Hej,
Min fläktvinge har gått sönder. Vore tacksam om hjälp. Går det enbart beställa en ny fläktvinge samt vart kan man beställa en sådan. Smidigt att byta själv? Kan någon se vilken modell jag har. Passar de flesta vingar till samma pumpar? tack för all hjälp

• Öppen värmepumpsenhet med synlig fläkt och interna komponenter, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på värmepump med texten R410A och företagslogotyp, samt skylt med tekniska detaljer.
    Skapa konto
  • Luftvärmepump märkt med IVT och elajo, med sönderfallande klistermärke och stenkista i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Hank1982
  • Laddar…
B
Borde ju gå att hitta en modellbeteckning?
Kanske kan finna en ledtråd på inomhusdelen, om du inte hittar ngt på utedelen.

Prata med jsenegi om du inte finner modellen, de är inte superbilliga men de har ett bra sortiment och hygglig kundservice

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump.html

• Gilla
Hank1982 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som samma modell jag hade och som råkade ut för samma sak. Jag köpte: Fläktvinge IVT Nordic Inverter FR-N GR-N LR-N KHR-N från JSEnergi men pumpen varken kylde eller värmde efter bytet. Misstänker att fläktvingen slog sönder något när den gick i bitar, kanske så att gasen läckte ut. Tyckte inte det var värt att ta ut någon för att felsöka en så gammal maskin så det fick bli skorten.

• Gilla
Hank1982 och 1 till
  • Laddar…
P
man borde ju kunna provköra och den går en stund tills den behöver fläkten på utedelen så man ser att det funkar fram dit. borde ju ta iaf 5 min drift innan den blir för varm i utedelen.. funkar den då så borde den ju vara hel och det är bara fläkten som är trasig.. man kan ju ta bort resterna av fläktvingen men lämna motorn där och inkopplad ifall den kollar att motorn finns där innan uppstart..

• Gilla
Hank1982 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
man borde ju kunna provköra och den går en stund tills den behöver fläkten på utedelen så man ser att det funkar fram dit. borde ju ta iaf 5 min drift innan den blir för varm i utedelen.. funkar den då så borde den ju vara hel och det är bara fläkten som är trasig.. man kan ju ta bort resterna av fläktvingen men lämna motorn där och inkopplad ifall den kollar att motorn finns där innan uppstart..
Så funkar ju tyvärr inte en luftvärmepump, fläkten går konstant när den antingen kyler eller värmer. Principen är ju att värme antingen tas ur uteluften och lämnas över till inneluften eller tvärtom för att kyla och då behövs ett högt luftflöde genom kondensorn i utedelen. Tveksamt om du kan få någon värme eller kyla ur den utan fläkten.

P
S Snappahaneklanen skrev:
Så funkar ju tyvärr inte en luftvärmepump, fläkten går konstant när den antingen kyler eller värmer. Principen är ju att värme antingen tas ur uteluften och lämnas över till inneluften eller tvärtom för att kyla och då behövs ett högt luftflöde genom kondensorn i utedelen. Tveksamt om du kan få någon värme eller kyla ur den utan fläkten.
Tror du missförstod lite vad jag menar

Enbart för att se att resten funkar som det ska.. (det finns gas och allt funkar)
Inte för att försöka köra den så för det kommer som du säger inte att funka.. mer än en handfull minuter eller nåt i den stilen...

Dom jag har grejat med har iaf en viss fördröjning innan utefläkten varvar upp och börjar gå lite mera.. men dom flesta av dom är lite nyare och mer påkostade pumpar iof

@Zacke85
Vilken fläkt köpte du? Jag har samma problem. Min utdelning ser exakt ut som din men är av märket electrolux.

• Vit värmepump med öppen panel som avslöjar inre mekaniska komponenter, placerad utomhus på natten.
    Skapa konto
  • Nedfallen utomhusdel till en värmepump i snö, vid en röd vägg om natten.
    Skapa konto
A
Hank1982 Hank1982 skrev:
Före och efter. Till min Electrolux (ESD12HRA) fanns det ingen reservdel.

Tittade på ritningen hos JSenergi för IVT Nordic inverter, som ser lika dana ut.

Köpte: [länk]

Den passar men har 370mm i diameter istället för 400mm som den trasiga hade.
ta den för det är samma maskin båda Sharptillverkade

• Gilla
Hank1982
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.