Hej!

Har bytt ut ett gammalt, läckande, element till ett nytt, och då också bytt radiatorkoppel. Upplever att det nya elementet ej blir varmt. Funderar på om jag har kopplat fel riktning. I det nya kopplet så är det enligt bilden inkommande värme från höger och utgående till vänster. I det gamla kopplet finns endast en pil åt höger.

Är tilloppet / inkommande värme på vänster eller höger rör?

Tack!

• Radiatorkoppel med två rör, inkommande från höger och utgående till vänster, mot en vägg med stänkigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör kopplade till ett nytt element på väggen, med inkommande värme från höger och utgående till vänster, mot orangefärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Enligt gamla kopplet så är vänstra röret tillopp och högra röret retur/vidarematning.

Med andra ord så är nya kopplet felkopplat.

Demmpa Demmpa skrev:
Enligt gamla kopplet så är vänstra röret tillopp och högra röret retur/vidarematning.

Tack!

Kan du peka mig i rätt riktning för vilket typ av koppel som hade funkat här? Som är kompatibel med "moderna" radiatorer.

Demmpa Demmpa skrev:
Purmo korskoppling,
[länk]

Tyvärr utan avstängningsventiler.
Tusen tack 🙂

Danforss 1 rörs rörs koppel har tillop vänster

F fpv1 skrev:
Ett sådant? [länk]

Ska byta ut fler radiatorer framöver så det hade vart toppen
Ja detta. Zooma in och du ser flödesriktningen på fördelaren.

L lostinsweden skrev:
Ja detta. Zooma in och du ser flödesriktningen på fördelaren.
Tack!

Demmpa Demmpa skrev:

Jag fattar inte varför det är felkopplat. Vattnet strömmar ju genom radiatorn oavsett riktning. Det 'är ju ingen diod utan ett motstånd.

Går det varma vattnet in i botten på radiatorn och ut i toppen på samma sida så kommer bara en/två lodräta kanaler att bli varma, resten av radiatorn kommer att vara kall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.