3 280 läst · 1 svar
3k läst
1 svar
CA-modul för Telenor kabelTV - Samsung TV - funkar ej
Hej!
Idag har jag en gammal SONY TV. I den har jag en Smit CA-modul(köpt på internet, ej leveranstörsbunden), istället för Telenors box. Funkar perfekt. Modulen passar inte i min nya Samsung QN90A TV, eftersom TVn kräver ett CI+ standard, vilket jag tror min gamla modul inte har.
Jag ringde Telenor som säljer CA-moduler, och enligt supporten passar dessa moduler endast Philips och 2 märken till jag inte kommer ihåg (en av dessa var för mig helt okänd märke, "Hightense" eller liknande). Samsung var inte med på deras lista.
I min värld så måste detta innebära att modulernas kodade språk inte kan avläsas av vissa TV märken. Att det finns 2st eller fler standarder. Någon som vet mer om detta? Förmodligen kommer jag inte kunna komma runt problemet, men är nyfiken ändå.
Jag får damma av boxen och använda den istället(det är värdelös varför jag ville undvika den)
Idag har jag en gammal SONY TV. I den har jag en Smit CA-modul(köpt på internet, ej leveranstörsbunden), istället för Telenors box. Funkar perfekt. Modulen passar inte i min nya Samsung QN90A TV, eftersom TVn kräver ett CI+ standard, vilket jag tror min gamla modul inte har.
Jag ringde Telenor som säljer CA-moduler, och enligt supporten passar dessa moduler endast Philips och 2 märken till jag inte kommer ihåg (en av dessa var för mig helt okänd märke, "Hightense" eller liknande). Samsung var inte med på deras lista.
I min värld så måste detta innebära att modulernas kodade språk inte kan avläsas av vissa TV märken. Att det finns 2st eller fler standarder. Någon som vet mer om detta? Förmodligen kommer jag inte kunna komma runt problemet, men är nyfiken ändå.
Jag får damma av boxen och använda den istället(det är värdelös varför jag ville undvika den)
Redigerat:
En standard CA-Modul borde fungera även på tv med CI+.Dracula skrev:
Hej!
Däremot är det inte möjligt köra CI+ moduler i alla tv och boxar.
Nu vet jag inte hur Telenor är, är det deras kabeltv du tänkte använda modulen till?
Själv har jag Allente och märkt att pairade kanaler öppnas inte med en standardmodul. Använder jag deras CI+ modul öppnas allt var jag har abb.
Vad står det i modulen du tänkte användaär det Conax modul?
Kan det vara så förjävligt att Telenor pairat alla kanaler eller fungerade modulen nyligen i en annan tv?
Ps. Moduler är olika. Det finns Viaccess som marksända boxer använder, Videoguard som Viasat (numera Allente men bara Viasats gamla kunder), Conax som Allente använder.
Sedan finns det en hel del andra system. Men de där är det vanligaste och ja dem är inte kombatibla med varandra.
En CA modul gör heller inget annat än avkodar signalen. Så tv måste vara kombatibel med DVB-C (när det gäller kabel tv) och göras kanalsök på (men det har du säkert redan gjort).
Redigerat:
Klicka här för att svara