Hej

ska gjuta nästa vecka och har beställt enligt konstruktör
C30/37 vct 0,5 xc4+xf3.

Fick svaret av 2 betongfirmor att den ska inte glättas pga luften. Att betongen kan släppa .

Enda anledningen till glättningen är för vi vill ha betonggolv .

Det är bra med luft för det är minusgrader snart och vi bygger med block som kanske inte får ett tak tills nästa år.

Hur viktigt med luft och ska man minska eller ta bort helt ?
Vi kommer gjuta när det är sol i 3 dagar och 12 plus grader .
Vi kommer hinna komma över 5mpa i plattan

antar det går inte heller skura platan eftersom de blir tätt yta

kom med era tips och rådgivning ?

Vilket behov ligger till grund för den betongblandningen?
Vad menar du med luft i detta sammanhanget?

xF3 betyder luft enligt leverantören . Luften gör utrymmet i betongen som hjälper till ifall det fryser . Då kan vattnet använda dess utrymmet att expandera i.

man brukar inte ha det i villa platta .

Jag kommer gjuta på tisdag nästa vecka och då är det 10 grader sol i 3 dagar. Kommer aldrig under 6-8 grader på natten .

jag vill helst inte ha luft för jag vill glätta men det går inte med denna betongmixen.

vi bör uppnå 5mpa efter 3 dagar .

M MackanM skrev:
xF3 betyder luft enligt leverantören . Luften gör utrymmet i betongen som hjälper till ifall det fryser . Då kan vattnet använda dess utrymmet att expandera i.

man brukar inte ha det i villa platta .

Jag kommer gjuta på tisdag nästa vecka och då är det 10 grader sol i 3 dagar. Kommer aldrig under 6-8 grader på natten .

jag vill helst inte ha luft för jag vill glätta men det går inte med denna betongmixen.

vi bör uppnå 5mpa efter 3 dagar .
Då verkar det ju inte finnas något att göra.
Kan du ha ett slipat betonggolv om det innehåller luft som du skriver?

Nej , de säger att betongen kan släppa i ytan . Vi funderar på Microcement istället.

vill veta vad gjuter man när det är kallt 10 garder i 3 veckor

M MackanM skrev:
Nej , de säger att betongen kan släppa i ytan . Vi funderar på Microcement istället.

vill veta vad gjuter man när det är kallt 10 garder i 3 veckor
Varför skulle det vara ett problem? Det är väl optimala förhållanden för att gjuta i?
Brinner långsamt.

Ja okej men är det ett sånt väder att man behöver luft i betongen eller klarar man sig utan

M MackanM skrev:
Ja okej men är det ett sånt väder att man behöver luft i betongen eller klarar man sig utan
Jag är inte tillräckligt kunnig för att veta varför man öht har luft i betongen om man gjuter i plusgrader.
Normalt vibrerar man betongen för att bli av med luft.
Men du har ju en konstruktör som måste kunna avgöra frågan, vad säger han?

Vi gjöt våra 350kvm med vanlig 20/25 en novemberdag, förvisso i Skåne men det var ungefär samma temperaturer som nu.
Å andra sidan hade vi inga uttorkningskrav på den heller.

X xLnT skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig för att veta varför man öht har luft i betongen om man gjuter i plusgrader.
Normalt vibrerar man betongen för att bli av med luft.
Men du har ju en konstruktör som måste kunna avgöra frågan, vad säger han?

Vi gjöt våra 350kvm med vanlig 20/25 en novemberdag, förvisso i Skåne men det var ungefär samma temperaturer som nu.
Å andra sidan hade vi inga uttorkningskrav på den heller.

Ja precis. Jag ska gjuta i malmö . gjöt ni själv eller firma

M MackanM skrev:
Ja precis. Jag ska gjuta i malmö . gjöt ni själv eller firma
Vi hade firma som gjöt, det skulle göras fall mm så vi vågade inte göra det själva.
Vi fick rekommendationen att inte glätta, det ångrar vi. Blev inte så bra resultat av enbart slodning.
Så vi kommer nog slipa betongen även om vi ska lägga golv ovanpå.

Vad konstigt ? Varför fick ni den rekommendation? finns det möjlighet att se några bilder på hur det ser ut endast med slodning? Nära håll normal bild

M MackanM skrev:
Vad konstigt ? Varför fick ni den rekommendation? finns det möjlighet att se några bilder på hur det ser ut endast med slodning? Nära håll normal bild
Har denna från en tråd jag skapade efter gjutningen.
Nygjuten och glättad betongplatta för verkstad med synliga slangen och träklossar på ytan.

Rådet var att man täppte till porerna och att det skulle vara sämre. Men vi glättade verkstaden som blev väldigt bra. Så mitt råd är att följ din magkänsla, stå på dig och ifrågasätt om du är osäker.

Blev det kornigt eller syns ballasten för mycket ?

M MackanM skrev:
Blev det kornigt eller syns ballasten för mycket ?
Enstaka ställen de inte fått ner ballasten tillräckligt så där är det knottrigt, det kan man ju slipa ner ganska enkelt.
Det är mer att det blev ojämnt på sina ställen, slodningen och vibreringen kunde gjorts bättre.

Aha okej. Dilemmat vi har är att vi vill inte ha ballasten synligt utan bara slipat betonghud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.