Jag har en gammal IFÖ-blandare som droppar (bild).

Bytte krankäglor men det hjälper inte.

Funderar på om man kan testa att byta hela kranöverdelarna: Dessa ser ganska lika ut IFÖ:s: https://www.bauhaus.se/fmm-kranoverdel-3520-1409

Eller vad skulle man annars kunna göra?

Tacksam för tips!

Gammal IFÖ-blandare på handfat som droppar, med röd och blå markering på handtagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kranen droppat länge så brukar det kunna bli skador I ventilsätet, alltså den metallyta som käglan tätar mot. Det finns verktyg för att brotcha detta plant, men de är rätt dyra.

Kranöverdelen behöver bara bytas om det läcker runt vredet.

En ettgreppsblandare från rätt årtusende är ju ingen dum grej faktiskt….

Är det någon som vet om man kan byta strålsamlaren på en sån här blandare och vad modellen exakt heter?

Magnus E K
pelpet pelpet skrev:
Är det någon som vet om man kan byta strålsamlaren på en sån här blandare och vad modellen exakt heter?
Jag bytte strålsamlare på en nästan (men inte exakt) likadan, och samma strålsamlare (utvändig gänga M24) passade även i en något nyare engreppsblandare. Fick värma lite med varmluftspistol innan den gamla gick att skruva loss.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag bytte strålsamlare på en nästan (men inte exakt) likadan, och samma strålsamlare (utvändig gänga M24) passade även i en något nyare engreppsblandare. Fick värma lite med varmluftspistol innan den gamla gick att skruva loss.
Tack, får testa det sen. Den här strålsamlaren faller i bitar när jag försöker plocka ut den.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.