Hej,
Jag håller på att byta ut ellutag efter målning i vårt hus, byggt, 68. Jag började med ett, inga problem då det gick en av varje sladd ut och allt gick som dans.
Kom till nästa och då såg det ju såklart ut såhär. Hur fäster jag denna, är det att klippa upp och fästa en i varje ingång på respektive N och L, där är ju två ingångar?
Se bild på både sladd samt dosan.

• Elluttag med exponerade elledningar, svart och vit, som sticker ut från väggen. Används i diskussion om hur ledningarna ska kopplas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller på en eluttagsskontakt med gröna och vita komponenter, tagen under installation efter målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja det är bara att klippa dem och ha skalat lagom långt, sen båda svarta under en skruv i varsitt hål och båda vita under en skruv.
Om vit eller svart hamnar under nollan eller fas har i praktiken ingen betydelse.

Det sitter två hål där för att man många gånger vill dra vidare kablar till nästa uttag som i ditt fall.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Stort tack för snabbt svar. Det är snabbkopplingsdosor så ingen skruv med lär ju vara samma sak att trä in de och trycka ner knappen samtidigt. Och inte använda ”X” denna gången heller?

Ja precis
X är inte till något, den kan användas för att skarva en kabel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.