Byggahus.se

Byte av kompressor i Nibe Bergvärmepump

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej. Kompressorn i bergvärmepumpen har gått sönder. Pumpen är en Nibe Fighter 1235 från 2008. Har fått offert på byte av kompressor på 43 tkr varav 11 tkr avser arbete (pris innan rotavdrag). Någon med erfarenhet som kan uttala sig om prisnivån?Tyvärr finns det om om firmor som reparerar Nibe på orten. Är det ens värt att reparera eller ska man satsa på ny pump?

2. T
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    43 tusen är typ dubbelt så mycket som det borde kosta. Ta in fler offerter. Vad är det för effekt på den?

Vad är det för fel på den gamla kompressorn förresten? Ofta döms den ut trots att felet sitter i någon betydligt billigare komponent.

4. T
    Medlem Nivå 6
    En helt ny motsvarande ligger väl på ca drygt 60t + installation? Jag betalade ca 6150e för en Nibe 1245F 6kW för ca ett år sedan, så visst jag tycker också det låter dyrt.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Effekt 8kw. Felet är enligt serviceteknikern som var här att den har skurit, vet inte mer än så.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ok. Man får väl utgå ifrån att en riktig felsökning är gjord...

En ny kompressor borde kosta runt 12-15 000:- plus ett par tusen till för torkfilter och expansionsventil. Det tar inte 2,5 dygn att byta prylarna, så 11 000:- i arbetskostnad är orimligt mycket.

7. J
    Medlem · Nivå 12
    Har en kylmodul

8. V
    Medlem · Nivå 6
    Ja, priset är i högsta laget. Vi gör det oftast på mindre än en dag å då har även elkillen gjort sitt jobb. Allt som allt med alla timmar runt 8 till 12 timmar. Då byter vi inte kompressor mm utan vi byter ut hela kompressormodulen där hela kyljobbet är gjort

9. M
    Medlem · Nivå 12
    13500:- så får du hem kompressor, torkfilter och expansionsventil från jsenergi.

gott om pengar kvar att lägga på lokala VVS-mekaren i löpande tid innan du når 43 :)

sen kanske man aldrig byter kompressor utan man byter hela kylpaketet som någon nämnde? Ingen aning vad det kostar.

• Laddar…
  10. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 7
    En rörläggare utan kylcert vill byta modul såklart. Meningslöst att byta modulen när de räcker med kompressor exp. Ventil och tork. Är de en seriös firma byts även mjukstart. 43k är på tok för högt om de inte måste vara för i flera dagar, bör ta en halvdag och max en om de är omständigt och kosta runt 30. Glöm inte roten med

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 16
    Det skall man nog inte vara så säker på. Vi har ju sett flera exempel här på kompressorer som dömts ut av yrkesmän och det visat sig vara något helt annat, trivialt fel som t.ex. en igensatt slang för ett par hundralappar.

• Laddar…
  12. Boilerplate4U
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  13. Boilerplate4U
    Medlem Nivå 6
    Tyvärr inte ovanligt och det gäller i synnerhet för installationsfirmor som hellre ser möjligheten att sälja nytt isf att reparera. Undersök om du kan få tag på en renodlad servicefirma.

14. E
    Medlem Nivå 4
    Bytte hela kylmodulen i min Nibe 1225 (2008) Men det är scroll och 12 kw. Så den är dyrare. Jag pratade med Nibe först. Bytet var år 2017. Nibe pratade då om att hela modulen kostade "något över 20" men inte 25. Sen ska det komma en firma och göra jobbet också. jag hade garanti så jag vet inte vad allt kostade. Men en halv dags jobb 2 killar och en modul. Så du får höfta lite över vad det kan kosta.

15. loka1
    Renoverare Nivå 4
    Har också en 1235 från 2008 som slutade fungera i våras. Bytte kompressor samt kondensor etc för 19000 + moms,
    4000 arbete + moms.

Hade extra försäkring som betalade hela kalaset.

Edit: det var en auktoriserad NIBE installatör firma i Stockholm