2 215 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Casco tätskiktsfolie bara bubblar sig
Håller på att bygga badrum och häromdagen limmade jag upp Casco folie i hela badrummet(folie 2).
Problemet är att allt ser bra ut när man sätter upp det, kollar noga, noga efter bubblor och det är slätt och fint. Nu efter ett par dagar är det bubblor på nästan varje våd, både stora och små...
Hur i tusen blir det så och vad ska jag göra åt det?
Problemet är att allt ser bra ut när man sätter upp det, kollar noga, noga efter bubblor och det är slätt och fint. Nu efter ett par dagar är det bubblor på nästan varje våd, både stora och små...
Hur i tusen blir det så och vad ska jag göra åt det?
Nu rev jag ner några våder och ska sätta upp nya. En våd var på kartonggips och jag fick så klart med en del av pappen. Men det är väl bara att köra på igen... Ska man kanske köra på ett första lager som får halvtorka, skivorna suger ju en del, och sedan köra på ett lager till innan folien?
Om man kollar på åtgång så är det 1kg gucka per 4-5m2. Det är ju inte speciellt mycket, är det verkligen att jag fått för lite gucka? Jag tyckte jag var väldigt generös.
Om man kollar på åtgång så är det 1kg gucka per 4-5m2. Det är ju inte speciellt mycket, är det verkligen att jag fått för lite gucka? Jag tyckte jag var väldigt generös.
Har du kollat monteringsanvisningen?
http://media-pms2.schoenox.net/casco/brochures/casco_folie.pdf
Där står det:
Vid sugande underlag, förbehandla med Casco Primer.
Förvisso kan man diskutera huruvida kartonggips är ett sugande underlag eller inte.
I allmänhet tycker jag monteringsanvisningarna var väldigt förvirrande. Minuspoäng till Casco där.
I deras Youtube-film framgår det t.ex. att man skall limma tätband och hörn med FoilSeal eller WetStop lim. I PDF:en står det att de skall monteras med WetStop iFIX. I produktkatalogen står det att bandet skall limmas med AquaStop och där finns det inte heller några produkter som heter FoilSeal eller WetStop iFIX med i systemet.
http://media-pms2.schoenox.net/casco/brochures/casco_folie.pdf
Där står det:
Vid sugande underlag, förbehandla med Casco Primer.
Förvisso kan man diskutera huruvida kartonggips är ett sugande underlag eller inte.
I allmänhet tycker jag monteringsanvisningarna var väldigt förvirrande. Minuspoäng till Casco där.
I deras Youtube-film framgår det t.ex. att man skall limma tätband och hörn med FoilSeal eller WetStop lim. I PDF:en står det att de skall monteras med WetStop iFIX. I produktkatalogen står det att bandet skall limmas med AquaStop och där finns det inte heller några produkter som heter FoilSeal eller WetStop iFIX med i systemet.
Så klart är det en nyare version än den tryckta jag fick i bygghandeln. Dock så står det inget om primer när man använder folie 2 utan det var bara med iFix(folie 1)...
Jaja, jag får skrapa rent, köra lite primer, husfix för att få det jämnt och sedan på det igen. Man borde kanske köra lite primer ändå innan man guckar på...
Jaja, jag får skrapa rent, köra lite primer, husfix för att få det jämnt och sedan på det igen. Man borde kanske köra lite primer ändå innan man guckar på...
På tal om dålig monteringsanvisning så står det ingenstans i anvisningen(eller deras video) att man ska vattenspraya FoliSeal när man limmar överlapp etc. Dock står det på patronen... Det är ju riktigt dåligt kan man tycka.