Byggahus.se

Canal Digital eller Boxer?

1. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem
    Vi har för närvarande Canal Digital men funderar på att byta till Boxer. Fördelar som vi ser det: Billigare månadskostnad, vi får tv3 (vilket inte ingår i Canal Digital) och kanske det viktigaste; man slipper en ful parabol på huset. Vilka är för respektive nackdelarna med Canal Digital och Boxer? Kanske har detta diskuterats i någon tidigare tråd, har letat men dock ej hittat nåt. Tacksam för alla synpunkter och svar!

2. U
    Medlem · 353 inlägg

unigas

Medlem

Re: Canal Digital eller Boxer?

Har för tillfället båda men kan nog säga att jag skulle sakna BBC Food och Prime mer än tv3, Ztv och tv8 om jag var tvungen att välja skulle jag nog hålla kvar vid Canal Digital och skippa Boxer. Men det är ju jag det...

//Markus

3. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

detta är inget problem men tänk på att Boxer rapporterar kunderna till radiotjänst.
    Boxer skickar inte med mottagar delar typ antenn, har du en gammal antenn som inte täcker upp till 62 (tror jag ) så kan du få köpa en ny.

4. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem

Jag tror att radiotjänst har gett upp hoppet om att få in några pengar från mig. De har inte lyckats än på tio år iaf, hehe... ;D Jag tycker att Boxers utbud av kanaler verkar helt ok, det är mera den tekniska biten jag funderar över. Canal Digitals tv-reklam visas ju flitigt just nu att man ska ha deras "riktiga" digital-tv. :-/

5. S
    Medlem · 444 inlägg

sofia_k

Medlem

Jag skulle välja CD utan vidare mest för att ha möjligheten att inneha "säsongskortet" och se de flesta matcherna från allsvenskan/elitserien.
    8)

6. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem

Viasat går bort och vi har inte bredband. Just nu känns det som om Boxer vore det bästa alternativet men kom gärna med fler åsikter och synpunkter. :)

7. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

En sak man skall vara observant på är att en del kanaler i det digitala marksända nätet (Boxer) sänds med betydligt lägre bitrate än via sattelit. Detta visar sig genom blockigare och suddigare bild.

Har själv både en motorparabol med CanalDigital och 2 olika Boxer. Skillnaden är liten och den kräver kanske ett tränat öga, men den finns där.

8. Rogz
    Medlem · 75 inlägg

Rogz

Medlem

Dessutom har Boxer problem med 5.1-sändningar har jag hört från flera håll. Brukar fungera en stund, men sen slår dom av nån anledning över till stereo.

Har inte det marksända nätet för lite bandbredd för att kunna erbjuda HD-sändningar när det väl börjar bli aktuellt? Det är ett argument som jag skulle beakta iaf.

9. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Vi har Boxer och har haft en hel del problem.

Kanaler kommer och går och vi får ofta ringa Boxer för att få igång det när lådan hänger.

Administrativt har dom också strulat. Vi betalade 1 års abonnemang i förskott, trots det så har vi fått upprepade fakturor för avgifter vi redan betalt och till och med blivit avstängda. Vid ett tillfälle fick vi köra tillbaka till Siba där vi köpt abonnemanget för att få en kopia på ett avtal som vi var tvungna att faxa till Boxer - bara för att få tillbaka en service vi redan betalt för!!!

Rekommenderar inte Boxer.

Berit

10. D
    Medlem · 93 inlägg

Dean_K

Medlem

Har hört fler som har samma negativa erfarenheter av Boxer. Låter inte bra. :-/

11. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Just den marksända DigitalTV:n verkar växla kanaler snabbare när man zappar...att beakta. Har CD i dag men Boxer i sommarstugan och jag tycker Boxer verkar bra. Har dock en liten speciell lösning med en Beolink-koppling som kanske drar ned zaphastigheten?!

När det gäller bindningstid så kan man mot en liten straffavgift bryta abonnemanget i förtid t ex om man vill ändra till ett mindre kanalutbud. Det gjorde jag, kostade engångs 600 spänn på CD.

12. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Boxers administration ska vi helst glöma- fort.

Jag fylde i autogiro på köpeavtalet. Trots det kom räkningarna och jag ringde och påpekade att det skulle gå via autogiro. Nä det har ingen sagt till oss sa boxer. Varpå jag skickade en kopia av min kopia på avtalet.
    Nu slapp jag faktureringsavgiften i alla fall men räkningarna fortsatte komma och jag fortsatte klaga. Nu hette det att det var strul his bankgirot varpå jag pratade med dem, De bara skrattade och sa att det var ganska många som ringde till dem i denna fråga. Problemet var bara att boxer inte skickade in någon begäran till bg över huvudtaget. Totalt har jag skickat 9 anmälningar om autgiro till boxer innan de fick det att fungera.

13. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Hej, Har haft lite mailväxling med Boxer i ämnet och har fått vad jag tycker mycket bra svar. Tycker det är reko och sjysst när någon säger som det är.

Så det blir nog Boxer för mig. En Eloge till deras kundtjänst

Nedan kommer mailväxlingen.

Hej igen!

Fel som att ljudet inte synkar med bilden ligger oftast hos programbolagen, våran uppgift i det hela är att tillhandahålla programkort som låser upp krypterade kanaler och tillgodoser det extra utbudet i marknätet.

Med andra ord, vi tecknar avtal med programbolagen, programbolagen sänder ljud och bild till Teracom som sen vidareutsänder bild och ljud i etern.

Ibland händer det som sagt att ljudet inte synkar, det enda vi behöver göra i ett sånt fall är att ringa våran support på Teracom som i sin tur tar det vidare. Ett sådant fel löser sig förhållandevis snabbt.

Angående HDTV så stämmer det tyvärr att satellitleverantörerna kommer "hinna före" oss, det kommer dock ta tid för dem också då nya boxar måste ut på marknaden och för att utnyttja HDTV till fullo behövs även en tv som klarar av det formatet.

Känner du dig osäker ändå så kan jag lova dig 14 dagars öppet köp på abonnemanget, kolla först med din radiohandlare om de tar tillbaka boxen i ett sånt läge.

Du får gärna lägg ut svaren på forumet, hoppa gärna över mitt efternamn dock. ;-)

Med vänliga hälsningar

-Vänligen bibehåll meddelandehistorik vid all mailkorrespondens-

--------------------------------------------------------------

Kundtjänst - Boxer Tv Access AB - Ingen kabel, ingen parabol
    981 80 KIRUNA
    E-post: kundtjanst@boxer.se
    Tel: 0771 - 21 10 00
    Fax: 0771 - 21 20 00
    www.boxer.se

------------
    Från:
    Skickat: den 11 april 2005 10:32
    Till: Boxer Kundtjänst
    Ämne: Re: 20050411095311 Re:Hej

Hallå !

Tack för ett bra svar! Vill gärna köpa i boxer men är lite tveksam speciellt till att ljudet inte hänger med och en del klagar. Som jag förstår, så är det i sådana fall samma för alla digital TV leverantörer? Istället för att lyssna på rykten, tänkte jag det vore bättre att fråga Er.

Avseende bandbredden i nätet, så innebär det då att Viasat och CD kommer att leverera HDTV långt innan Er? Det vore ju synd, även om det säkert tar något/några år innan alla kräver det. Samt att jag då behöver köpa en HDTV box?

Och när det gäller TV-avgift, så betalar jag den idag och lär säkert betala den i framtiden också... Även om det vore roligare med bättre utbud!

Än en gång, Tack för ett rakt och trevligt svar!

Hälsningar

Ola

----- Original Message -----
    From: HYPERLINK "mailto:kundtjanst@boxer.se"Boxer Kundtjänst
    To:
    Sent: Monday, April 11, 2005 10:15 AM
    Subject: 20050411095311 Re:Hej

Hej!

Tack för ditt mail! Jag tänkte att vi på kundtjäsnten också kan svara på detta så kan du sedan jämföra om uppgifterna från Christer överensstämmer med våra.

Jag tycker själv att vi har en väldigt bra tjänst att erbjuda, jag använder den själv i mitt fritidshus och har sju mil till närmaste sänare och upplever sällan problem med bilden. Visst, ibland kan bilden rycka till och mosaik kan uppstå men det är bara vid VÄLDIGT dåligt väder. Dessa problem uppstår också hos våra konkurenter men i vilken utsträckning vet jag inte.

Angående bitraten så sänder vi varje kanal med 5.25Mbit/s, det är exakt samma som Canal Digital och Viasat. Om vi samtidigt tar upp frågan om HDDTV ligger det till så att i dagsläget är det tyvärr omöjligt för oss att starta HDTV-kanaler då de tar upp för mycket utrymme i marknätet, det är dock inte tekniskt omöjligt och när vi får tillgång till mer frekvensutrymme finns det en chans att vi kommer att kunna erbjuda en sådan tjänst.

I dag tar en vanlig digital kanal 5.25Mbit/s utrymme i marknätet med mpeg2-kodning, skulle vi sända en HDTV-kanal med samma kodning skulle den ta dryga 20Mbit/s. För att kunna starta en HDTV-kanal måste vi först byta kodare till mpeg3 eller mpeg4 och då behöver man också an box som har den hårdvaran inbyggd, dagens boxar klarar bara av att koda av mpeg2 och det gäller också kabel- och satellitboxar.

Att våra konkurrenter inom satellitvärlden kommer att kunna erbjuda en sådan tjänst före oss är för att en satellit kan sända 17000 kanaler över ett område stort som Europa. De har alltså mycket mer frekvensutrymme att experimentera med just nu.

Angående tv-avgiften så har inte vi någon anmälningskyldighet till Radiotjänst men din radiohandlare har det, självklart tycker jag själv att man skall betala den avgiften då jag inte tycker det är kul att betala den för andra människor.

Om vi sedan kommer till administrationen så tycker vi att vi är väldigt duktiga på det, självklart händer det att vi gör misstag men detär misstag som kan rättas till. Som du kanske vet har vi passerat 400000 kunder och om det är någon som får problem vill de självklart skriva av sig och det förstår man ju, men man måste också tänka på att de som inte har problem hör man inget ifrån.

Hoppas det var lite svar på dina frågor, är det något mer du undrar över är du välkommen tillbaka med fler frågor!.

Med vänliga hälsningar

14. C
    Medlem · Stockholm · 2 544 inlägg

ClasseClas

Medlem

Jag har haft Boxer i snart 5 år nu. Första generationens mottagare - Nokia i mitt fall - var skunk. Minnesläckor, hängningar, slö texttv, siiiirapssega kanalväxlingar, u name it!

Till yttermera visso så var företagen Boxer och Senda, numera endast Boxer, minst sagt en katastrof med det administrativa. Jag vet inte hur många mantimmar jag har lagt ned på fakturastrul, SIM-kortsstrul och väntan i underdimensionerade telefonköer etc.

Jag är nu inne på andra generationens box och den gamla Nokia-boxen blev uppgraderad med en rejäl SW-uppdatering.

Mitt intryck är att det tekniska fungerar mkt bra. Boxhängningar är ett minne blott lyckligtvis. Vad gäller firman Boxer så har de ryckt upp sig och nu räcker det att betala räkningarna. Mer pyssel än så ska det ju inte behöva vara!

Vad jag istället funderar på - om jag får låna lite bandbredd i tråden ;) - är om det är dags att fimpa Boxer till förmån för bredbandsbaserad IP-TV? Är barnsjukdomarna borta än? Hur funkar det egentligen? Ngn som har praktisk erfarenhet?

15. C
    Medlem · Stockholm · 2 544 inlägg

ClasseClas

Medlem

micke, hur funkar din box? Är den OK i stabilitet? Hur är det med tex kanalväxlingar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.