stöd av 2 § andra stycket 5
hushållningsförordningen (1998:896).
SGU pekade ut fyndigheten i Slite som riksintresse 1994 och detaljavgränsade den 2004
564/2004).7 I den utredning som gjordes i samband med detaljavgränsningen beskrev SGU fyndigheten
och bedömde då att den uppfyllde de uppställda kriterier som krävs för att klassas som riksintresse.
De tre uppsatta kriterier som en fyndighet ska uppfylla för att klassificeras som riksintressant är att
1. ämnet eller materialet har stor betydelse för samhällets behov,
2. ämnet eller materialet har särskilt värdefulla egenskaper,
3.området innehållande fyndigheten av ämnet eller materialet ar väl avgränsat, undersökt och
dokumenterat.
Det är uppenbart att den cement som produceras i Slite har stor betydelse för samhällets behov,
avseende såväl för bostäder och andra byggnader som till infrastruktur och för klimatomställning.
Stenen som tas fram där och som används till cementframställning, utgörs av kalksten och märgelsten
som ur process- och kvalitetssynpunkt håller en jämn kemisk och god sammansättning, som gör den
särskilt värdefull för ändamålet. Den har låg svavelhalt, låg kiselhalt, hög kalciumkarbonathalt och jämn
sammansättning. Området är också väl avgränsat, undersökt och dokumenterat, och fyndigheten i Slite
uppfyller dessa kriterier och är därför klassad som riksintressant.
Redigerat:
Från SGU rapport
Grundvattenfrågan
Verksamheten i Slite är lokaliserad inom grundvattenförekomsten Roma (SE 638285-166696) vilken
har bedömts ha otillfredsställande kvantitativ och kemisk status av länsstyrelsen. Den verksamhet som
varit föremål för Mark- och miljööverdomstolens prövning kan komma att innebära en otillåten
försämring av grundvattenförekomsten och kan komma att äventyra möjligheten att nå miljö-
kvalitetsnormen god kvantitativ status och verksamheten är då inte tillåtlig enligt 5 kap. 4 § miljöbalken.
Under vissa förutsättningar kan domstolen ändå tillåta en verksamhet som har en negativ påverkan på
en grundvattenförekomst bland annat om det innebär att verksamhetens fördelar för människors hälsa
och säkerhet eller för hållbar utveckling uppväger nackdelarna med en sådan ändring eller försämring
av grundvattenförekomsten, se 4 kap. 12 § vattenförvaltningsförordningen (2004:660) (bilaga 2,
s 19 f.f.). SGU anser att verksamheten i Slite är så viktig för samhället att det vore värdefullt om frågan
prövas i domstol vid en fortsatt process.
Grundvattenfrågan
Verksamheten i Slite är lokaliserad inom grundvattenförekomsten Roma (SE 638285-166696) vilken
har bedömts ha otillfredsställande kvantitativ och kemisk status av länsstyrelsen. Den verksamhet som
varit föremål för Mark- och miljööverdomstolens prövning kan komma att innebära en otillåten
försämring av grundvattenförekomsten och kan komma att äventyra möjligheten att nå miljö-
kvalitetsnormen god kvantitativ status och verksamheten är då inte tillåtlig enligt 5 kap. 4 § miljöbalken.
Under vissa förutsättningar kan domstolen ändå tillåta en verksamhet som har en negativ påverkan på
en grundvattenförekomst bland annat om det innebär att verksamhetens fördelar för människors hälsa
och säkerhet eller för hållbar utveckling uppväger nackdelarna med en sådan ändring eller försämring
av grundvattenförekomsten, se 4 kap. 12 § vattenförvaltningsförordningen (2004:660) (bilaga 2,
s 19 f.f.). SGU anser att verksamheten i Slite är så viktig för samhället att det vore värdefullt om frågan
prövas i domstol vid en fortsatt process.
Från SGU rapport. Vad säger miljökämparna om denna text må tro?
Sannolikt skulle en märkbart ökad import av cement innebära såväl stora samhällsekonomiska som
miljömässiga konsekvenser, vilket inte överensstämmer med uppsatta hållbarhetsmål och Agenda 2030.
Sannolikt skulle en märkbart ökad import av cement innebära såväl stora samhällsekonomiska som
miljömässiga konsekvenser, vilket inte överensstämmer med uppsatta hållbarhetsmål och Agenda 2030.