Byggahus.se

Carport 4meter från huset

1. M
    Medlem · 6 inlägg

molsson

Medlem
    Där jag bor säger bygglovsansvariga att carport eller garage måste vara 4m. från huset. I området finns över 50 hus där 41 har carport eller garage i anslutning.

Kan de hitta på sådana här regler hur som helst eller har någon några tips?

/Johan

2. I
    Medlem · 157 inlägg

Idalind

Medlem

Re: Carport 4meter från huset

Jag skulle fråga av vilken anledning din carport ska vara 4 meter från huset.

Många gånger handlar kraven från byggnadsnämnden om estetik (vilket förvisso kanske inte är fallet här) och en del får krav på att ha valmat tak, en viss färg på fasaden, etc...

Om du får reda på orsaken så tror jag det är lättare att handla utifrån det.

3. D
    Medlem · 33 inlägg

Daniel_T

Medlem

Förmodligen har du koll på det, men det är inte så att de menar att Carporten måste ligga 4m från grannens hus (eller tomtgränsen)?

Vi hade begränsningarna (som jag tror är vanliga) att bostadsytan måste ligga 4 m från tomtgräns och andra byggnader såsom carport/förråd 2m från tomtgränsen.

Att det måste ligga 4 m från det egna huset låter mycket konstigt och opraktiskt. Kanske har något med brandsäkerheten att göra, men då bör man kunna bygga bort problemet genom att använda icke brandfarligt materiel e.dyl.

4. M
    Medlem · 140 inlägg

Mimto

Medlem

Hos oss är begränsningarna:
    Huvudbyggnaden måste vara minst 4,5 meter från tomtgränsen.
    Garage eller annan sidobyggnad måste vara minst 1,5 m. från tomtgränsen.

Hur man sedan lägger garage och huvudbyggnad finns inget skrivet om.

Tycker som tidigare "talare" att du ska prata med de bygglovsansvariga, så att de kan förklara varför.

5. Y
    Medlem · 209 inlägg

ymca

Medlem

Har för mig att det finns rekomendationer att det skall vara minst 4 meter mellan hus och garage ur brandsynpunkt. Om det börjar brinna i garaget och detta står närmre huset än 4 meter har brandkåren ingen möjlighet att hindra branden från att sprida sig till huset.

Detta borde dock inte gälla för carport.

6. I
    Medlem · 10 inlägg

ipveteran

Medlem

Hej,

det finns regelverk ang. byggnaders beskaffenhet om de ligger närmare än 4 m ur brandklassningsssynvinkel. Detta innebär i parktiken normalt att t. ex. garage måste isoleras o förses med gipssskiva iaf för de bitar som ligger inom 4 m från bostadshus.

Mvh

7. U
    Medlem · 30 inlägg

Ulrika

Medlem

Förmodar att detta även gäller för carport med förråd, inte bara garage?

8. M
    Medlem · 6 inlägg

molsson

Medlem

Tack för alla kloka synpunkter, tydligen är det något lokalt trams som bygglovschefen här bestämt. Han säger även att carport och garage har samma regler.

Jag lämnar in så får vi se vad som händer, har större problem nu.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.