Byggahus.se

Cascos ifix istället för foil seal

1. A
    Medlem · Västra götaland · 2 070 inlägg

Arne999

Medlem
    Tänkte köra med cascos tätsystem i badrummet. Aquastop med wetstop foil seal varianten får det bli eftersom det är att rekommendera som nybörjare i stället för det snabbhärdande ifixlimmet

men det verkar ju väldigt meckigt och dyrt att trycka ut wetstop foil seal tuberna i alla skarvar. Kommer ju gå åt massa tuber och ta en mindre evighet....

Kan man inte blanda sig lite ifix när allt är satt och kleta på istället??

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 754 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag har kört cascos system, och kladdat med tuberna i skarvarna... Funkade helt ok...

Om du bor i närheten har jag lite tätskiktsduk och skarvremsor över som du kan få (om det inte har något bäst före datum, det har legat och skräpat i förrådet i fem år)..

3. A

Arne999

Medlem
    jag har redan shoppat loss på allt men tack ändå!

Funkar med tuberna gör det väll men det måste väll gå åt väldigt många? Man ska väll trycka ut flera stängar per skarv

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 754 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Två strängar, om jag inte minns fel, och det gick nog några tuber....

Men man måste ju följa monteringsanvisningen om försäkringbolaget ska godkänna det hela vid eventuell skada i framtiden....

5. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 531 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Jag körde med Casco WetStop och iFix då jag tyckte att det verkade enklare än att lägga till Foil Seal.
    Tycker inte på något sätt att det var komplicerat eller att det torkade snabbt - Snarare enklare, i mitt tycke.
    Kapade till alla våder och mätte ut innan uppsättning hur mycket som skulle rollas, upp med duken, skrapa ut, rolla för inklusive iFix på överlappet, gick efter med pensel på alla skarvar enligt instruktion.

Snabbt smidigt och skönt med endast duk och en ytterligare produkt!

6. A

Arne999

Medlem
    Medveten om det alternativet såklart men att sätta allt på 45 min (brukstiden efter blandning) känns ju stressigt.

eftersom ifixen funkar att ha i överlappen så borde den gå att använda isf foil sealen men det är la i gen idé att spekulera i eftersom det inte är exakt enligt anvisning

7. slacker

slacker

Verktygstokig
    45 min såg jag inte som ett problem då hinkarna faktiskt inte räcker så långt som man tror och med samtliga våder skurna och mätningarna gjorda så går det ganska fort att få en hink på plats: "Blandad produkt används inom 45-60 minuter."

Vad menar du att det inte är exakt enligt anvisning? Citerat från monteringsanvisning:
    "Casco Folie 1 är ett tätskiktsystem som ger dig möjlighet att arbeta snabbt eftersom du kan använda Casco WetStop iFIX både till att limma folie och tätningar samt försegla överlapp"

8. A

Arne999

Medlem
    Jag menar att det finns två anvisningar
    Alt 1aquastop + foilseal
    Alt 2 ifix på allt

Så jag drar ju slutsatsen att det borde gå att köra ett tredje alternativ dvs aquastop och ifix istället för foilseal.
    Detta står ju uttryckligen inte i anvisningen och då kan man om man ska vara petig säga att det är fel

Redigerat 23 nov 2020 22:58
  9. slacker

slacker

Verktygstokig
    Aha, jag förstår - Den tredje kombinationen du nämner att blanda produkter skulle jag nog undvika då den, som du säger, inte följer tillverkarens rekommendationer.

10. A

Arne999

Medlem
    Hade jag gjort detta igen så hade jag valt ifix...sånnt slabb med två produkter.

• Laddar…
  11. A

Arne999

Medlem
    Hur lång tid tar det för Foilsealen att torka egentligen ? Fattar inte riktigt hur den kan torka ut när man innesluter den med tätskikt... det är iaf inte torrt dagen efter.

Lusläste på tuben nu och där står det att: "Fukta limmet med vatten precis innan monteringen" Detta har jag inte gjort... har ju inte framkommit när man läst anvisningarna i övrigt eller kollat på monteringsfilmen... En komponents innebär väll att det ska härda av sig själv... men väl inneslutet av folien så kan jag ju förstå att det börjar bli svårt att torka...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.