Jag tänkte byta ut min antika strömbrytare till denna dimmer (se bild).
Nu har jag en liten fundering. Från vägguttaget nedanför kommer en svart tråd upp och uppifrån kommer en svart och en grå. Så här är det kopplat just nu.
Kommer det att fungera med denna dimmer eller behöver jag en annan? Jag vill ju inte bli av med strömmen i vägguttaget nedanför.
Nu har jag en liten fundering. Från vägguttaget nedanför kommer en svart tråd upp och uppifrån kommer en svart och en grå. Så här är det kopplat just nu.
Kommer det att fungera med denna dimmer eller behöver jag en annan? Jag vill ju inte bli av med strömmen i vägguttaget nedanför.
Båda svarta in på den vänstra plinten på dimmern. Den gråa sätter du i mitten eller till höger. Varför det är två utgångar vet jag ej. De verkar vara lika.
Din dimmer ser dock inte ut att vara så värst ny.
Är den fuktionsduglig och hel?
Din dimmer ser dock inte ut att vara så värst ny.
Är den fuktionsduglig och hel?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ja det kommer att fungera. De båda svarta trådaran skall in i det vänstra hålet märkt L på dimmern. Det går troligen inte att få in båda i hålet, så du får koppla ihop dem med en lös koppling, och dra en 3e tråd till hålet. Den gråa kopplar du till något av hålen med pil ut, eller sinusvågen med pil genom.
Lämplig koppling för den lösa kopplingen är s.k "Ubåt":
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164950027
Du bryter loss en av dem och stoppar in alla 3 trådarna i den och drar åt skruven.
Alternativt en Wago, finns på sama sida i CO katalogen, där trycker du in en tråd i varje hål.
Det kan bli trångt i dosan, med dimmern så välj den som tar minst plats.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164950027
Du bryter loss en av dem och stoppar in alla 3 trådarna i den och drar åt skruven.
Alternativt en Wago, finns på sama sida i CO katalogen, där trycker du in en tråd i varje hål.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Sedan kanske du bör kolla lite vad det är för lamptyp du vill dimma. Är det en vanlig glödlampa så kan du använda i princip vilken dimmer som helst.
Men om det är en halogenlampa med 12V transformator så gäller det att ha rätt kombination av dimmer och transformator. Lågenergilampor går oftast inta att dimma. LED lampor går antingen inte att dimma, eller så kräver de också rätt kombination.
Men om det är en halogenlampa med 12V transformator så gäller det att ha rätt kombination av dimmer och transformator. Lågenergilampor går oftast inta att dimma. LED lampor går antingen inte att dimma, eller så kräver de också rätt kombination.
Dimmern är funktionsduglig och hel. Packade upp den ur paketet i går kväll. Den är inköpt på JULA för ett drygt år sedan ungefär.EyEr0n skrev:
Det är en Halogen som ser ut som en vanlig glödlampa. Den är dimbar.hempularen skrev:Sedan kanske du bör kolla lite vad det är för lamptyp du vill dimma. Är det en vanlig glödlampa så kan du använda i princip vilken dimmer som helst.
Det blir inga problem att få in bägge trådarna i samma hål.hempularen skrev:Ja det kommer att fungera. De båda svarta trådaran skall in i det vänstra hålet märkt L på dimmern. Det går troligen inte att få in båda i hålet, så du får koppla ihop dem med en lös koppling, och dra en 3e tråd till hålet. Den gråa kopplar du till något av hålen med pil ut, eller sinusvågen med pil genom.
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
OM du kör båda i samma hål. Kontrollera att det verkligen blir bra kontakt då. Prova att rycka ganska hårt i trådarna. Iom. att det går vidare till ett eluttag så kan det gå mycket ström i kopplingen, en dålig koppling blir då varm, risk för brand.
Du har ju helt rätt i det du säger. Jag har ett par ubåtar hemma. Det blir bättre med dom då eller?hempularen skrev:
Klicka här för att svara