Hej!
Våra hantverkare (f.d.) använde ett C-bruk på hussockeln som är uppförd i murad LECA. Dock slammat med rödgrund (A-bruk) under.

Naturligtvis gäller hårdare och mer vattenresistent cementbaserat A- eller B-bruk på en sockel, men i någon dokumentation kring KC-bruk (som jag tror är likvärdigt med C) på Webers hemsida anges att man kan använda C-bruk på leca-sockel förutsatt att man slammat med rödgrund under. I nyare dokument står det dock att det är A eller B som gäller.

För att kunna reklamera framgångsrikt skulle jag behöva veta vad HUS-AMA föreskriver i sina rekommendationer. Någon som vet vad som gäller enligt dessa föreskrifter? Från Weber får man lite olika besked, även om huvudspåret givetvis är A- eller B-bruk till sockel.

Mycket tacksam för svar,

/A

Det handlar inte bara om mekanisk styrka, utan även om att kalkbruk suger upp vatten. Nu vet inte jag om även C bruk som ju "bara" innehåller en del kalk, är ett problem ur den synpunkten.

Ett grannhus till oss som nybyggdes ca. 1995, fick problem med fukt som sögs upp av sockeln och missfärgade de två lägsta skiften med tegel i fasaden. Lösningen blev att bila bort all puts från sockeln och göra om. Nu vet jag bara att det var kalkhaltig puts, inte exakt vilken typ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.