Byggahus.se

Byte av köksblandare

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi bor i ett Älvsbyhus sedan ca 17 år. Köksblandaren behöver bytas ut, och vi köpte en ny på IKEA. När den nya skulle monteras visade det sig att inga dimensioner stämmer. Min man, som anser sig vara den händiga i familjen, säger att det inte går att byta. Självklart går det. Jag har försökt mäta plaströren som kommer upp, (på vilka den nya blandaren ska kopplas in) och deras yttermått är 18,05 mm. Är det någon som vet vilka mått som behövs på de nipplar som kopplar ihop dem med dagens köksblandare?

Efter att ha läst tidigare trådar om Älvsbyhus kan jag konstatera att vi inte haft några problem med huset under de år som gått sedan det byggdes. Det var dock irriterande att man inte kunde välja lite lyxigare material, som t ex kakel och klinker. På den tiden "sparade" man 700 kr på att inte inreda badrummet, så vi har haft ett tråkigt badrum i många år.Vi bytte ut köksluckorna (en lokal leverantör) och valde högre överskåpsluckor. Året efter vi byggde fanns även möjligheten att välja förhöjt husliv för en större övervåning, vilket vi hade önskat (fyra barn). Den enkla plastmattan vi har i kök och hall, som ser ut att vara klinker, har varit fantastisk, men efter 17 år har jag behövt byta ut vissa delar av den, så nu håller den några år till.

Älvsbyhus var helt klart det billigaste alternativet när vi byggde. För oss var det bra, eftersom vår målsättning var att inte ha mer lån än nödvändigt och att så fort som möjligt betala av huslånen (vilket vi gjort).

2. Ricksson
    Medlem Nivå 1
    Inte blandare från Ikea
    Kolla med ert försäkrings bolag vad dom säger