Byggahus.se
Hej.

Mina föräldrar har ett hus från 1968 och det är radon i huset pga blåbetong.
Det finns ett aggregat installerat från år 1990. Aggregatet jobbar så att luft från huset sugs ut och uteluft sygs in huset. Det är ett filer också..

Problemet är att deras elförbrukning är väldigt hög och de misstänker att det är aggregatet som drar mycket ström. Deras el förbrukning är på 65 kwh per dygn nu, högre när det är kallt ute.

Det bor 4 personer i huset. Bergsvärmepump är installerat i huset och det är vattenburna element. Huset är på 240 kvadrat. Det är inga långa duschar, tvättmaskinen är energisnål, ingen torktumling. Det är tre glas fönster i huset. Men ändå så hög förbrukning.

Ytan som ventileras är på 144 kvm.

Modellen på aggregaten är RDAA, Det verkar finnas någon eftervärme på den, men inluften känns ändå kall.. Kan man se hur många KW den drar per timma, enligt bruksanvisningen (bifogas)?

Finns det något annat aggregat som är energisnål och ni kan rekommendera?

Tacksam för hjälp. Har kollat på nätet och har tittat på HERU 100S EC och SVE VSR 300.
Någon som har erfarenhet av aggregaten?

Vill inte köpa ett aggregat som inte sänker elförbrukningen.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Har bifogat bruksanvisningen på aggregatet.

Elektriska data tabell för olika modeller av fläktmotorer och förvärmare med specifikationer som effekt och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin_355 skrev:
Hej.

Mina föräldrar har ett hus från 1968 och det är radon i huset pga blåbetong.
Det finns ett aggregat installerat från år 1990. Aggregatet jobbar så att luft från huset sugs ut och uteluft sygs in huset. Det är ett filer också..

Problemet är att deras elförbrukning är väldigt hög och de misstänker att det är aggregatet som drar mycket ström. Deras el förbrukning är på 65 kwh per dygn nu, högre när det är kallt ute.

Det bor 4 personer i huset. Bergsvärmepump är installerat i huset och det är vattenburna element. Huset är på 240 kvadrat. Det är inga långa duschar, tvättmaskinen är energisnål, ingen torktumling. Det är tre glas fönster i huset. Men ändå så hög förbrukning.

Ytan som ventileras är på 144 kvm.

Modellen på aggregaten är RDAA, Det verkar finnas någon eftervärme på den, men inluften känns ändå kall.. Kan man se hur många KW den drar per timma, enligt bruksanvisningen (bifogas)?

Finns det något annat aggregat som är energisnål och ni kan rekommendera?

Tacksam för hjälp. Har kollat på nätet och har tittat på HERU 100S EC och SVE VSR 300.
Någon som har erfarenhet av aggregaten?

Vill inte köpa ett aggregat som inte sänker elförbrukningen.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Har bifogat bruksanvisningen på aggregatet.
Går värmaren i aggregatet igång så tror jag det drar en hel del ström.

Jag hade kört med Östberg Heru 160S i fall det skulle bytas.

Folk kommer nog att säga att det inte är ekonomiskt lönsamt, men ett 30 år gammalt aggregat är inte så mycket att hänga i julgranen och fläktarna och annat kanske är dags att byta ut snart och det är inte lönsamt enligt mig.

Hittade detta på RDAA

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Håller på att planera FTX installation så följer tråden, har också radon i huset. Skulle försöka hitta ett aggregat med kors/motströmsvärmeväxlare då de inte ska ha någpt "läckage" mellan till och frånluft, vilket en roterande värmeväxlare har. Vissa säger att det är så pass marginellt att man ska strunta i det, men känns ju fel att medvetet spruta in radon igen..

hue räknar man ut hur mycket aggregatet drar i el? Går det att stäng av/koppla bort eftervärmaren? Tycker inte skillnaden är stor när den är igång.
Just nu förbrukar ee 50-60 kwh per dag och då är det inte kallt ute.

Hur mycket drar en heru 160?

M Martin_355 skrev:
hue räknar man ut hur mycket aggregatet drar i el? Går det att stäng av/koppla bort eftervärmaren? Tycker inte skillnaden är stor när den är igång.

Fläktmotorer drar nästan ingenting de behöver man knappt ta med i en lite anläggning. Eftervärmaren kan man alltid koppla bort.
Är filter rena? Det blr iofs inte påverka svinmycket. Beror på vad man har för styrning.

Ett Östberg Heru 100 S EC ett år gammalt förbrukade under september månad 43 kWh alltså ca 1,4 kWh per dygn knappt 60W per timme. Det är inställt att ventilera våra 155m². Ingen typ av elvärmare i aggregatet behövs.
Min föräldrar satte in FTX på 80-talet för att få ner radon halterna. Dom kom lååångt under gränsvärdet. Dom har bytt till ett nytt aggregat och det har roterande växlare.

M Martin_355 skrev:

Fläktarna i en Heru 160 har en totaleffekt på 301w och värmaren ligger på 1700w

med andra ord om du kör en heru helt utan värmare så drar den noll och ingenting. Värmaren i sig kostar lite att ha igång men då är utetemp. Och vilken temp. Du begär som är avgörande på hur mkt det kostar.

jag har en heru 160 hemma och den är kanon. Jobbar ventilation och har installerat en hel del av dessa genom åren.

M Motorbreath skrev:
Håller på att planera FTX installation så följer tråden, har också radon i huset. Skulle försöka hitta ett aggregat med kors/motströmsvärmeväxlare då de inte ska ha någpt "läckage" mellan till och frånluft, vilket en roterande värmeväxlare har. Vissa säger att det är så pass marginellt att man ska strunta i det, men känns ju fel att medvetet spruta in radon igen..
Du kan köra med roterande växlare. Jag har blåbetong i källaren, mätte innan installation och hade för höga halter. satte in en heru 160 och långtidsmätte efteråt. Inga problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.