6 305 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Byte ifrån olja till bergvärme. Kommer radiatorerna att räcka till?
Hej,
Jag har en villa på 110 kvm boa och 70 bia som idag värms med kombipanna (olja el). Har tagit in offerter på bergvärme men hann inte komma till skott innan julhelgen. Eftersom jag skulle byta uppvärmningssätt så köpte jag ingen ny olja i år vilket ledde till ett intressant experiment under julhelgens kalla dagar då jag bara hade 6kW elpatronen som sitter i kombipannan att tillgå. Det blev kort sagt snorkallt inne (kring 15 grader). Pannan som normalt brukar ligga på 80 grader låg nu kring 60 och klarade inte av att hålla huset varmt.
Nu till frågan. Eftersom bervärmepumpar förefaller jobba i temperaturområdet 60-65 grader kan man då inte även dra slutsatsen utifrån mitt "experiment" att radiatorvolymen jag har inte räcker till att hålla huset varmt vid den en panntemperaturen. Elpatronen klarade ju att hålla pannan (och därmed även radiatorerna) vid 60 grader.
Eller tänker jag fel? Antagligen eftersom en av leverantörerna sa att jag hade betydligt mer effekt att tillgå i VPn (8kW+tillskottsel) så jag hade inget att oroa mig för...Men kan jag verkligen "få ut" den effekten i huset utan att ha högre temperatur?
Jag har en villa på 110 kvm boa och 70 bia som idag värms med kombipanna (olja el). Har tagit in offerter på bergvärme men hann inte komma till skott innan julhelgen. Eftersom jag skulle byta uppvärmningssätt så köpte jag ingen ny olja i år vilket ledde till ett intressant experiment under julhelgens kalla dagar då jag bara hade 6kW elpatronen som sitter i kombipannan att tillgå. Det blev kort sagt snorkallt inne (kring 15 grader). Pannan som normalt brukar ligga på 80 grader låg nu kring 60 och klarade inte av att hålla huset varmt.
Nu till frågan. Eftersom bervärmepumpar förefaller jobba i temperaturområdet 60-65 grader kan man då inte även dra slutsatsen utifrån mitt "experiment" att radiatorvolymen jag har inte räcker till att hålla huset varmt vid den en panntemperaturen. Elpatronen klarade ju att hålla pannan (och därmed även radiatorerna) vid 60 grader.
Eller tänker jag fel? Antagligen eftersom en av leverantörerna sa att jag hade betydligt mer effekt att tillgå i VPn (8kW+tillskottsel) så jag hade inget att oroa mig för...Men kan jag verkligen "få ut" den effekten i huset utan att ha högre temperatur?
Skönt att man inte var helt ute och cyklade. Shunten stod på max så jag gissar att det nog tyvärr var 60 som gick ut också.
Finns ett litet hopp i att jag idag inte värmer upp källaren. Slår jag igång radiatorerna där så kommer det ju resten av huset tillgodo tack vare att värmen stiger.
Finns ett litet hopp i att jag idag inte värmer upp källaren. Slår jag igång radiatorerna där så kommer det ju resten av huset tillgodo tack vare att värmen stiger.
Redigerat:
gick et ut 60 gradit vatten så är det kört, (förutsatt att du hade tilräcklig fart på cirkulationspumpen!) men dåt låter mörkt.
När det var som kallast så skulde det varit bra om du bara schunta ut 50 gradit vaten & då fortfarande hade 21 grader inne. Då hade du kunat ha värmepump.
När det var som kallast så skulde det varit bra om du bara schunta ut 50 gradit vaten & då fortfarande hade 21 grader inne. Då hade du kunat ha värmepump.
Max 55, men gärna lägre. 50 i golvvärme kan du inte ha, max 28 eller 35 beroende på golvtyp. Radiatortillverkarna brukar räkna på DT30, dvs 30 graders skillnad mellan framledningstemp och önskad lufttemperatur, dvs du måste ta ut 51 grader vid DUT (eller VUT? lite svårt för dom där begreppen). I övrigt är det inte så svårt, beroende på isoleringsgrad, vilka väggar som är ytterväggar, källargolv, yttertak osv, så kan du räkna fram rum för rum hur mycket effekt som behövs, sen är det bara att titta på elementtillverkarnas hemsida, eller hos återförsäljarna, vilka element som ger den effekten vid DT30.
I värsta fall kanske du får komplettera med ett extra element på något ställe där det inte är lönsamt eller praktiskt eller snyggt att sätta ett jättestort element under ett litet fönster tillexempel.
I värsta fall kanske du får komplettera med ett extra element på något ställe där det inte är lönsamt eller praktiskt eller snyggt att sätta ett jättestort element under ett litet fönster tillexempel.
Husets maximala värmebehov är beräknat på värmeförluster genom ytterväggar, fönster mm vid den lägsta förekommande yttertemperaturen i trakten där huset är byggt och vid en inner temp av 20 C. Till detta kommer också behov av VV.
Radiatorstorleken beräknas för resp rum utifrån värmeförluster i ytterväggar och rummets storlek.
När är huset byggt? Har själv ett enplans hus utanför Stockholm byggt på 70-talet som är 170 m2 samt biyta (källare) på ca 100 m som är uppvärmd till ca 10 C. Framledningstemperaturen ligger på ca +40 C vid yttertemp på -5 grader. Husets värmebehov enligt byggritningarna är beräknat till 10 kW.
Har en CTC EcoAir på 9 kW som värmekälla och det funkar kanonbra. Vet inte hur det är med bergvärme, men inomhusenheten till EcoAir är en elpanna med upp till 15 kW elpatroner som ska klara husets värmebehov när inte värmepumpen räcker till. Sedan hösten 2008 har elpatronerna förbrukat ca 3000 kWh totalt.
Radiatorstorleken beräknas för resp rum utifrån värmeförluster i ytterväggar och rummets storlek.
När är huset byggt? Har själv ett enplans hus utanför Stockholm byggt på 70-talet som är 170 m2 samt biyta (källare) på ca 100 m som är uppvärmd till ca 10 C. Framledningstemperaturen ligger på ca +40 C vid yttertemp på -5 grader. Husets värmebehov enligt byggritningarna är beräknat till 10 kW.
Har en CTC EcoAir på 9 kW som värmekälla och det funkar kanonbra. Vet inte hur det är med bergvärme, men inomhusenheten till EcoAir är en elpanna med upp till 15 kW elpatroner som ska klara husets värmebehov när inte värmepumpen räcker till. Sedan hösten 2008 har elpatronerna förbrukat ca 3000 kWh totalt.
Om du har hög framledningstemp så sätt bara större element.
När vi hade som kallast för några veckor sedan, så var det -25 & min värmepump begärde då 43 gradit vatten haf jag för mig.
Jag har bara radiatorer, utom i ena badrumet där det är golvvärme.
Dimensionerar du så här så får man Mycket bra COP.
Jag har bara radiatorer, utom i ena badrumet där det är golvvärme.
Dimensionerar du så här så får man Mycket bra COP.
Jag sitter i ungefär samma sits som TS. Jag har en oljepanna som jag vill byta ut till en luft/vattenpump under våren. Pannan håller ca 80C i pannan och jag shuntar ut 50-60C till radiatorerna där jag sedan använder termonstater för att få behaglig temperatur.
Borde jag ställa upp termostaterna helt och sedan shunta ut en lägre temperatur från pannan istället?
Om jag inte tänker helt fel, så borde det ge ungefär samma effekt som att strypa den högre temperaturen med termostater...
Borde jag ställa upp termostaterna helt och sedan shunta ut en lägre temperatur från pannan istället?
Om jag inte tänker helt fel, så borde det ge ungefär samma effekt som att strypa den högre temperaturen med termostater...
Ja, en shuntstyrning med utegivare är nog något att fundera på för din del.agehall skrev:Jag sitter i ungefär samma sits som TS. Jag har en oljepanna som jag vill byta ut till en luft/vattenpump under våren. Pannan håller ca 80C i pannan och jag shuntar ut 50-60C till radiatorerna där jag sedan använder termonstater för att få behaglig temperatur.
Borde jag ställa upp termostaterna helt och sedan shunta ut en lägre temperatur från pannan istället?
Om jag inte tänker helt fel, så borde det ge ungefär samma effekt som att strypa den högre temperaturen med termostater...
Klicka här för att svara