Byggahus.se

Calmarpanna 33 överhettas!

  1. C
    Medlem · Kalmar · 9 inlägg

    calmarpanna

    Medlem
    Jag har eldat i min Calmarpanna ca 1,5 år nu (nyinstallation av VVS-företag) och gradvis har jag fått problem med överhettning på slutet av eldningen. Eftersom jag bara har 2x500 acktankar kan jag aldrig göra fulla inlägg utan lägger som max in ca 60-70% beroende på tempen i acktankarna. Dessutom får jag aldrig upp acktankarna i mer än ca 75 grader ändå öppnar överhettningsskyddet i pannan och spolar vatten ut utomhus!

    Lite fakta/inställningar: rökgastemp ca 225C, driftemp 95C, laddtemp 60C, fläkttemp 60C, laddomat 21 termostat 72C. Rören är 28mm överallt.

    Idag var rörmokaren här och hade isär Laddomaten men hittade inget och i eldningen efteråt blev det samma symptom; överhettad panna mot slutet av eldningen och ändå inte fullt i acktankarna!

    Var kan felet vara? För grov ved på toppen av vedinlägget? Kanske testa 63C termostat i laddomaten?

    Vad är vitsen med laddtemperaturen på pannan? Jag har alltid haft den på 60C men Trebema rekommenderar 80C?

    Efter en startperiod på ett par månader förra året kunde jag lätt få upp ackarna till minst 90C men inte nu längre och snart är vintern här!

    PS: VVS killarna verkar tappa kompetens inom vedeldning, de verkar vara mycket bättre på luftväxlare nuförtiden.
     
  2. G
    Medlem · 235 inlägg

    glenn30

    Medlem

    calmar

    hej,jag har oxå en v33 calmar sen 2002,jag vet att i början fick jag bara upp mina tankar i 80-85 grader,ringde trebema o dom skicka en ny termostat till laddomaten,så nu får jag upp dem i 95 grader,men du säger överhettning,slår inte fläkten ifrån vid 95 grader,det gör min,jag har 1500 liter och jag kan lägga i fullt på kvällen o när tankarna är fulla stoppar fläkten o det ligger o pyr i pannan tills tankarna går ner i temp då slår fläkten igång igen o så håller det på,detta är ju på vintern.
     
  3. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

    Matss

    Medlem
    Troligen luftproblem pga precis det du säger, inkompetens.

    Ta några kort på eländet.
     
  4. _ap_
    Bannad · Norrbotten · 1 130 inlägg

    _ap_

    Bannad
    är laddomatens pump ställd på högsta läge?

    Kanske för lågt flöde genom pannan och då hinner inte värmen ut??
    Vill du ha hetare laddning ska du snarare ha en 83, 87* graders patron i laddpaketet.
     
  5. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 395 inlägg
    Att byta termostat i laddomaten kan ju inte bli bättre.Då ökar ju risken för överhettning.
     
  6. _ap_
    Bannad · Norrbotten · 1 130 inlägg

    _ap_

    Bannad
    Självklart i detta fall men det är ju så man gör om man vill ladda hetare.

    Inte sänka cirkpumpen på laddomaten som många gör.
     
  7. R
    Medlem · Norrbotten · 494 inlägg

    rog_ohl

    Medlem
    Är det luft som ställer till problemen så förvärrar i regel ett byte till en varmare termostaten problemet, ånglåset i luftfickan kommer tidigare i eldningsfasen vilket gör att mer ved är kvar i pannan och mindre värme har gått över till tanken när "överhettningen" slår till

    Det är nog som matss skriver, mest troligen är det luft som stannar kvar i rören pga inkompetens ;)

    /R
     
  8. C
    Medlem · Kalmar · 9 inlägg

    calmarpanna

    Medlem
    Tack för alla svar!

    Glömde nämna minst 2 faktorer till; laddomat pumpen står i läge 3 samt att alla rör mellan panna och ackar är dragna upp under taket. (3: huset är på 82 kvm)

    Skall idag elda igen och tänker testa att ställa ner drifttemperaturen till 90C för att se om fläkten stänger av i god tid innan överhettningsskyddet slår på. Jag skall också försöka ställa in primär och sekundär spjällen mer noggrant.

    Förövrigt stänger fläkten av sig själv vid ca 95C men överhettningsskyddet verkar slå på innan. Det får mig att misstänka att kanske överhettningsskyddet går på för tidigt?

    Ang. termostat i laddomaten; manualen säger att vid små vattenmängder samt långa ledningar rekommenderas lägre öppningstemp. Jag har nog definitivt liten vatten mängd (2x500) samt relativt långa ledningar då acktankarna står ca 2 meter ifrån pannan samt att rören är dragna upp under taket. Vid lägre öppningstemp på termostaten i laddomaten borde man få ett längre öppet intervall för laddomaten att flytta värmen från pannan till acktankarna? Vad är nackdelarna med det? Lägre temp i ackarna? Kondens i pannan?

    Ja, det är många parametrar för en lekman och när jag vet att t o m vvs-killarna ringt Trebema i veckan så blir det inte lättare. Tur att detta eminenta forum finns!
     
  9. R
    Medlem · Norrbotten · 494 inlägg

    rog_ohl

    Medlem
    Det är problem att ha rören under taket på det vis du beskriver, självcirkulation är inte möjlig då, och vid ett strömavbrott kommer pannan ögonblickligen gå i kok te.x , men nu är det som det är så ... men kan vara bra att känna till problemet/risken

    Det är riktigt, du bör ha en "svalare" termostat med tanke på din volym och rördragning, det är inga egentliga problem förknippat med att ha en svalare termostat, och det är ingen risk eller nackdel rent fysikt för panna/tankar

    Det som händer är att värmen i topparna till att börja med i eldningsfasen/laddfasen blir lägre, men det är bara att elda på tills du fått den värme du vill ha i tankarna från topp till tå, glöm inte att läsa värdena på alla nivåer för att kunna avgöra hur mycket som är laddat i tanken, och inte bara hur varm toppen är vid olika tidpunkter

    Har du för låg laddtemp inställd på pannan och en för varm termostat på laddomaten så kommer eldningtiden blir evinerliga tider, du eldar på med för lite effekt och termostaten håller emot för länge!, 80-95°C på pannan och 72-78°C på laddomaten brukar blir bra för att pannan ska kunna gå på maxfart = bra förbränning bra för miljön, mindre vedåtgång

    MEN först av allt måste du säkerställa att du inte har luft i systemet som ställer till det, och det är troligt att du har det på det problem du beskriver!

    /R
     
  10. C
    Medlem · Kalmar · 9 inlägg

    calmarpanna

    Medlem
    Tackar!

    Jag har 2 luftningskranar högst upp under taket - den ena på tillledningen och den andra på frånledningen. De är de enda, förutom på expansionkärlet som står jämte ackarna. Luftat har jag hela veckan.
     
  11. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

    Matss

    Medlem
    Väldigt många tror att man kan lufta en laddkrets på samma sätt som tex ett rör till en radiator. Det kan man INTE. Den rätta lösningen är att dra rören så att dom luftar ur sig själv till öppen expansion eller till tanktoppen vid tryckexpansion.

    Det rätta i ditt fall är att bila ned "nedre rör" i laddkretsen i golvet. Vill man inte det kan man montera luftfällor på högpunkterna där luften kan samlas och manuellt släppas ut. Att montera luftventiler direkt på rören betyder bara att installatören inte förstår hur laddkretsen måste utformas.
     
  12. _ap_
    Bannad · Norrbotten · 1 130 inlägg

    _ap_

    Bannad
    det som är skumt är ju att det har funkat i början, men med 28mm rör och ett flöde i laddkretsen blir det svårt (omöjligt) att få ut luften under drift.

    Men varför är det luft där om det nu är det som är felet?

    Har man väl fått ut luften ska det ju inte komma in ny.

    Vad är retur tempen in till pannan när den överhettar?
    70* eller mer?
     
  13. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

    Matss

    Medlem
    Inte förrän du får lokalt höga temperaturer i pannan och luft eller ånga frigörs. Det är det knepiga med såna här felkonstruktioner, ett riktigt system kan man elda till kokpunkten utan problem medan såna här tveksamma lösningar ger ett slumpmässigt beteende. Ibland går det bra tills tanken är 80 i botten men sen helt plötsligt stiger panntempen (pga dålig cirkulation) när tempen når 70 i botten.

    Den okunnige rörkillen proveldar lite och tycker allt ser bra ut men när ägaren eldar på lite mer uppstår problem. Rörkillen kommer dit och luftar lite, byter termostater mm och tror att det är ok. Står inte kunden på sig så får han lära sig att sluta elda när tanken är varm till 70%. Har sett massor med såna installationer tom gjort listor på vad som är fel vilket bara resulterar i en förbannad rörkillle, han vet minsan hur man kopplar in en panna...
     
  14. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

    knekten

    Medlem
    Har man tryckexpanison till vedeldning så gör dom kraftiga tryckvariationerna mellan hett o svalt system att luft suger in nånstans när systemet svalnar ner.Tryckexp lämpar sig bättre till värmepump o pellets där man inte har så stora tryckvariationer..:)
     
  15. _ap_
    Bannad · Norrbotten · 1 130 inlägg

    _ap_

    Bannad
    sluta nu! inte är det det slutna kärlet fel att anläggningen inte funkar.

    Har man slutet system med tryck, minst 1bar ska det rätt mycke till innan man
    får " lokalt höga temperaturer i pannan och luft eller ånga frigörs"

    Hör hur det låter "gör dom kraftiga tryckvariationerna mellan hett o svalt system att luft suger in nånstans när systemet svalnar ner" även här är det inte det slutan kärlets fel om luften sugs in i systemet.
    Sjunker trycket från 1,3bar till 0,75 har man ju fortfarande ett övertryck.

    Tråkigt att ni har haft så stora problem med slutna kärl men det är väl samma för mig, jag skyller gärna på det öppna kärlet (och lågt systemtryck) om någon har problem med att ex. lufta ett GV system ;)

    För att återgå till ämnet tycker jag mig ha sett fler såna här "laddproblem" med laddomat21 än med andra laddpaket, som att 21:an har svårt att strypa bypass ledningen nog mycke i slutet vilket resulterar i för hög panntemp trots att botten bara är ex 70*

    Berätta gärna vad temperaturerna är när pannan slår ifrån.
    Retur från tank, Tillopp, och efter laddomat in till panna.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.