Byggahus.se

Byte av takduschmunstycke - problem med gängorna

1. Kigsz
    Medlem Nivå 1
    Första inlägget här, så jag ska se om jag gör mig förstådd. Jag ber om ursäkt i förväg om jag inte använder alla korrekta tekniska namn, men jag ska göra så gott jag kan :)

Jag ska byta takduschmunstycke hemma och det borde vara ganska simpelt. Problemet är att måttet på duschröret är något annorlunda jämfört med vad de vanliga byggvaruhusen verkar erbjuda. Det nya takduschmunstycket använder sig av måttet G 1/2" (eller G15 / R15), så det är ett standardmått.

Problemet är att duschröret jag ska koppla den i inte använder sig av samma mått. Både takduschmunstycket och duschröret är "honor" så jag behöver något att koppla mellan dem. Jag har försökt använda mig av två olika sexkantsnipplar/övergångsnipplar. Den ena med måtten G 1/2" till G 1/2". Den var för stor för duschröret. Sen testade jag med G 1/2" till G 3/8" (eller G10 / R10), men den var för liten för duschröret.

Min fråga är: finns det någon sexkantsnippel/övergångsnippel som har ett mått som ligger mellan G 1/2" och G 3/8"? Se bild.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Gängor.png

Det tidigare takduschmunstycket har en gänga som passar i duschröret, men den går inte att montera bort...

2. S
    Medlem · Nivå 14
    Det behöver ju inte ens vara nån standard rörgänga på såna bitar...........

3. Kigsz
    Medlem Nivå 1
    Okej, då vet jag det. Vad hade du rekommenderat att jag ska göra för att lösa problemet?

4. T
    Medlem · Nivå 12
    Använd en gängtolk för att hitta gängan.
    https://www.clasohlson.com/se/Gängmätare/p/20-388

Kan du så ta med det gamla duschmunstycket till butik för att prova dig fram. Saknas gängan i butik så åk till en mer välsorterad. Det mesta brukar gå att lösa.

5. S
    Medlem · Nivå 14
    Annars kanske du har ett skjutmått och kan mäta gängans diameter och sen en bild så ser man nog vad det kan vara.

6. Kigsz
    Medlem Nivå 1
    Nu är problemet (äntligen) löst! Jag tänkte dela med mig av lösningen ifall någon har ett liknande problem i framtiden.

Efter att ha kontaktat en lokal VVS-firma (som inte kunde hjälpa till), så blev det ett besök på Ahlsell. De hade inte delarna hemma, men kunde specialbeställa från Danmark. Av en ren slump hittade vi en sexkantsnippel på Hydroscand, av typen M18 till G1/2" (eller G15 / R15). Den passade nästan perfekt, det behövdes bara lite gängtejp för att den skulle hålla extra tätt.

Så, det var det det!