Byte av elmätare

4k läst  5 svar

1. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Har fått brev av Forum som äger nätet härikring att de ska byta elmätare till en självavläsande. Vilket verkligen är kanon då jag läser av själv 1 gång per månad.

MEN!
    Elskåpet sitter på vårt hus och grunden står uppgrävd p.g.a. en pausad dränering som ska bli klar i vår (jag är väderkänslig).

Men hur ska jag agera när jag får brev hem om att de kommer och ska byta mätaren?
    Blir väldigt svårt att göra detta innan dräneringen är igenfylld.

2. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Är det alltså helt omöjligt att ta sig fram där? Antingen får du se till att de kommer fram, eller också får du prata med dem. Förklarar du situationen så väntar de säkert några månader.

3. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Njae omöjligt vet jag inte. Är ett shackt mot husväggen på 1,5m.
    Går ju säkert att bygga till något att stå på men inte helt lätt.
    Jag läser av elmätaren varje månad från en stege, men tror inte de vill montera från en stege kanske.

Vet inte hur de reagerar på om man säger att de inte kommer åt skåpet just nu. Som jag har förstått det är det inga elektriker som sätter upp nya mätare, de behöver inte ha någon behörighet öht. Däremot kommer det en elektriker och godkänner det hela efteråt.
    Antar att de kör alla grannar samtidigt och skulle det inte fungera för mig så lär ju schemat bli rätt så trasigt för dem.

Jaja jag får välla ringa till dem en sväng och se vad de säger.

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Vi byter mätare åt det lokala energibolaget och det är rätt vanligt att man inte kan/får komma åt mätaren. Dom mätarna lämnar vi helt enkelt och skickar elbolaget eget folk senare. Hos oss får alla abonnenter ett meddelande någon vecka innan vi ska komma, där finns lite uppgifter och ett telefon nr. till den "montör" som ska byta mätaren som man kan ringa till om det är nått bekymmer. Om det är elektriker eller inte som byter mätare år nog lite olika och jag tror inte att det kommer nån och "besiktigar" arbetet, det skulle ta nästan lika lång tid att göra en riktig besiktning som själva mätarbytet

5. F
    Medlem Nivå 7
    Vi har folk ute och besiktigar mätarbytena som en stor elfirma gör. Detta på uppdrag av nätägaren. Alla kontrolleras inte utan stickprov görs.

6. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    ja man har ju läst ett och annat skrämmande om de där "prao:na" som byter elmätare... i mitt hus har jag änså länge den gamla men när dom får för sig att byta så ska det antingen komma en behörig elektriker eller så byter jag själv om dom inte kan skicka nån som vet vad dom sysslar med. jag läste en skrämmande artikel i en tidning om en mätare som byttes där nollan inte kopplades rätt, i den gamla mätaren finns ju 2 uttag för nolla (sammankopplade inuti)
    och i detta huset gick nollan IGENOM mätaren (det var TN-S system redan före elmätaren så jorden blev intakt tack och lov)
    och detta hade så klart prao'n missat så han satte bara dit en av noll-kablarna eller nåt i den stilen, tror det bara fanns en anslutning på mätaren, hursomhelst så blev nollan bruten och det "enda" som hände hos dom va att datorn och några lågenergilampor gick åt helsike..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: