Är i full färd med renovering av gästtoaletten. Bor i ett radhus byggt 1960 och avloppet är original. Tänker byta ut avloppet enligt bilder och funderar på var jag ska skarva mot det gamla. Vad jag förstår på tidigare trådar är skarvmuffar tätade med bly. Hur hade ni gjort, kapat röret några cm till höger om den vänstra skarvmuffen eller värmt bort blyet och tagit isär röret i skarven och sedan satt en gummimuff med slangklämma över muffen? Kan man få i ett vanligt 110 mm plaströr i muffen tro? Om jag kapar röret innan muffen så blir det max 3 cm skulle jag tro, sedan svänger röret uppåt, räcker det? Öppen för alla förslag.
Mvh //Stefan
-
Medlem · 11 inlägg 28 maj 19:03
-
28 maj 19:17 #2
Jag hade kapat där precis vid muffen, brukar gå bra om man har rätt blad. Sen monterat en anslutning typ faluexpand eller liknande. BTW har du kollat så du inte har asbest i klinkerfixen och fogen….
-
Medlem · 11 inlägg 28 maj 20:2928 maj 20:29 #3
-
Medlem · 11 inlägg 30 maj 00:0030 maj 00:00 #4
Jag har ju dessvärre begränsade rörmokarskills så jag är väldigt tacksam för alla tips. Innan jag sätter sågen i röret tänkte jag checka av så jag har rätt grejor, se bilder. Vad tycker ni, är jag rätt ute? Jag är fortfarande lite osäker på innerdiameter på det befintliga gjutjärnsröret som jag ska skarva i, kan det vara 4 tum, alltså ca 102 mm? Eller är det muffen som är 4 tum? Jag kommer som sagt kapa röret intill muffen och ska i med en passande Falu expand som har vanlig 110 mm i andra änden. Återigen, väldigt tacksam för alla råd och tips
-
Medlem · Västernorrland · 7 510 inlägg 30 maj 08:0530 maj 08:05 #5
Vad är det till vänster då? En stående stam eller går det bara rakt ut någonstans? Det bästa är ju annars att försöka få allt nytt utanför det renoverade rummet. Inget kul annars om det blir en läcka i golvet på det gamla som är kvar och det måste rivas igen.....
- Laddar…
-
Medlem · 11 inlägg 30 maj 09:0530 maj 09:05 #6
-
6 jun 15:07 #7
Var rädd om själva muffen. Med en tigersåg, rätt blad (för gjutjärn) och en skopa tålamod får man isär eländet.
Jag hade tagit bort allt fram till stammen.
Jag sågade isär den biten som gick in i muffen och plockade ut den i delar. Tror jag höll på i två timmar, så kanske inte det en hantverkare har tid med. -
Medlem · 11 inlägg 7 jun 07:59
-
Medlem · 11 inlägg 7 jun 08:017 jun 08:01 #9
-
Medlem · 38 inlägg 7 jun 08:50
-
Medlem · 11 inlägg 7 jun 08:577 jun 08:57 #11
-
7 jun 23:11 #12
Vinkelslip biter på gjutjärnsrör, var bara lite försiktig med gnistorna. Jag förstörde en halogenspot i taket, glaset var jättevarmt från lampan, så gnistorna gick in som svarta prickar.
Sedan kan man faktiskt knacka sönder med hammare fram till muffen. Till slut är det bara en liten rörstump kvar i muffen. Tigersågen tar hand om rörstumpen. -
Medlem · 38 inlägg 8 jun 15:398 jun 15:39 #13
Lycka till och ha ett stort lager av tigersåglad hemma! -
Medlem · 11 inlägg
S 922 EF vilket var kanon. Röret visade sig vara tillräckligt bra för att jag skulle känna mig bekväm att skarva där, annars hade jag fått ge mig på muffen och det tror jag hade varit betydligt bökigareFör övrigt så var röret täckt till ca 3/4 med sand/grus vilket gjorde att det inte var så jobbigt att frilägga. Det var närmast muffen och lite runt den som det satt fast en del cement uppblandat med blyrester och det var hårt som f**n! Så det krävdes viss försiktighet där för att inte riskera skador på röret/muffen.
Tackar för alla tips och glada tillrop! Återkommer säkert snart igen vartefter övrig renovering fortskrider.
Trevlig midsommar!
Mvh //Stefan
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Medlem · 38 inlägg
Liknande trådar
-
Ansluta köksavlopp till befintlig stam i gjutjärn
Vatten & Avlopp -
Byte av toalettstol. Avlopp långt från vägg
Vatten & Avlopp -
Vågar jag gjuta igen nu? Avloppsskarv gjutjärn->plaströr 30talshus.
Vatten & Avlopp -
Byte avloppsstammar - vad är detta för rör? Gjutjärn, keramik?
Vatten & Avlopp -
Byte av gjutjärnsavlopp eller inte?
Vatten & Avlopp