Byggahus.se

CC-mått golvreglar till trädäck

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Här kommer ännu en förfrågan angående CC-mått för golvreglar till trädäck. Till mitt försvar så har jag läst otaliga trådar och kikat på spännviddstabeller men jag har inte blivit helt klok för det. Tacksam för alla råd :D

Jag hade tänkt bygga ett trädäck med trall som löper parallellt med mitt hus, ca 12 m längd, samt ca 6 meter rakt ut från huset. Bärlina fästes i huskroppen, på plintar/skruv efter 2 m, på plintar/skruv efter 4 m, på plintar/skruv efter 6 m. Totalt 4 bärlinor, i de tre yttre bärlinorna har jag tänkt mig ett avstånd på 2m mellan varje plint/skruv.

Dimensionerna på allt virke jag tänkt använda är 45*170, alltså såväl till bärlinor, golvregler samt ÄVEN till själva trallen.

Frågan jag har nu är hur stort CC-mått (60 cc känns något överambitiöst) mellan golvreglarna som är att rekommendera enligt ovan nämnda förutsättningar. Kan även tillägga att jag har begränsat höjdutrymme och har därför tänkt mig att fästa golvreglarna i balkskor mellan samtliga bärlinor.

Är där för övrigt något annat ni känner att ni behöver såga, så varsågoda, t.ex. om det för bärlinorna vore vettigt att gå upp till 45*195.

Mvh

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Hej!
    Ska du ha 45x170 till trall??
    Varför?
    Jag kan känna en risk för att det kommer vilja vrida sig och bli ojämnt.

I övrigt har du väl en extremt kraftig regelstomme.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Tanken att 45*170-trall kommer vrida sig har inte slagit mig. Någon annan som har samma erfarenhet?

Du skriver extremt kraftig regelstomme, menar du att jag kan ha större avstånd än 2 m mellan plintar/skruvar?

Någon åsikt angående lämplig CC-mått på golvreglarna?

Mvh

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Med lätthet går det ju att gå upp till 100 cm i alla fall..

Blir inte lösningen väldigt dyr med så överdrivet tjock "trall"?

5. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad är anledningen till 45*170 trall?

45*170 klarar spännvidd på 2,7 meter för golvreglar och 1,8 för bärlina. 45*195 däremot klarar 2 meter mellan plintarna om du väljer det som bärlina.

Och går du upp till 195*45 på golvreglarna också kan du ta bort en plintrad.

6. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Anledning till att använda 45*170-trall är främst av estetiska skäl. Har fått för mig att det är snyggare med breda plank när det är ett relativt stort trädäck, men 45*170 har större benägenhet att vrida sig låter lite oroväckande.

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Det finns 34*145 trall, ta en titt på det.

8. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jag har lagt mitt altandäck med 34x145 och jag håller med, bredare trall är snyggare!
    Den grövre trallen gör att det funkar med cc på ca 80 cm mellan reglarna, som för övrigt är 45x145, vidare har jag reglarna med max spännvidd på 180 cm på bärlinor som är 45x195 på plintavstånd max 2 m. Känns stabilt.