Hej, kan detta fönster fixas eller ska jag byta ut det?
Tack
Tack
Kan målas om man vill, men många gamla fönster börjar även bli slitna mekaniskt och kräver putsnings på fyra sidor. Du har inte lagt in någon bild på utsidan hur den ser ut, böjar den bli dålig.... Och många sådan här gamla fönster brukar ha fått glas som har repor.
Jag hade bytt ut det "alla dagar i veckan" mot ett nytt med 3-glas, alu-utsida, färdigmålat, bara två sidor att putsa och med det följer bättre isolervärde. Har gjort så både på bostad och fritidshus med fönster från tidigt 60-tal, där bostad fått färganpassad alu-utsida.
De jag renoverat är källarfönster som haft inmurad karm och då har jag gjort om dem med 2-glaskassettter med argon/energiglas.
Jag hade bytt ut det "alla dagar i veckan" mot ett nytt med 3-glas, alu-utsida, färdigmålat, bara två sidor att putsa och med det följer bättre isolervärde. Har gjort så både på bostad och fritidshus med fönster från tidigt 60-tal, där bostad fått färganpassad alu-utsida.
De jag renoverat är källarfönster som haft inmurad karm och då har jag gjort om dem med 2-glaskassettter med argon/energiglas.
Att byta dem är för framtiden, jag har mer brådskande saker i år. Vill veta gåt att byta fönsterhandtaget och rensa utrymmet mellan två glasA AndersS skrev:Kan målas om man vill, men många gamla fönster börjar även bli slitna mekaniskt och kräver putsnings på fyra sidor. Du har inte lagt in någon bild på utsidan hur den ser ut, böjar den bli dålig.... Och många sådan här gamla fönster brukar ha fått glas som har repor.
Hur tänker du med hela huset och underhåll/renovering?
Det ser ut som det saknats underhåll under längre tid! Är hela huset i samma skick? Är det nyinköpt?
Jag tänker helhet i underhåll och renovering av vad som krävs och behöver göras. Hur ser din plan ut om det är eget hus?
Det ser ut som det saknats underhåll under längre tid! Är hela huset i samma skick? Är det nyinköpt?
Jag tänker helhet i underhåll och renovering av vad som krävs och behöver göras. Hur ser din plan ut om det är eget hus?
Att öppna upp och rengöra går utmärkt, det görs ju så vid fönsterputsning av de här fönstren.
Du kan kan få snurra fönstret för att hitta hakarna.
Handtag kanske kan bytas om mekanismen är hel, men på våra av samma modell var mekanismen slut och hakade upp sig.
Du kan kan få snurra fönstret för att hitta hakarna.
Handtag kanske kan bytas om mekanismen är hel, men på våra av samma modell var mekanismen slut och hakade upp sig.
Bra sagt. Är den nyinköpt och som sagt bristande underhåll i hela huset.A AndersS skrev:
För mig tills jag vet är detta prio
Uppvärmningssystem
El
Kök
Badrum
golv och väggar
Och nu ska vi underhålla fönstren tills vi byter dem i framtiden. Det finns många fönster vi kan inte byta dem denna gång
Fantastiskt fint fönster tycker jag, och väldigt tidstypiska. Lite läskigt att putsa mellan rutorna, man fäller det inåt och öppnar i ovankant. Bra ifall man är två när fönstret är så stort.
Fungerar mekanismen när fönstert är öppet
Fungerar mekanismen när fönstert är öppet
Jag är inte den som kan göra det, men vem ska jag hitta för det? En vanlig snickare eller ska han eller hon vara expert på något område?T topmount skrev:
Klicka här för att svara