Hej,
Min kran gick sönder idag. Man kunde helt enkelt inte stänga av kranen. Så vi köpte snabbt ny blandare och började det jobbiga med att installera.
Jag behövde skaffa en "övergång" eller vad det heter från rören där vattnet kommer in för att minska ner till samma storlek som anslutning till blandaren. Jag fick med mig gängtejp och försökte snurra på några varv. (skitsvårt att inte få den att snurra ihop sig. och få dit den utan att det trillar bort. det är så trångt att komma åt.

När jag skruvat på allting och kopplar på vattnet igen så läcker anslutningen, har försökt att dra åt. Har även monterat bort allting och tagit nya varv med gängtejp, men med samma resultat. Droppar väldigt lite, men tillräckligt för att det inte ska var ok. Vad kan man göra? av med allt igen och dra mer gängtejp? drar jag åt för hårt? Läste något om Lin? Ska man testa det istället?

Vattenanslutningar och rör under diskbänk med tecken på möjlig fuktskada eller läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningar och avloppsrör under en diskbänk, möjlig vattenläcka vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen gängtejp hjälper där, är ju en slätkoppling där du skall ha en packning mellan kopplingarna. Kanske dags att ringa en rörmokare?

Bästa svaret

Läcker det mellan förminskningen och vinkeln som kommer ur väggen?
Om är fallet har du lagt på allt för lite gängtape.
För det första skall du vira på den medsols så räcker det inte med ”några varv”. Du skall lägga på så mycket så att gängorna nästan försvinner i tapen. Åtminstone 15-20 varv bör du linda på

• Gilla
Bulldog_76
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ingen gängtejp hjälper där, är ju en slätkoppling där du skall ha en packning mellan kopplingarna. Kanske dags att ringa en rörmokare?
På den nedre delen sa de i VVS butiken att jag skulle ha gängtejp på delen som jag skruvar på anslutningen från väggen. Undrar om inte jag har samma sak i badrummet, minns inte men där krävdes också en förminskning när vi bytte badkar.
Visst kan man ringa en rörmokare, men man kan kanske få lite hjälp på traven vore det väl trevligt. :)
Dessutom på en helg är det inte det jag är sugen på att göra, att ta en hantverkare på jourkostnad just nu.

GoC GoC skrev:
För det första skall du vira på den medsols så räcker det inte med ”några varv”. Du skall lägga på så mycket så att gängorna nästan försvinner i tapen. Åtminstone 15-20 varv bör du linda på
Ja det är där det läcker, där jag skruvar på förminskningen. Då ska jag prova imorgon med att dra på många fler varv. Nu får det vara lite lördagkväll.

Packning saknas garanterat!
Hade precis samma problem när jag bytte blandare för ett tag sen. Snackade med kompisen som är röris, och han frågade om jag hade i någon packning så förstod jag direkt vad som var felet. När jag köpte anslutningsgrejerna från Hornbach så glömde jag att ta med packningar. En resa till, och problemet var löst! :)

• Gilla
Sneric
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Packning saknas garanterat!
Hade precis samma problem när jag bytte blandare för ett tag sen. Snackade med kompisen som är röris, och han frågade om jag hade i någon packning så förstod jag direkt vad som var felet. När jag köpte anslutningsgrejerna från Hornbach så glömde jag att ta med packningar. En resa till, och problemet var löst! :)
Nej det skall inte vara en packning mellan vinkeln och förminskningen. Packningen skall vara mellan slätkopplingen på kranens slangar och föminskningen. Och där läcker det inte.
Typisk nybörjarfel att lägga på allt för lite gängtape och troligen även åt fel håll då det hänger ner tape som rullats av då förminskningen dragits dit. Tejpen skall lindas på åt samma håll som man drar åt rördelen.

• Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Söndagsmorgonen började med lite kaffe och sen ta tag i problemet. Skruvade av allt och lindade rejält med gängtejp medsols, och återmonterade allt. Nu är det snustorrt. :) Inga små droppar som tränger fram längre.
Tack

• Gilla
  • Laddar…
B Bulldog_76 skrev:
Hej,
Min kran gick sönder idag. Man kunde helt enkelt inte stänga av kranen. Så vi köpte snabbt ny blandare och började det jobbiga med att installera.
Jag behövde skaffa en "övergång" eller vad det heter från rören där vattnet kommer in för att minska ner till samma storlek som anslutning till blandaren. Jag fick med mig gängtejp och försökte snurra på några varv. (skitsvårt att inte få den att snurra ihop sig. och få dit den utan att det trillar bort. det är så trångt att komma åt.

När jag skruvat på allting och kopplar på vattnet igen så läcker anslutningen, har försökt att dra åt. Har även monterat bort allting och tagit nya varv med gängtejp, men med samma resultat. Droppar väldigt lite, men tillräckligt för att det inte ska var ok. Vad kan man göra? av med allt igen och dra mer gängtejp? drar jag åt för hårt? Läste något om Lin? Ska man testa det istället?

[bild] [bild]

Ett läckage i kopplingarna där kan rinna in bakom och dränka hela huset.

Larsa Larsa skrev:
Ingen gängtejp hjälper där, är ju en slätkoppling där du skall ha en packning mellan kopplingarna. Kanske dags att ringa en rörmokare??
Vilken bra kommentar "dags att ringa en rörmokare"man är på detta forum för att veta hur man ska lösa problemet själv

• Gilla
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.