Vi håller på och renoverar tvättstuga i vår källare, i ett tegelhus från 1965.

Inför detta har vi flyttat in tvättmaskin och torktumlare i pannrummet bredvid.
Eftersom där var en gjutjärnsbrunns i tvättstugan, antagligen från när huset byggdes så ”ska” den bytas vid renovering. För någon vecka sedan bilade jag bort betongen runt brunnen och testade att ta av den för att säkerställa att jag var klar.

Efter någon dag märkte jag att där stod lite vatten i hålet IMG_1958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Vattnet var ganska klart och misstänkte att det var anslutningen till golvbrunnen som läckt efter att jag haft av den, och när sedan tvättmaskinen tömt i rummet bredvid så hade lite vatten läckt ut.

Tömde hålet på vatten innan rörmokaren kom. Han installerade den nya golvbrunnen och passade även på att flytta den lite samtidigt. Ett par dagar senare såg jag att där var fullt med vatten i hålet, mer än där varit tidigare. Nu var det ändå upp till kanten på plattan.
IMG_1996.jpg
Skapa konto

Misstänkte att den nya anslutningen till avloppet var bristfällig, och att det var vatten från flera omgångar tvätt som visade sig. Detta höll dock inte rörmokaren med om, utan hade istället en teori om att resterande avlopp var felaktigt så vatten pressats upp genom vattenlåset i den nya brunnen. Vattenlåset visade sig vara helt tort så den teorin höll nog inte helt.

Idag har jag tagit bort allt vatten från hålet, över 20l vatten. Och sedan låtit tvättmaskinen tvätta, men kunde inte se att där kom något vatten från avloppet. Däremot så fylldes den lägsta punkten i hålet hela tiden med lite vatten. IMG_2005.jpg
Skapa konto

Lämnade källaren ett par timmar och när jag återvände var där ca 5l vatten i hålet, och detta utan att avloppet använts. Testade att dra ner en vattenslang till golvbrunnen i pannrummet och spola friskt, men detta ledde inte till att där kom mer vatten.
Det verkar som att vattnet kommer underifrån, ifrån marken. Kan tillägga att det regnat ganska friskt, både mellan att rörmokaren var här, och under dagen. Dock tycker jag att om där kommer vatten ända upp till plattan, borde vi ha en mycket mycket fuktigare källare än vad vi har.

Och hur ska man göra nu? Kan man fylla upp med singel i nivå till den gamla plattan och sen gjuta igen hålet, eller kommer det aldrig att fungera när där är så fuktigt?
Vi har funderat på att se över dräneringen längre fram, men hade definitivt planerat att göra färdigt tvättstugan först.

Tack till alla som orkat läsa ända hit :)

R
sitter bara o tänker lite lätt. Kanske sprack rören längre in där du inte bilat när du ruckade för att avlägsna den gamla brunnen?

Gör ett hål en bit bort och se om det blir samma fenomen där.

Roland112 skrev:
sitter bara o tänker lite lätt. Kanske sprack rören längre in där du inte bilat när du ruckade för att avlägsna den gamla brunnen?
Jo skulle ju kunna vara. Tycker dock att vattnet skulle fyllas på snabbare när avloppet används om så vore fallet.

R
viceman skrev:
Jo skulle ju kunna vara. Tycker dock att vattnet skulle fyllas på snabbare när avloppet används om så vore fallet.
de tar väl ett tag för vattnet att ta sig igenom betong och singel innan de rinner ut i ditt hål så du kanske inte får den direkta effekten precis när du använder tex tvättmaskinen eller sprutar i en närliggande brunn.

Och det är inte vatten utifrån/underifrån? Hur djupt ligger dräneringen?

///Abbe

R
om han har den mängden vatten ståendes i betongen i vanliga fall borde hela källargolvet vara fuktigt/blött konstant tänker jag.

Grundvatten, till 95%

Hur ser putsen på väggen ut? Är den porös? Dvs kan det vara så högt vatten under huset. Golvet brukar hålla tätt men väggen brukar det synas på om det är hög fukthalt

Hade också vatten under plattan när jag gjorde stambytet men trodde det berodde på ett stopp i dräneringen.
Det visade sig i efterhand att dräneringen låg för högt.
Dom gamla läckande betongrören dränerad dock men jag fick ordentliga fuktproblem efter stambytet...

Om du häller i vatten i nya golvbrunnen så borde du ju se om det ökar snabbare. Gör det inte det är det läcka någon annanstans eller helt enkelt grundvatten som kommer så högt.

Absolut ingen aning om hur djup dräneringen är. När vi köpte huset 2008 flaggade mäklaren för att dränering troligen behövde fixas då det inte gjorts på länge. Besiktningsmannen tyckte däremot att värdena var jättebra och det vore helt onödigt att dränera (sen kan saker och ting förstås ändras på sju år).

På vissa ytterväggar är putsen lös på relativt små områden längst ner. Även på vissa innerväggar faktiskt. Men tycker att 90++% ser bra ut. Golvbrunnen är även ungefär mitt i huset, och inte nära någon yttervägg.

Får testa tömma på vatten igen spola i det nya avloppet. Nu har vi för första gången på länge frost. Om det klarar sig utan regn ett par dagar så får jag se om det gör någon skillnad.

Ca 200m från huset går ett vattendrag. Jag skulle bedöma att lägsta punkt i källaren är flera meter ovanför dennes vattenyta. Och för några år sedan grävde de om vatten och avlopp i gatan, där var de 1-2m under källarens nivå. Med tanke på det fungerar jag om det verkligen kan vara grundvatten.

Suck :(

Tack för alla svar så långt.

Grundvatten Tror jag med på. Va lika för mig när jag böt mina avlopp i källaren, rann vatten hela tiden där. Men hade inte märkt nått fuktutslag innan, sen dränerade jag efter det endå.

S
Tror absolut på grundvatten. Just att du säger att du har putssläpp (om än små) även på innverväggar låter det ju onekligen som du har fukt som skjuter på genom plattan,.

Skåne... det betyder sannolikt lerjord?
Den fungerar som en vettextrasa och drar upp grundvatten till nivå med grästopparna. Om då inte dräneringen fungerar perfekt eller ligger perfekt under sulan överallt...

Här i den västra halvan av Skåne är marken i princip mättad på vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.