Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byte till normcentral - möjligt att övervaka förbrukning per fas?

1. Belmlu
    Renoveringsnovis · Skåne · 277 inlägg

Belmlu

Renoveringsnovis
    Hej alla,

Detta är säkert en fråga som besvarats innan men ny som man är vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Finns det redan besvarat i trådar får ni gärna länka!

Ska få lite elarbeten gjorda här hemma och då eventuellt byta till normcentral i samband med extra JFB och överspänningsskydd installeras. Ska detta ändå göras tänkte jag kolla upp möjligheterna att få en central, i sig själv eller med tillbehör, där man kan övervaka elförbrukning per fas och skapa sig en bild över hur förbrukningen ändras över tid. Dels för att vi eventuellt ska säkra ner till 16A men ska även erkänna att det är för jag gillar att ha koll på förbrukningen.

Det lilla jag fått fram utifrån mina kunskaper är det som tidigare var Vattenfalls Energy Watch som verkar gått i graven. Hittat en efterföljare i form av Enegic (https://www.enegic.com/enegic-monitor/) men vet inte riktigt om det är vad jag efterfrågar.

Så förhoppningsvis har jag lyckats beskriva frågan tillräckligt bra. Ser fram emot era svar.

Tack på förhand!

2. nisse123
    Medlem · stockholm · 911 inlägg

nisse123

Medlem
  3. A
    Medlem · Halland · 980 inlägg

alfista

Medlem
    På sikt kommer ju alla elmätare att bytas och man kommer kunna få ut "officiella" siffror på en kommunikationsport, f n är det mycket hemmasnickrade lösningar, kolla i denna tråd, men jag räknar med att det kommer fler och fler polerade och lättanvända lösningar.
    Annars tycker jag Shelly 3EM verkar vara en prisvärd pryl som kan vara värd att titta på, även den har varit uppe till diskussion i några olika forumtrådar där du nog kan få svar på eventuella frågor.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.