Byggahus.se

Cellplast & Putsa på Träfasad!

1. Hus Henke
    Medlem Nivå 1
    Har ett hus från 1910 med träfasad som vi totalrenoverat inne, nu skall vi på fasaden.
    Fasaden är i gott skick och plankorna har bytts ut med åren.

Nu tänkte vi ta bort täcklocken (yttersta plankan) på fasaden och lägga på cellplast+armeringsnät och fiberarmeradputs. Är detta en bra lösning?

Då fungerar den lilla springan mellan kvarvarande plankor som luftkanal men där blir dock ingen riktig luftspalt mellan träet och frigoliten. Behövs kanske lite vindpapp mellan?

tacksam för hjälp
    mvh / H

2. DVE
    Medlem Nivå 3
    Har hört både de ena och de andra om cellplast + puts.... Att de gett problem om de inte är ordentligt ventilerat osv.
    Jag vågade inte chansa utan körde på cementskivor istället som jag skall slätputsa. Utegips, korsregler och sen cementskivorna (aquapanel) från KnaufDano. Ganska tunga men den gick och få upp de iaf. Nu återstår spackling och putsning till våren!

//DVE

3. F
    Medlem Nivå 2
    Vad jag hört fungerar det bättre med de 30-50 mm, gula, sammanpressade, putsskivor som finns på exempelvis Beijers. Detta då de inte är diffusionstäta som cellplast utan kan "andas".

4. I
    Medlem Nivå 9
    Varför inte använda putsskivor av stenull? Åkte förbi en firma i trakten som sysslar med just puts, och såg ett helt lager av Parocs produkter, men ingen cellplast. Kika på Parocs fasadskivor, FAS2 och FAS3. Isolerar lika bra som cellplast. Dessutom om man ska vara petnoga är cellplast (EPS) diffusionaöppen, till skillnad från exturderad polystyren (XPS).

5. Hus Henke
    Medlem Nivå 1

Paroc

Tack för hjälpen
    Många säger att stenull typ paroc skall kunna andas bättre.
    Tittade runt på Parocs hemsida, dock inte ngt om FAS2 &Fas3 där?
    Kollade på alla deras produkter men fann inget...ngn som vet.

6. I
    Medlem Nivå 9
    Av någon anledning fungerar inte länkar från paroc.se när man klistrar in dem, så manuellt hittar du FAS 2 och FAS 3 på www.paroc.se sedan klickar du på "Byggisolering", "Produkter", "Isolering för putsade fasader".
    Googla på Paroc FAS 2 FAS 3 är kanske smidigast.