Mikael_L
Jag tänkte att kanske skulle kunna försöka komma till botten vad som gäller ang CE-märkning av främst platsbyggda elcentraler (det som brukar diskuteras) men även CE-märkning öht av allt från elmateriel till hela installationer.

Jag försöker alltså bryta ut och samla CE-diskussionen som pågår i andra trådar.
Bl.a från inlägg #5 och framåt i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/175001-tips-centralbyte.html

Och även i denna tråd dryftas CE-märkning en hel del:
http://www.byggahus.se/forum/el/174502-regelryttartraden.html

Men även i diverse gamla avsomnade trådar, som jag inte letar efter.

Jag vet inte om någon moderator kan, ids och vill försöka bryta ut inlägg från dessa trådar och lägga hit.
Det är kanske inte möjligt utan att hacka sönder trådarna till skräp ... :O

Redigerat:
Mikael_L
Som ett frö kan jag kopiera en del av min ståndpunkt.

Att bygga ihop en enstaka (eller några) central inte blir en produkt man placerar på marknaden, och därför behöver inte (får inte!?) en platsbyggd central CE-märkas.

Den elcentral som elektrikern byggt ihop kan jag inte gå in och köpa på Jula, inte beställa från något ställe osv...
Dvs ej satt som produkt på marknaden.

+ att jag misstänker att de som CE-märker sina platsbyggda centraler inte på långa vägar möter de formkrav som ställs på en CE-märkning.
Och att alla de direktiv med harmoniserade standarder som en säkringscentral bör vara testad mot inte heller uppfylls.
Så egentligen tror jag att de elektriker som klämmer på ett CE-märke ligger rätt risigt till, rent juridiskt till.

Ja det är alltså vad jag tror. :)

Mikael_L
Jag tror att en bra början att nysta i är att utreda vilket/vilka EG-direktiv som är tillämpliga för en säkringscentral.

Kan någon som har köpt en färdigkopplad från tillverkaren kolla vad som står i de medföljande papprena (Declaration of conformity)?
Eller kanske t.o.m scanna och lägga upp ....

När jag återhämtat mig från kommande kräftskiva i helgen så ska jag också ta och grotta ner mig i det här samt lägga fram min ståndpunkt, tyckande samt annat matnyttigt jag hittat både här och i fluxio.se

När man CE-märker en maskin/anläggning i industrin så tar man ju hänsyn de regler som finns i maskindirektivet, men det finns mig veterligen inga sådana direktiv för privata anläggningar, så allt som gäller är att antingen tillverkaren eller EES-importören av installationsmaterielet ska se till att det är CE-märkt.

Mikael_L
Det var rätt coolt.
Jag kan inte påminna mig om någon annan som tagit ut baksmällan redan innan festen ... :P :D

Detta verkar lovande ... :cool:

Man kan börja med att konstatera att elcentraler inte faller under maskindirektivet. Maskindirektivet gäller för maskiner, och i direktivet anges definitioner för vad som kännetecknar en maskin. Bl.a. ska den ha minst en rörlig del.
Ett CE-märke utan kompletterande uppgifter anger att enheten ifråga uppfyller alla direktiv som är applicerbara på enheten. För en elcentral är det väl i första hand lågspänningsdirektivet samt förmodligen även EMC-direktivet.
Betr "produkt satt på marknaden": vad som gäller för direktiven ovan kan jag inte på rak arm, men för maskindirektivet står det explicit i direktivet att det ska tillämpas även på t.ex. en maskin som ett företag bygger enbart för sitt eget interna bruk, och alltså inte säljer till någon.

Rrrrr skrev:
Står lite om CE-märkning här (där har jag även kopierat lite av innehållet ur den broschyr från EIO som säger att man måste CE-märka platsmonterad central)

[länk]

Står även en del matnyttigt på Voltimum. Men det forumet är inte öppet för allmänheten så går inte länka dit
>Örjan Borgström / EUU svarar:
>Platsbyggda kopplingsutrustningar ska CE-märkas. EIO har tagit fram två handledningar för CE-märkning av koppling.
>Principen är att bygga med CE-märkta komponenter och följa tillverkarens anvisningar, vilket du ändå alltid ska göra. Köper man en monterad >central från en tillverkare brukar de CE-märka den.
>Överkurs, ja men det är egentligen inte något som tar extra tid.
---
Då har det inte mycket likheter med den CE-märkning tillverkare av maskiner/utrustning gör, eller den man i industrin gör enligt maskindirektivet, eftersom "allt" man behöver göra är att använda "CE-märkta komponenter och följa tillverkarens anvisningar", dvs inga riskanalyser, kontroller, inspektioner etc.

Då är det ju hur enkelt som helst att CE-märka gruppcentraler, men det säger ju inte mycket om hela anläggningen egentligen, eftersom den bara innefattar gruppcentralen i sig.

O
Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så fruktansvärt svårt att acceptera fakta och att förstå skillnaden mellan en produkt och en tjänst. Elektriska produkter skall uppfylla CE-märkningen för att få säljas. Elektriska tjänster skall uppfylla elinstallationsföreskrifterna. Skitenkelt att förstå för en normalbegåvad.

Sen ser jag inget som helst problem med att både EIO/SEG och elsäkerhetsverket har rätt. Och skitsnacket att man skulle få olika svar beroende på vem man frågar på elsäkerhetsverket är bara trams. Man får olika svar om man ställer frågan i olika kontext. Förstår man inte skillnaden i kontext, mellan produkt och tjänst, så klarar man inte heller av att förstå svaret. Det är inget konstigt med det heller.

Kontext 1:
Skall en elfirma som rotar runt i Sven Svenssons anläggning och monterar en ny elcentral i samband med jordfelsbrytarinstallation även CE-märka denna? Nej, självklart inte. De utför en tjänst en och säljer inte en produkt. CE-märkning gäller endast produkter. Säkerheten i centralen garanteras av elinstallationsförordningen.

Kontext 2:
Pelles Elektriska anlitas av Förvaltar-Fredrik på HSB. Han beställer 20 stycken elcentraler enligt specifikation (produkter) och anlitar även Pelles Elektriska för monteringen (tjänst). Eftersom det nu handlar om en produkt så skall den självklart CE-märkas. Att installations utförs korrekt och säkert är återigen en fråga om att följa elinstallationsförordningen.

Hårklyveri? Ja, självklart! Precis om elsäkerhetsverket svarade:

Elsäkerhetsverket svarade och skrev:
Det är ofta hårfina gränsdragningar. Man kan lätt konstruera ett scenario där det drar åt att man skapat en ny produkt (t.ex. kontext 2) men man kan börja med utgångspunkten att på platsen byggda lådor kan i allmänhet räknas som installation och behöver inte CE-märkas (kontext 1).
Det vill säga att; Det beror helt på! Kan man argumentera för att det i just det specifika fallet handlar om en produkt snarare än en tjänst så skall de CE-märkas. Kan man argumentera för att det är en tjänst så behövs det inte. I många fall är det en solklart produkt; t.ex. "skåpbyggare". I andra fall är det solklart en tjänst; t.ex. "serviceelektriker". Ibland är det en gråzon och man kan argumentera för båda scenarierna och då får man välja. En beställare inom t.ex. industrin skulle troligtvis se det som produkt och kräva CE-märkning, eller snarare kräva CE-märkning för att de inte vet bättre. En elfirma inom servicesektorn däremot skulle tveklöst se sitt arbeta som en tjänst och tveklöst strunta i CE-märkningen i ett sånt fall.

Frågan är alltså avgjord och svaret är; Nja.
Alla ni som tror på entydiga regler i den här frågan kan lika gärna ge upp. Det finns inga enkla, raka besked som alltid gäller. Grundprincipen är skitenkel och sen handlar det om att använda sitt sunda förnuft.

Ytterligare delar från frågan till Elsäkerhetsverket:

Q: Många tillverkare anger att om deras skåp kompletteras enbart med tillverkarens egna komponenter gäller märkningen, men inte om de blandas med komponenter från andra tillverkare. En elfirma kan därmed sälja färdigbyggda anpassade centraler på entreprenad till tredje part och inte själva behöva CE-märka dessa själva. Är det korrekt uppfattat?

A: Tillverkarens anvisningar gäller. Skriver tillverkaren att en begränsad anpassning kan ske inom ramen för CE-märkningen så innebär det att ursprungstillverkaren tar ansvar för anpassningen.

Q: Att i samma situation blanda komponenter från olika tillverkare, där varje komponent var för sig är CE-märkt, kräver ändå att man som tillverkare i mellanledet blir ansvarig för att själv CE-märka sin produkt. Är det korrekt uppfattat?

A: Ja, mellanledet skapar en ny produkt. Den ska CE-märkas.

Redigerat:
  • Gilla
Anders Bosson
  • Laddar…
Så om Agda ringer mig och säger:
Hej! Jag skulle vilja köpa en elcentral av dig, den ska innehålla en jordfelsbrytare och 14st säkringar. Jo, och förresten så vill jag att ni monterar den också
Då SKA jag CE-märka centralen?

Men om samma dam ringer och säger:
Hej! Det är något fel på min elcentral, kan du komma och fixa det?
Och det då resulterar i exakt samma jobb som första scenariot, då behöver jag INTE CE-märka centralen?

Låter ju väldigt vettigt i så fall :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Så om Agda ringer mig och säger:
Då SKA jag CE-märka centralen?

Men om samma dam ringer och säger:
Och det då resulterar i exakt samma jobb som första scenariot, då behöver jag INTE CE-märka centralen?

Det är ju glasklart.. det hänger ju på ifall du säljer en tjänst eller produkt, eftersom dessa endast till 95% av gångerna säljs i kombination så
blir det ju enkelt att veta när du ska plocka fram dina CE-klistermärken :)

Tror faktiskt aldrig att jag har sålt en elcentral utan att samtidigt montera den.

Så då ska vi alltså komma överens om att EIO´s framtagna broschyr "CE-MÄRKNING AV KOPPLINGSUTRUSTNING" är felaktigt skriven när det gäller "kategori 3"?

Olika kategorier enligt denna broschyr (kategori 3 som diskuteras här och på fluxio, 1,2 är vi väl alla överens om?)

Kategori 1:
Tillverkare av kopplingsutrustning (apparatskåp, centraler, nätstationer mm)

Kategori 2:
Maskintillverkare (som sätter samman en maskin av olika delar)

Kategori 3:
Elinstallatör som sätter samman kopplingsutrustning (finns citerat vad som står i denna kategori i denna forumtråd)

O
Rrrrr skrev:
Precis. Visst är det krysstat! Det är det som är hela poängen. Det finns en gråzon och det är en avvägningsfråga. Jag tolkar elsäkerhetsverkets som svar som att i den gråzonen, och särskilt i exemplet ovan, så är det okay att välja det senare alternativet oavsett exakt hur tanten formulerar sig. Det är precis som de skrev. Det är lätt att konstruera ett scenario där den ena eller den andra tolkningen gäller men i praktiken så kan man oftast utgå från att man inte behöver CE-märka i sådan här fall.

Mikael_L
MatsTyresö skrev:
Man kan börja med att konstatera att elcentraler inte faller under maskindirektivet. Maskindirektivet gäller för maskiner, och i direktivet anges definitioner för vad som kännetecknar en maskin. Bl.a. ska den ha minst en rörlig del.
Ett CE-märke utan kompletterande uppgifter anger att enheten ifråga uppfyller alla direktiv som är applicerbara på enheten. För en elcentral är det väl i första hand lågspänningsdirektivet samt förmodligen även EMC-direktivet.
Ja LVD känns ju rätt troligt.
EMC-direktivet är ju inte heller omöjligt, men jag känner mig inte helt säker på detta.

Återigen, ingen som råkar ha en färdig elcentral liggandes och kan läsa vilka direktiv och standarder som DOC säger att centralen är testad mot?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.