Hej,

Relativt nyligen köpte vi ett lantställe (förstagångsköpare av hus) på 100m2 mellan Stockholm och Uppsala. Det är egentligen ett året-runt-boende men som vi nyttjar på fritiden. Det finns tyvärr en märkbar lukt, med största sannolikhet orsakad av Kuprinol-impregnerade syllar (och förmodligen även bjälklag). Jag ska försöka fastställa detta med någon mer erfaren men låt oss fortsätta med denna hypotes så länge.

Huset är byggt i 2 omgångar; den äldre delen byggdes 1981 (krypgrund) och sen byggdes huset ut 2011 på en betongplatta (se min egenritade husritning). Jag tror vi kan vara rätt säkra på att det endast är den äldre delen som har Kuprinol-impregnerat trä även om jag är lite orolig för doftsmitta på den nyare. Vi har för ca 2 månader sen installerat en adsorptionsavfuktare i krypgrunden vilket naturligtvis bör hjälpa på lång sikt men det som försvårar är att vi inte vistas där kontinuerligt och med andra ord inte luftar/värmer upp huset lika mycket som om vi skulle ha bott där på heltid.

Det vi överväger nu är att anlita något företag för en större renovering:

- syllbyte (80 – 100k SEK?)
- byte av bjälklag och därmed också golvet ovanför (inkluderat i syllbyteskostnaden?)
- installation av ett ventilerat golv (jape-modell) (30k SEK?)
- installation av ett nytt golv ovan (25 - 30k SEK?)
- renovering av det gamla badrummet (150k SEK?)

Troligtvis kommer vi att göra ovan jobb endast på den äldre delen av huset. Det jag undrar är:

- FRAMFÖRALLT: Kan någon snälla rekommendera ett företag som jobbar mellan Stockholm och Uppsala som kan ta på sig allt detta, så att jag kan ta in offert(er)? Jag känner själv inte till företag som både gör golvbyte och även badrumsrenovering.

- Vet någon hur jag skulle kunna fastställa om vi behöver renovera golv/bjälklag även på den nyare delen av huset? Beställa luktprovtagning från t.ex. Anticimex?

- Jag vet att det kan vara svårt att avgöra utan att ha sett huset men verkar mina kostnadsantaganden någorlunda rimliga?

Tusen tack på förhand för era svar.

PS Ljusgrå färg = nyare delen av huset från 2011 (betongplatta)
Mörkgrå färg = äldre delen av huset från 1981 (krypgrund)

• Egenritad planritning av ett hus med äldre del i mörkgrått och nyare i ljusgrått, markerade rum och krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.