Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byte av trasigt brunnslock

1. A
    Renoverare · Karlskrona · 8 inlägg

Alanch

Renoverare
    Det är dags att jag drar mitt står till stacken och tänkte nu lägga upp ett inlägg hur jag gjorde i somras då jag byte mitt trasiga gammal brunnslock.

Då jag inte hitta mycket information i ämnet och det var få företag som kunde komma med hjälp så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Vi börjar med en bild på problemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F1BBBAD0-1627-4B3E-BE9F-DDCD3EB4D1EE.jpeg

Brunnslocket har totalt 4 st sprickor. Då det är en gammal vattenbrunn med visst tillflöde så ville jag varken fylla igen den eller låta det vara så här. Kan tillägga att det i fyrkanten låg ett gammalt lock i trä som sett bättre dagar.

Det första problemet jag hade var att hitta ett ersättnings lock till någorlunda acceptabelt pris. Jag hittade efter lite googlande ett lock i plast från svenska brunnslock. Det var en väsentlig skillnad i pris att ta detta lock framför ett i betong då frakten hade blivit svindyr.
    C2F86E6F-7C1E-4324-8648-66668C0A2720.jpeg

Nästa problem jag hade, var hur jag skulle få bort det gammal lock utan att någon del ramlade ner eller för den delen att jag ramlade ner. Jag viste inte om vikten eller hur locket var konstruerat.
    Jag tog hjälp av en grävmaskin som vi monterade en stropp i och en regel för att säkra locket underifrån.
    Nu kunde vi lyfta upp det gamla brunnslocket i delar då sprickorna var genomgående och locket var inte armerat (tillverkat under 1930-talet)

När det gamla brunnslocket väl var borta så gjorde jag rent och borrade hål i teglet. Tipset jag fick var att borra och limma fast det nya brunnslocket.

9DEC774D-F818-4160-8F5B-89D0A4504924.jpeg

Då det var tegel i det översta varvet så fick jag använda mig av plugg och skruv anpassat för detta, vidare så använde jag PL400 lim i mängder.

35FD9E26-2017-4038-8787-F080E7078D2D.jpeg

Slutligen fyllde jag upp området runt locket med 0-16 makadam.
    4AD87D11-A85B-4215-9BDE-EF51C56F70AD.jpeg

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.