Byggahus.se
En låssmed i Sthlm har bytt låskista i en ytterdörr som är från slutet av 1990 talet, låskistan är ett ASSA. Att låssmeden tar betalt för framkörning förstår jag. Att han dessutom räknar upp arbetstiden till hel timme är också okej.
Men, arbetet tog 40 minuter och nu vill han ha 2000 kr + moms för en timmes arbete.
Dessutom vill han ha 2000 kr + mons för låskistan som andra låssmeder tar ca 1000 kr för.
Skall jag betala det här eller bestrida?

Vad har ni avtalat för pris för arbete och material?
Fast pris eller löpande?

Hans Knutsson Hans Knutsson skrev:
En låssmed i Sthlm har bytt låskista i en ytterdörr som är från slutet av 1990 talet, låskistan är ett ASSA. Att låssmeden tar betalt för framkörning förstår jag. Att han dessutom räknar upp arbetstiden till hel timme är också okej.
Men, arbetet tog 40 minuter och nu vill han ha 2000 kr + moms för en timmes arbete.
Dessutom vill han ha 2000 kr + mons för låskistan som andra låssmeder tar ca 1000 kr för.
Skall jag betala det här eller bestrida?
Inget fast pris. Men, låssmeden skulle ha kommit på en torsdag och glömde bort detta så jag fick påminna.

Gjorde han det idag på en lördag?
Frågade du om pris innan?

Jag ringde på en måndag och han skulle komma på torsdagen. Kom inte på avtalad tid så jag ringde igen på eftermiddagen. Då kom han på fredagen i stället.

Frågade du om pris innan du beställde jobbet?

Fairlane
Jag tycker du ska bestrida.
Om andra låssmeder tar 1000 kr för låskistan så är inte 2000 kr (plus moms) vad man kan förvänta sig.
Samma sak med att ta 2000 kr + moms per timme, det är knappast något man kan förvänta sig.

Ni har inget skriftligt avtal som jag förstår det. Det är dock snarare ett problem för låsfirman än för dig.

Jag frågade inte om pris eftersom det vanliga bland hantverkare är ca 500 kr + moms.
Jag frågade inte heller vad en låskista kostar eftersom jag nyligen själv bytt en låskista i min egen bostad och den låskistan kostade 975 kr.

Det här jobbet har utförts hos min gamle far som är 90 år och sjuk. Det är därför jag beställt jobbet och det är därför jag betalar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.