CA-Boden, modulhus för självbygge

15k läst  4 svar

1. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Hej,
    Ville bara här ge lite av mina erfarenheter av min husleverantör CABoden.

CABoden bygger bodar och småhus (upp till 60 kvm) som levereras som byggsatser. Dom tillhandahåller inte någon entrepenad utan man bygger antingen själv eller hyr själv in snickare.

Jag håller på att bygga ett 45 kvm fritidshus, och har fått leveransen och börjat med bygget. Jag kommer uppdatera tråden med ev. relevant info senare.

Jag tittade på många tillverkare men hamnade på CA-bodens hemsida (CA-Boden stugor friggebod förråd gäststuga enkelt montage modulsystem härnösand hytte) och fastnade till slut för dom.

Mitt hus, ett hus i deras Mega-serie: Onsala, med lite tillägg som tex. frakt, isolering, extra fönster etc, går på ca 125 000 kr, vilket enligt min mening är prisvärt. Då är det stommen jag får. Innerväggar, inredning, ytskikt, yttertak (förutom underlagspapp som ingår) får jag då stå för själv.

Kontakterna med företaget, och ägaren/grundaren Christer har genomgående varit bra, även om det tidvis kan vara lite svårt att få tag i dom, och jag har fått ett mycket positivt bemötande.

Ritningsunderlag, ändringar etc har inte varit några problem och utlovad leveranstid hölls.

Leveransen var enligt förväntan, och jag blev tom positivt överraskad av fönstren som verkar hålla en relativt hög kvalitet, med tex riktig spröjs. Dock tog det mycket mer plats med alla byggmoduler än jag hade föreställt mig, men det är ju ett helt hus :)

Så summarum:
    + Prisvärt, bra bemötande, leverans på tid enligt överenskommelse, i princip allt ingår

- Lite svåra att kontakta tidvis, bärlina som rekommenderas ingår inte (kostar iof bara 300-400 kr att komplettera med, men varför inte ha det som standard?), glesväxt virke används i panelen- iof är det samma virke man får på tex bauhaus nuförtiden tyvärr...

Forts. följer...
    /K

2. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    En uppdatering (eftersom jag råkade hitta min gamla tråd)
    Nuvarande status är att utsidan är klar (sånär som på uteförråd och veranda - men det räknar jag som tillbyggnader).
    Insidan börjar ta sig. Badrummet finsn det ytskikt på nu iaf, och i princip alla innerväggar är färdiga.
    Elen är dragen :)

Det som är kvar är tapetsering/målning, lister+foder osv, golv i hallen, varmvatten, göra klart köket med skåpluckor osv, loftet

/K

3. lopec
    Husägare · Nivå 5
    Hej! Känns stugan bra även nu efter 10år?

4. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Hej.
    Japp den står kvar :)

Inga anmärkningar på stugan/byggsatsen i sig egentligen, men nu efter 10 år så kan jag dra vissa erfarenheter:
    * Har kompletterat med plåt på vindskivorna (överliggare i trä, som ingick, håller inte i längden)
    * Har kompletterat med fönsterbleck (ingick inte)
    * Det var valfritt att sätta regel under mitten av stugan (man kan mao välja på två eller tre plintrader) - sätt den tredje, det styvar upp även om den bara är 4,8m bred :)
    * Har varit för snål vad gäller plintarna - var svårt att placera huset och nu efter 10 år står det på ca halva plintarna på vissa ställen (skall förstärka upp)
    * Obehandlad board under grunden - håller förvånansvärt bra ! Nu har jag relativt torrt under huset iofs - men inte några angrepp än så länge av mögel etc (utom lite prickar - men det får allt obehandlat virke efter ngt år)
    * Isolerade utan plast (95 mm i väggarna, 175 i tak och 195 i golv). Funkar väldigt bra. Har sågat ut för altandörr för ett antal år sen, och inga tecken på problem i isoleringen och håller varmt även vintertid, även om mer isolering förstås skulle kräva lite mindre tillförsel av värme, men det är ju ett fritidshus...
    * Hade bygglovet tillåtit så hade 37 graders takvinkel istf 30 varit att föredra - men hade å andra sidan gjort taket svårare att arbeta på.
    * Mer fönster had varit önskvärt ! 80 x 100 är de som ingår och dom är rätt små (särskilt med dagens mått mätt), och det blir rätt mörkt i stugan. Så hade jag valt om så hade jag lagt till fler fönster.

Redigerat 20 maj 09:27
    • Laddar…
  5. lopec
    Husägare · Nivå 5
    Alltså jag gillar stuget på stugan! Roligt att höra att det var ett bra bygge även efter tio år :)
    Taket ser ju fortfarande nytt ut?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: