hej på er! För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om att rörmokaren satt in en vvm 310 istället för en vvm 320 som överenskommits, utan att upplysa oss. När jag ifrågasatte menade dom på att 310 var bättre och vi skulle få den till samma pris som offerten på 320. Okej kände vi, kör på det. Modulen sattes in på fredagen och under helgen märkte vi att vi knappt fick ut nåt varmvatten (kunde spola ca 4 min, sen var det slut) och kontaktade rörmokarna måndag morgon. Dom kom hit och felsökte, inget var fel. Plötsligt togs beslut att byta den insatta 310 till en 320 o den revs ut. Vi fattade ingenting men vips så hade dom satt in en 320 istället. Okej, det var ju den vi ville ha från början men hade inte väntat oss att dom skulle slita ut den modul dom nyss satt in. Vi propsade inte på nånting alls.

När 320 väl var insatt efterlyste jag instruktionsböcker. Då visade det sig att modulen vi fått var deras visningsexemplar och därför fanns ingen manual med. Detta meddelade en av arbetarna, chefen gick på semester o har ej gått att nå. Vi har INTE tackat ja till något visningsex och jag undrar nu hur sjutton man ska tänka. Glatt betala samma summa för den eller försöka få ner priset? Ingen har meddelat oss innan installation att det vAr ett visningsex, det känns som att vi inte skulle få den infon... Alltihop känns jäkligt olustigt... Dessutom tog det jobb som skulle ta två dagar, det dubbla då dom fick för sig att slita ut den 310 dom lagt två dagar på att sätta in. Massor av strul och mängder av samtal och oro för vår del innan allt var löst (flera missar vid installation, trasiga grejor och frånvarande elektriker). Hur sjutton tänker man?

tommib
Har du avtalat ett fast pris för tjänsten eller är det någon form av löpande räkning?

Det förefaller helt orimligt att du ska betala för att en firma kommer och byter ut en defekt produkt. Det är likaledes orimligt att du ska betala fullpris för ett demoex där du inte får med manualer.

Lägg gärna upp offerten här (maskerad så inte ditt/firmans namn framkommer) så kan du få mer hjälp.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har du avtalat ett fast pris för tjänsten eller är det någon form av löpande räkning?

Det förefaller helt orimligt att du ska betala för att en firma kommer och byter ut en defekt produkt. Det är likaledes orimligt att du ska betala fullpris för ett demoex där du inte får med manualer.

Lägg gärna upp offerten här (maskerad så inte ditt/firmans namn framkommer) så kan du få mer hjälp.
Tack för svar. Det är Fast pris! Tycker oxå DDT känns galet att betala lika mkt för ett demoex som för en helt ny modul. Ska se om jag kan kladda på offerten och lägga upp den här!

Vad gör det om den stått i skyltfönster..?? Manual går väl att skriva ut, vad var det för fel på 310’an som skulle vara bättre?

• Gilla
jonko
  • Laddar…
tommib
Om offerten är fast pris ska du betala det som står på offerten, när tjänsten har utförts som offererat. Tills dess kan du betala det som är skäligt och bestrida resten. Har du kommunicerat något med firman? När ska det vara betalt?

Försöker företaget få dig att betala för att de har varit där flera gånger än planerat (när det varit deras fel)?

Här är offerten, suddade bort namn o firma.

• Bild på en suddad offert för installation av en VM320, inklusive pris och vad som ingår i priset, namn och företagsinformation är suddat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad gör det om den stått i skyltfönster..?? Manual går väl att skriva ut, vad var det för fel på 310’an som skulle vara bättre?
Vi fick inget svar på varför dom rev ut 310 igen. Den gav bara varmvatten i 4 minuter men personligen tror jag att det beror på att de blockerat tillsatsen och det är enbart en innermodul, ingen luft/vattenpump till och då måste tillsats vara aktiverad. Men när de konstaterat att den gav så lite varmvatten rev dom bara ut den.

tommib tommib skrev:
Om offerten är fast pris ska du betala det som står på offerten, när tjänsten har utförts som offererat. Tills dess kan du betala det som är skäligt och bestrida resten. Har du kommunicerat något med firman? När ska det vara betalt?

Försöker företaget få dig att betala för att de har varit där flera gånger än planerat (när det varit deras fel)?
Vi fick en faktura på FEL modul, alltså 310, som skulle varit betald redan. Fick besked på att vi kunde vänta med den till efter semestern då vi ville ha faktura på RÄTT modul och dom inte kunde skicka en korrekt faktura på den tidigare. Får man lov att sätta in ett demoex utan att berätta för kunden?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
tommib
Svårt att svara på om de får sätta in ett demoex utan att informera men de får inte sätta in en inkomplett produkt (dvs saknade manualer osv) och hävda att de uppfyllt sin del av avtalet.

Hela hanteringen verkar konstig från företagets sida, har ni fått någon förklaring på det?

Varför sätter ni in en innemodul utan LVVP?

Har de sagt att det skulle vara ett exemplar som ingen har sett? Vad är det för fel på produkten. Jag håller med om att du borde få en manual, men det är inte mycket att bråka om.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Beror väl på vad arbetaren menade med visningsex ? Stod den oanvänd för visning på firman spelar det väl ingen roll.

tommib
Jag håller inte riktigt med. Det beror i mitt tycke på hur gammal visningsmodellen är. Även om den inte gått i drift så kan ålder göra att packningar/slangar/annat blir sköra och går sönder tidigare än väntat. Jag hade absolut inte gått med på ett äldre demoex utan prisavdrag. Framför allt hade jag blivit väldigt irriterad av att inte få information om det. Jag har inte heller någon kunskap om exakt vad den nämda produkten inkluderar, saknades det något annat?

Det kan vara så att firman ville lösa det smidigt genom att installera en tank som de hade hemma när den första inte fungerade som den skulle (varför den nu inte gjorde det) men jag hade verkligen viljat veta varför i så fall. Hela grejen verkar också märklig från början. Varför sätter firman in en produkt som skiljer sig från vad som avtalats? En innemodul till en LVVP är väl en typisk produkt som köps när den ska installeras, inte något som en firma har i lager hemma.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Svårt att svara på om de får sätta in ett demoex utan att informera men de får inte sätta in en inkomplett produkt (dvs saknade manualer osv) och hävda att de uppfyllt sin del av avtalet.

Hela hanteringen verkar konstig från företagets sida, har ni fått någon förklaring på det?

Varför sätter ni in en innemodul utan LVVP?
Enligt rörmokaren fungerar den alldeles utmärkt som elpanna, vi kan testa nåt år o sen docka den med en utedel. Vet att det kostar mer i el än med en utedel, men det viktiga var att den funkar utmärkt utan den.
Nä det känns inte som att vi fått nån förklaring på nånting... O häromdagen havererade cirk.pumpen till golvvärmen (den byttes aldrig trots att styrdon mm byttes) men fick bara uppmaningen att stänga av den helt o låta golvvärmen gå utan cirk.pump, återkomma till dom efter semestern.

tommib tommib skrev:
Jag håller inte riktigt med. Det beror i mitt tycke på hur gammal visningsmodellen är. Även om den inte gått i drift så kan ålder göra att packningar/slangar/annat blir sköra och går sönder tidigare än väntat. Jag hade absolut inte gått med på ett äldre demoex utan prisavdrag. Framför allt hade jag blivit väldigt irriterad av att inte få information om det. Jag har inte heller någon kunskap om exakt vad den nämda produkten inkluderar, saknades det något annat?

Det kan vara så att firman ville lösa det smidigt genom att installera en tank som de hade hemma när den första inte fungerade som den skulle (varför den nu inte gjorde det) men jag hade verkligen viljat veta varför i så fall. Hela grejen verkar också märklig från början. Varför sätter firman in en produkt som skiljer sig från vad som avtalats? En innemodul till en LVVP är väl en typisk produkt som köps när den ska installeras, inte något som en firma har i lager hemma.
Ja jag känner oxå så, att den är ju äldre än vad som var tanken... O varför dom satte in en 310 o sen rev ut vette katten... utan att meddela det oxå, jag upptäckte det när den väl var insatt.
Nä jag fattar absolut ingenting, känns jättemärkligt!

[QUOTE="När 320 väl var insatt efterlyste jag instruktionsböcker. Då visade det sig att modulen vi fått var deras visningsexemplar och därför fanns ingen manual med. [/QUOTE]

De flesta manualer brukar man hitta på nätet numera, med hjälp av artikel- el. serienummer. Har lyckats få tag i manualer, m.m. till alla maskiner och verktyg jag ropat in el. köpt via Blocket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.