Byggahus.se

Byte av isolering och innervägg i garage

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej alla,

Är på gång att byta innervägg i uppvärmt 70-tals garage. Installerat mindre LVP-pump som är tänkt att ha underhållsvärme. Platta på mark med syllar utan diff-spärr. Tegelfasad med asfaboard innanför, 45mm glasull, ångspärr samt en 20mm gipsskiva som gått ändå ner till plattan. Följden har blivit att syllarna samt nedre delen av gipsskivor och isolering dragit åt sig fukt. Syllarna är dock i gott skick rent hållbarhetsmässigt även om dom ser lite tråkiga ut.

Min tanke i nuläget är att byta ut isolering, ångspärr samt innerväggen medan syll och reglar får vara kvar. Isolering funderar jag på om det är en idé att köra dubbla 45mm-skivor med stenull där ångspärren placeras mellan skivorna, dels för värme värmebehållning och dels för att minimera risken för punktering av ångspärr när man sätter upp saker på väggarna. Detta följs av OSB-skiva samt gipsskiva där båda skivorna placeras med ca 5-10mm luftspalt ner till golvet.

Vad tror ni om detta? Väldigt färsk hemmafixare fortfarande så tar tacksamt emot alla tips, tankar och idéer!

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Hur varmt ska du ha i garaget?
    Det påverkar lite hur du ska göra med plastfolien mellan isoleringen.
    Blir det blött där?

//AA

3. B
    Medlem Nivå 2
    LVP inställd på minst 12-13 grader.
    Nej skulle jag inte säga mer än om man missat stänga porten eller går in med blöta skor. Kommer inte ha bil eller annat fordon parkerat där inne

4. S
    Medlem · Nivå 10
    Om du inte ska ha över 17 grader hela året så skippa plastfolie i väggen.
    Blir mera likt en sommarstuga, där det inte rekommenderas.

I övrigt är det bara köra på.

//AA

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 2
    Okej, tack för svaret!

• Laddar…