691 läst · 7 svar
691 läst
7 svar
Cellulosa/Mineralull & Ångspärr/Ångbroms - HJÄLP!
Hejsan alla glada! Jag är i behov av goda råd 
Jag har ett 1-plansvilla med källare som är byggt 1962 där jag har problem med svartmögel/fukt på vinden på råsponten/yttertaket. Det beror dels på bristfällig ventilation i huset samt avsaknad av ångspärr eller ångbroms. Inomhusventilationen kommer jag att åtgärda dels genom att installera en avfuktare i tvättstugan i källaren samt frånluftsfläkt i badrummet samt ventilation vid fönster. Sanering av svartmöglet är inte heller några problem utan det är under kontroll.
Idag är det cirka 25-30cm kutterspån på vinden som isolering. Jag kommer att suga ut detta helt och hållet och det är här mina funderingar kommer in i bilden....
Tanken är att jag skall tilläggsisolera med 50cm lösull men jag tvekar mellan mineralull eller cellulosa. Cellulosa kan absorbera fukt medans mineralull inte kan detta. Cellulosa är mindre känslig mot luftgenomströmning medans mineralull inte är det. Hur skall jag tänka när jag skall installera ångspärr eller ångbroms? Skall det andas eller skall det vara helt fukttät? (Tanken är att jag skall lägga ångbroms/ångspärr längst med takstolarna med uppvik och jag är fullt medveten om att det inte kommer bli 100% tätt men oavsett så kommer det bli bättre än innan)
Hoppas på kloka tankar som kan hjälpa mig i ett beslut!
Jag har ett 1-plansvilla med källare som är byggt 1962 där jag har problem med svartmögel/fukt på vinden på råsponten/yttertaket. Det beror dels på bristfällig ventilation i huset samt avsaknad av ångspärr eller ångbroms. Inomhusventilationen kommer jag att åtgärda dels genom att installera en avfuktare i tvättstugan i källaren samt frånluftsfläkt i badrummet samt ventilation vid fönster. Sanering av svartmöglet är inte heller några problem utan det är under kontroll.
Idag är det cirka 25-30cm kutterspån på vinden som isolering. Jag kommer att suga ut detta helt och hållet och det är här mina funderingar kommer in i bilden....
Tanken är att jag skall tilläggsisolera med 50cm lösull men jag tvekar mellan mineralull eller cellulosa. Cellulosa kan absorbera fukt medans mineralull inte kan detta. Cellulosa är mindre känslig mot luftgenomströmning medans mineralull inte är det. Hur skall jag tänka när jag skall installera ångspärr eller ångbroms? Skall det andas eller skall det vara helt fukttät? (Tanken är att jag skall lägga ångbroms/ångspärr längst med takstolarna med uppvik och jag är fullt medveten om att det inte kommer bli 100% tätt men oavsett så kommer det bli bättre än innan)
Hoppas på kloka tankar som kan hjälpa mig i ett beslut!
Varför ska du suga ut kutterspånet? Väljer du cellulosa kan du vara lägga på ytterligare ett lager. Eftersom det inte bli helt tätt så går mineralull helt bort. Vid cellulosa används ångsbroms rakt av till skillnad mot mineralull där ångspärr måste installeras mot tak.Robin Markstedt skrev:
Hejsan alla glada! Jag är i behov av goda råd
Hoppas på kloka tankar som kan hjälpa mig i ett beslut!![]()
Kutterspånet måste jag ut med om jag skall lägga en ångspärr mot innertaket. Kanske man skall se om man sanerar bort möglet och åtgärdar inomhusventilationen om det räcker ”good enough” och se om det blir mera mögelpåxt?Silver78 skrev:
Kan du förklara för mig som om jag vore 3.5 år gammal varför du måste ha ut nuvarande isolering för att sätta ångspärr?Robin Markstedt skrev:
Den måste komma så nära inomhusklimatet/skyddet som möjligt. Lägger man ångspärren ovanpå isoleringen bygger man in fukten. Förklara jag nog logiskt? 😅Den ofrivillige klåparen skrev:
Nu är jag med, du ska lägga spärren uppepå vinden, över hanbjälkar/annat som kommer ivägen från takstolen? Är för obildad för att säga om det är en bra lösning, jag hade satt på insidan veckans alla dagar.Robin Markstedt skrev:
Ja precis, spärren uppe på vinden! Har läst andra som gjort det. Insidan är säkert bättre för att få det tätt men innebär ett större jobb att ta ner innertak osv.Den ofrivillige klåparen skrev:
Tänk bara på att du måste ha max 30% av isoleringen på den varma sidan och då räknas allt från innertak tills du når ångbromsen. Det innebär att om det finns 15 cm på den varma sidan så måste det finnas minst 35 på den kalla sidan.Robin Markstedt skrev:
Klicka här för att svara