2 015 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Carport till sommaren - behövs tips, rekommendationer och goda råd!
Tanken är att bygga en carport till sommaren
Stämmer det att det inte krävs bygglov om man inte bygger ihop carport med husets fasad, och håller sig under 3-3.5m nockhöjd?
Om det stämmer - vad är kraven för avstånd mellan hus / carport, eller räcker det att det inte är ihopbyggt?
Tanken är att ha plats för 2 bilar + cyklar m.m.
Tips på hur man skall tänka vad gäller bredd kontra djup, för att det skall vara så smidigt som möjligt att rymmas två bilar utan att det ska bli tight?
Någon som kanske byggt fristående som kan posta bilder eller kommer med konstruktiva lösningar?
All hjälp tas som vanligt oerhört tacksamt emot!
Stämmer det att det inte krävs bygglov om man inte bygger ihop carport med husets fasad, och håller sig under 3-3.5m nockhöjd?
Om det stämmer - vad är kraven för avstånd mellan hus / carport, eller räcker det att det inte är ihopbyggt?
Tanken är att ha plats för 2 bilar + cyklar m.m.
Tips på hur man skall tänka vad gäller bredd kontra djup, för att det skall vara så smidigt som möjligt att rymmas två bilar utan att det ska bli tight?
Någon som kanske byggt fristående som kan posta bilder eller kommer med konstruktiva lösningar?
All hjälp tas som vanligt oerhört tacksamt emot!
Det kan krävas bygglov för att bygga en carport. Det har inte med avstånd till huvudbyggnad att göra om det är lovpliktigt eller inte. Hur många kvm ska den vara? Bor du inom detaljplanelagt område eller ”på landet”? Jag tycker du ska kolla med din kommun för att få klara besked, svartbygge kan bli dyrt.
Krävs bygglov rekommenderar jag att du skyndar på att få iväg din ansökan om du vill komma igång till sommaren. Ärendemängden ökar i de flesta kommuner markant under våren och handläggningstiderna blir längre.
Krävs bygglov rekommenderar jag att du skyndar på att få iväg din ansökan om du vill komma igång till sommaren. Ärendemängden ökar i de flesta kommuner markant under våren och handläggningstiderna blir längre.
Inom stan, vad jag antar är detaljplanerat områdeM MetteKson skrev:Det kan krävas bygglov för att bygga en carport. Det har inte med avstånd till huvudbyggnad att göra om det är lovpliktigt eller inte. Hur många kvm ska den vara? Bor du inom detaljplanelagt område eller ”på landet”? Jag tycker du ska kolla med din kommun för att få klara besked, svartbygge kan bli dyrt.
Som jag läste mig till det så skulle en fristående carport med maxhöjd ca 3m räknas som "attefall" och alltså inte bli bygglovspliktig - skall såklart kolla upp detta
Här kan du läsa om reglerna för attefall.N najks skrev:
Du kan bygga med en nockhöjd på 4 meter men arean får vara max 30 kvm. Få du in dina bilar och andra prylar på det?
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
på 30m2 absolut!M MetteKson skrev:
antar att de räknar takets totala yta då, med ev utskjut etc?
hade ju räknat på 25m2 och tänkt mig ungefär 5x5m för en V40 + V50 + cykel och typ gräsklippare
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Betongmur som grund till carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vattenburen golvvärme sommaren och blockering av tillsats
Värmepumpar -
Hur fixa till kanten till carport?
Grund & Markarbeten -
Hur stora plintar till carport med förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Markskruv eller plintar till en carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus