Ska lägga cellplast mellan reglar och undrar vad tanken är bakom måtten. Ett standardmått för reglar är ju t ex 45x95mm och motsvarande tjocklek för cellplast verkar vara 100mm. Alltså kommer cellplasten sticka upp en bit. Ska jag gå ner till 45x70 reglar som har motsvarande cellplast med en tjocklek på 70mm?

Redigerat:
  • Gilla
The Mechanic
  • Laddar…
Rickard.
Cellplast är inte anpassat för reglar då dom normalt inte används där. Att komprimera är nog omöjligt så om jag stog med ditt problem hade jag nog klyvt regelvirket för att passa cellplasten.

Cellplast mellan reglar är ingen vanlig konstruktion, så det är nog därför det inte följer samma måttstandard.

Okej då förstår jag, trodde det var "standardmått" :) Det ska läggas ovanpå ett betonggolv i ett garage. Då kör jag på dubbla 50mm. Tack.

Dubbla 50mm blir 100mm så vad du vinner på dubbla förstår jag inte.

Du kan inte palla upp 45x95 med klossar och så du får 100mm?

B bomm skrev:
Dubbla 50mm blir 100mm så vad du vinner på dubbla förstår jag inte.

Du kan inte palla upp 45x95 med klossar och så du får 100mm?
Haha insåg mitt misstag nu att jag tänkte att det var regeln som var 100 :)
Det kanske blir bättre att höja upp som du säger.

Normalt sett brukar man lägga golvet uppepå cellplasten, inte regla mellan. Hur ser den tänkta konstruktionen ut?

Du inser att reglarna blir köldbryggor?

Om du nu är helt inne på lösningen du har så kör på 5mm pallbrickor.
Men som Useless var inne på så är ju det vanliga att man lägger cellplast över hela ytan.

useless useless skrev:
Normalt sett brukar man lägga golvet uppepå cellplasten, inte regla mellan. Hur ser den tänkta konstruktionen ut?
Ritade lite i paint och hoppas du förstår. Om det är något jag tänker göra galet är jag väldigt tacksam om du säger det :)

Schematisk illustration av golvkonstruktion med laminat, cellplast, reglar och fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anna_H Anna_H skrev:
Du inser att reglarna blir köldbryggor?
Även med fuktspärr längst ner? Hur undviker jag det? Ska det vara något annat material istället för reglar?

Behövs reglarna? Googla på 'flytande golv' så kommer du att se diverse konstruktioner med golvet lagt direkt på cellplasten utan reglar under.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
K KaptenFilling skrev:
Även med fuktspärr längst ner? Hur undviker jag det? Ska det vara något annat material istället för reglar?
Ja, cellplast :-)

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.