Jag snålade vid garagebygget och valde bort garagemotor som tillval (8500kr), med motivering att jula har en motor för 1500kr som jag själv kan montera.
Nu läste jag att när man monterar ihop en port och en motor så måste dessa ihop CE-märkas för att försäkringar ska gälla. Detta enligt Boverket.
Hur går denna märkning till och är det något jag kan göra själv?
Mvh
Nu läste jag att när man monterar ihop en port och en motor så måste dessa ihop CE-märkas för att försäkringar ska gälla. Detta enligt Boverket.
Hur går denna märkning till och är det något jag kan göra själv?
Mvh
Vad har boverket med försäkringen att göra?
Valfri CE?
// Johan
Det är tillverkaren av porten som bör CE märka tillbehören.P Parkeringsplats skrev:Jag snålade vid garagebygget och valde bort garagemotor som tillval (8500kr), med motivering att jula har en motor för 1500kr som jag själv kan montera.
Nu läste jag att när man monterar ihop en port och en motor så måste dessa ihop CE-märkas för att försäkringar ska gälla. Detta enligt Boverket.
Hur går denna märkning till och är det något jag kan göra själv?
Mvh
Så enkelt uttryckt kan du inte göra detta själv.
8500!!!!) för bara motorn? Är den en jättestor port du har eller?P Parkeringsplats skrev:Jag snålade vid garagebygget och valde bort garagemotor som tillval (8500kr), med motivering att jula har en motor för 1500kr som jag själv kan montera.
Nu läste jag att när man monterar ihop en port och en motor så måste dessa ihop CE-märkas för att försäkringar ska gälla. Detta enligt Boverket.
Hur går denna märkning till och är det något jag kan göra själv?
Mvh
Du kan låta SEMKO t.ex testa gentemot tillämpliga direktiv.
Sen ska tillverkaren (du) utfärda ett DOC (declaration of conformity) kan se ut såhär som exempel
https://www.juniper.net/documentation/images/g000504.gif
Detta ska skrivas under av CEO (VD) eller annan i position att kunna bestämma och påverka produktens tillverkning och tester. Och ev böter ställs till denne personligen, kan i extrema fall bli uppåt 50.000€.
Sen ska det finnas instruktionsbok på alla länders språk som produkten säljs inom, Svenska i detta fallet.
Slutligen ska CE-märke appliceras på produkten.
Detta är de steg som ska göras för att få sätta en produkt på EU's gemensamma marknad.
Semko tar väl något i häraden 30-200.000 kr för testerna, lite beroende på hur omfattande de behöver bli.
Sen kan du bara klämma dit ett egentillverkat CE-märke också, skita i allt det andra. Men det är både olagligt, och hjälper dig inte på något vis.
Förövrigt lär inte försäkringsbolag bry sig om den är CE-märkt eller inte. Kolla dina försäkringsvillkor, jag lovar att det inte står något om CE-märken där.
Sen ska tillverkaren (du) utfärda ett DOC (declaration of conformity) kan se ut såhär som exempel
https://www.juniper.net/documentation/images/g000504.gif
Detta ska skrivas under av CEO (VD) eller annan i position att kunna bestämma och påverka produktens tillverkning och tester. Och ev böter ställs till denne personligen, kan i extrema fall bli uppåt 50.000€.
Sen ska det finnas instruktionsbok på alla länders språk som produkten säljs inom, Svenska i detta fallet.
Slutligen ska CE-märke appliceras på produkten.
Detta är de steg som ska göras för att få sätta en produkt på EU's gemensamma marknad.
Semko tar väl något i häraden 30-200.000 kr för testerna, lite beroende på hur omfattande de behöver bli.
Sen kan du bara klämma dit ett egentillverkat CE-märke också, skita i allt det andra. Men det är både olagligt, och hjälper dig inte på något vis.
Förövrigt lär inte försäkringsbolag bry sig om den är CE-märkt eller inte. Kolla dina försäkringsvillkor, jag lovar att det inte står något om CE-märken där.
Nej porten är en vanlig takskjutport, 250cm bred. Kan ju nämnas att hustillverkaren inte skämdes för att sätta orimligt höga priser på samtliga tillval...
Googlar man lite på ämnet så kommer det upp ett flertal texter skrivna av garageportexperten som hävdar att inga försäkringar gäller om inte en CE-märkning finns.
"Byggprodukter behöver CE-märkning och prestandadeklaration för att få säljas inom EU. Porten och motorn CE-märks från respektive leverantör däremot räknas en port som monteras ihop med motor som en ny "maskin" och måste därför CE-märkas som en enhet i den miljö den är placerad i.
Det är ägaren av porten som är ansvarig för eventuella skador som orsakas av porten, vilket kan resultera i utebliven försäkringsersättning eller i böter vid skada.".
https://www.garageportexperten.se/montering/
Känns ju rätt dumt om det är så
Googlar man lite på ämnet så kommer det upp ett flertal texter skrivna av garageportexperten som hävdar att inga försäkringar gäller om inte en CE-märkning finns.
"Byggprodukter behöver CE-märkning och prestandadeklaration för att få säljas inom EU. Porten och motorn CE-märks från respektive leverantör däremot räknas en port som monteras ihop med motor som en ny "maskin" och måste därför CE-märkas som en enhet i den miljö den är placerad i.
Det är ägaren av porten som är ansvarig för eventuella skador som orsakas av porten, vilket kan resultera i utebliven försäkringsersättning eller i böter vid skada.".
https://www.garageportexperten.se/montering/
Känns ju rätt dumt om det är så
Allvetare
· Västra götaland
· 9 393 inlägg
Har du frågat någon som säljer lösa motorer? Bla. Jula? Kanske inte i varuhuset men de har en teknisk support på telefon som brukar vara väldigt hjälpsam..P Parkeringsplats skrev:Nej porten är en vanlig takskjutport, 250cm bred. Kan ju nämnas att hustillverkaren inte skämdes för att sätta orimligt höga priser på samtliga tillval...
Googlar man lite på ämnet så kommer det upp ett flertal texter skrivna av garageportexperten som hävdar att inga försäkringar gäller om inte en CE-märkning finns.
"Byggprodukter behöver CE-märkning och prestandadeklaration för att få säljas inom EU. Porten och motorn CE-märks från respektive leverantör däremot räknas en port som monteras ihop med motor som en ny "maskin" och måste därför CE-märkas som en enhet i den miljö den är placerad i.
Det är ägaren av porten som är ansvarig för eventuella skador som orsakas av porten, vilket kan resultera i utebliven försäkringsersättning eller i böter vid skada.".
[länk]
Känns ju rätt dumt om det är så
Skadestånd är en helt annan sak.
Om du bygger en trädkoja åt barnen, som rasar ner och barn skadas eller dör kan du finnas skyldig till vårdslöshet (dvs att du insåg eller borde insett en fara med konstruktionen). Samma om du inte har satt upp trappräcken i huset, eller satt upp varningsband runt ett hål du grävt i gatan eller att du lämnat en 200kg's värmepump balanserandes i en trappa och gått på fika.
Vållande till skada eller annans död kan alltid hända om man klantar sig eller tänker lite för kort.
Och då kan det bli rättssak av det, där man försöker utreda om det fanns uppsåt eller vårdslöshet.
Hittas dessa rekvisit så blir man dömd till vållande till annans död, vållande till kroppsskada eller grov sådan, eller andra varianter.
Detta gäller både om garageporten eller ens hemmatillverkade sprängämnen orsakar skadan.
Så i just detta är det ju prio att man inte gör saker som kan bli farliga för omgivningen, eller en själv.
Och det är ju inget magiskt med just garageportsöppnare eller byggmaterial här, utan det är en helt naturlig och god princip.
Det är ju inte på det viset att f-bolaget inte ersätter en vattenskada i badrummet för att du själv har satt en motor på din garageport.
Om du bygger en trädkoja åt barnen, som rasar ner och barn skadas eller dör kan du finnas skyldig till vårdslöshet (dvs att du insåg eller borde insett en fara med konstruktionen). Samma om du inte har satt upp trappräcken i huset, eller satt upp varningsband runt ett hål du grävt i gatan eller att du lämnat en 200kg's värmepump balanserandes i en trappa och gått på fika.
Vållande till skada eller annans död kan alltid hända om man klantar sig eller tänker lite för kort.
Och då kan det bli rättssak av det, där man försöker utreda om det fanns uppsåt eller vårdslöshet.
Hittas dessa rekvisit så blir man dömd till vållande till annans död, vållande till kroppsskada eller grov sådan, eller andra varianter.
Detta gäller både om garageporten eller ens hemmatillverkade sprängämnen orsakar skadan.
Så i just detta är det ju prio att man inte gör saker som kan bli farliga för omgivningen, eller en själv.
Och det är ju inget magiskt med just garageportsöppnare eller byggmaterial här, utan det är en helt naturlig och god princip.
Det är ju inte på det viset att f-bolaget inte ersätter en vattenskada i badrummet för att du själv har satt en motor på din garageport.
Nej men säg att porten åker ner på bilen och orsakar skador. Då kanske försäkringsbolaget är intresserade om den är korrekt installerad?Mikael_L skrev:
Tyvärr är väl alla kundtjänster som kan svara på mina frågor stängda för idag, och jag som hade tänkt montera motorn idag
Egentligen är det så att det du sätter samman mest är en maskin.
Och det främsta EU-direktivet att använda om man sätter denna produkt på marknaden är maskindirektivet. Men som tillverkare måste man nog även kolla på LVD.
Och just maskiner är lite speciellt, även om en maskin byggs i ett enda exemplar för en enda kund, eller kanske inte någon kund alls, utan byggs självt av företaget som ska använda den så måste den naturligtvis ändå vara säker. Tänk t.ex. en klipp och presslinje i en verkstadsindustri.
Då har man ju inte riktigt satt en produkt på marknaden, men kommer ändå inte ifrån regulatoriska krav på ex säkerhet.
Men då kan man kika lite på arbetsmiljöverkets föreskrifter.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...naden-efter-29-dec-2009-afs-20083-foreskrift/
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...den-fore-28-dec-2009-afs-199310-foreskrifter/
Ty maskiner behöver inte alltid vara CE-märkta. Men de måste alltid vara säkra i enlighet med föreskrifterna.
Och det främsta EU-direktivet att använda om man sätter denna produkt på marknaden är maskindirektivet. Men som tillverkare måste man nog även kolla på LVD.
Och just maskiner är lite speciellt, även om en maskin byggs i ett enda exemplar för en enda kund, eller kanske inte någon kund alls, utan byggs självt av företaget som ska använda den så måste den naturligtvis ändå vara säker. Tänk t.ex. en klipp och presslinje i en verkstadsindustri.
Då har man ju inte riktigt satt en produkt på marknaden, men kommer ändå inte ifrån regulatoriska krav på ex säkerhet.
Men då kan man kika lite på arbetsmiljöverkets föreskrifter.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...naden-efter-29-dec-2009-afs-20083-foreskrift/
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...den-fore-28-dec-2009-afs-199310-foreskrifter/
Ty maskiner behöver inte alltid vara CE-märkta. Men de måste alltid vara säkra i enlighet med föreskrifterna.
Ja precis så kan det ju däremot vara.P Parkeringsplats skrev:
I detta exempel finns det ju en kausalitet mellan skada och den produkt du monterat, så det är ju ett bra exempel.
Det viktigaste är ju naturligtvis att du gör ett ett bra och gediget montagejobb, och helst följer instruktioner noga osv.
Helt säker på hur f-bolag kommer resonera kan vi inte på förhand vara. Men i villkoren brukar det finnas allmänt hållna skrivelser om att försäkringstagaren ska visa aktsamhet osv.
Detta brukar i praktiken betyda att man får ersättning om man inte dummat sig med konstiga lösningar, utan gjort på ett fackmannamässigt sätt.
Så är det ju, typ.
Dels är det i princip omöjligt och orimligt att CE-märke en enstaka produkt som privatperson som man själv satt ihop för eget bruk.
Jag anser också att man vare sig behöver eller får det, för det är ingen produkt som sätts på EU's gemensamma marknad. Dvs, jag kan inte kliva in i något butik och köpa den.
Det har gått troll i det här med CE-märkning, anser jag.
Dels är det i princip omöjligt och orimligt att CE-märke en enstaka produkt som privatperson som man själv satt ihop för eget bruk.
Jag anser också att man vare sig behöver eller får det, för det är ingen produkt som sätts på EU's gemensamma marknad. Dvs, jag kan inte kliva in i något butik och köpa den.
Det har gått troll i det här med CE-märkning, anser jag.