Jag ska bygga plintar som ska förankras mot berget. Har borrat 25 mm hål (Minsta borren som fanns till använda borrmaskin) och ska fixera 16 mm armeringsjärn (Största armeringjärn som jag hittat i bygghandeln för privatpersoner). Hålen är 15-25 cm djupa. Det ska stå ett atterfallshus på plintarna, som är 251mm gjutrör formade och armeringsjärnet gjutas in i betong i rören. Kan jag använda vanlig cement för att fixera armeringsjärnet i hålet eller måste man använda sig av ankarmassa för att få bra fixering.
Det är uppemot 30 hål, (2-3 hål/plint) så med ankarmassa blir det väldigt dyrt, därav undran om man istället kan använda sig av vanlig cement.

K
Ja, "slurring" kallas det ibland. Bara cement och vatten blandat i en cementpasta. Går bra att använda istället för ankarmassa

Jag skulle inte använda vanlig betong. Höst osäkert om du kommer få betongen att rinna ner i hållen. Sedan tror jag ankarmassa är mycket hårdare än vanlig betong.

A AKEAL skrev:
Jag ska bygga plintar som ska förankras mot berget. Har borrat 25 mm hål (Minsta borren som fanns till använda borrmaskin) och ska fixera 16 mm armeringsjärn (Största armeringjärn som jag hittat i bygghandeln för privatpersoner). Hålen är 15-25 cm djupa. Det ska stå ett atterfallshus på plintarna, som är 251mm gjutrör formade och armeringsjärnet gjutas in i betong i rören. Kan jag använda vanlig cement för att fixera armeringsjärnet i hålet eller måste man använda sig av ankarmassa för att få bra fixering.
Det är uppemot 30 hål, (2-3 hål/plint) så med ankarmassa blir det väldigt dyrt, därav undran om man istället kan använda sig av vanlig cement.
Får du ner järnen i botten på hålet, så kan du ha sluring, ( tömmer i och knackar på järnet ) järnen är bara för att inte en plint ska förflytta sig i sidled, så det räcker med 16 mm järn, t.o.m 12 räcker om det blir 3 st som går upp till ca 5 cm från överkant plint. Ett tips är att rikta upp formarna med järnen i och slå i betong ca 5 -10 cm i botten, gunga lite på formen, så det sväller ut. Berget är säkert inte i rätt riktning utan lite snett. Vänta till dagen efter, så går det utmärkt att fylla formen utan att den kalvar åt något håll. Glöm inte att vid gjutningen, slå i ca 5 - 10 cm betong och joja med ett järn/pinne så att vatten kommer upp. Det gäller att få bort luften i betongen. Går även att knacka på formen med en hammare, men inte för hårt. Går även med en slagbormaskin med en stor bult i schucken, men då får man vara lite mer försiktig så inte formen släpper.

Tack så mycket för råden. Jag valde att använda ankarmassa iaf. Fick rådet att Biltemas ankarmassa är minst lika bra som "dyrare" märken och det gick inte åt så mycket som jag trodde. Fick lära mig att expanderbetong behöver minst 30 mm frirum att växa i enligt tillverkaren. Hade varit bra alternativ om jag hade borrat större hål från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.