Byte av elcentral i bostadsrättsförening - Vem står för eventuell ombyggnation?

12k läst  41 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Min bostadsrättsförening har initierat ett byte av alla elcentraler i bostadshuset för att koppla alla lägenheter till ett och samma elavtal.

Idag hade turen kommit till oss att få vår elcentral bytt. Problemet var att för att montera den nya centralen krävdes inte bara att ersätta den gamla. När jag kom hem var köksskåpet, som centralen satt skyddad i, helt nedmonterad och istället satt en en betydligt större elcentral på plats. Det kommer nu krävas en helt nytt skåplösning för att innesluta den nya centralen vilket jag är helt oförberedd på. (se bifogad fil).

Min fråga är:
    Vilken rätt har jag som bostadsrättsägare till att kräva kompensation för den ombyggnation som nu kommer att behöva genomföras? Det gamla skåpet som användes är sönder och går inte att återanvända. Jag har inte fått någon information som indikerat på att jag behöver anpassa min lägenhet eller befintliga central för den nya lösningen.

2. S
    Medlem · Nivå 4
    Dom hade väl kunnat satt centralen lodrätt istället?

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Den inbyggnaden som du hade ser inte ut att vara OK ur elsynpunkt. Centralen skall vara monterad så att det går att komma åt att arbeta med den. Sedan bör det ju gått att lösa utan att centralen skall behöva "sticka ut".

Jag gissar att du eller tidigare ägare har byggt om och bytt ut den ursprungliga centralen, och byggt in den på det här lite regelvidriga sättet.

OM vi antar att centralen ingår i föreningens underhållsansvar (inte helt solklart), då är principen att föreningen behöver komma åt att inspektera, reparera och byta ut den, till samma kostnasd som om den hade varit monterad enl original.

Dvs. som bostadsrättshavare kan man bygga om, men föreningen återställer bara till nivå originalstandard vid underhåll. Det som då är lite tveksamt är om centralen ingår i föreningens ansvar, om inte så har de egentligen ingen rätt att byta ut den.

tommib gillar
  4. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag är också lite tveksam till om elcentralen faktiskt är en del av föreningens underhållsansvar med stigarna är det definitivt. Dessutom undrar jag om det inte är så att du (åtminstone indirekt) godkänt detta i och med att föreningen byter till ett gemensamt elabonnemang med undermätare som administreras av föreningen. Jag kan inte tänka mig att det är ett styrelsebeslut utan det måste vara taget på föreningsstämma.

Den tidigare inbyggnaden av elcentralen var inte heller ok varken ur elsäkerhetssynpunkt (nakna N och PE, sannolikt också enkelisolerad RK6 till de två (?!) mätarsäkringarna) eller arbetsmiljösynpunkt. Förutom detta var det en helt vanvettig lösning som jag verkligen undrar om någon behörig var inblandad i (jag hoppas verkligen inte det). Möjligen kan du förhandla med föreningen om att deras elektriker ska komma och byta till en annan kapsling som passar bättre men räkna med att det inte går.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Gud vilken tokig och värdelös placering av centralen.

Den borde ha flyttats i samband med ombyggnaden när den byggdes in.

Det är väl bara att bita i sura äpplet och inse att du hade en viss undersökningsplikt när du köpte bostadsrätten och nu själv får stå för att få den flyttad till ett bra ställe = utanför köket.

Det är i varje fall knappast föreningens fel att det ser ut sådär nu ... eller?

6. K
    Medlem Nivå 1
    Det var troligtvis den förra ägaren som installerat/monterat/klistrat ihop den tidigare lösningen. Om den var regelrätt eller ej vågar jag inte svara på men principiellt det en bra lösning för att dölja centralen. Riksbyggen har varit och kontrollerat och godkänt lösningen (skedde kring nyår).

Brf. menar att deras ansvar är “att leverera elen till och med centralen” och det är jag OK med. Det jag känner efter att ha sett resultatet är att monteringen har skett helt utan hänsyn till hur vår lägenhet ser ut. Med sådant resonemang, varför kunde hantverkarna inte likväl satt centralen under köksfläkten för att det var praktiskt? På bild 1 ser man även den extra tjocka kabelkanalen som dragits in för projektet. Ser ju inte heller det särskilt trevlig.

Kanske är take-aways här för framtida case att, innan hantverkarna släpps in,
    1. Undersök och utred föreslagen lösning noggrant
    2. Undersök hur den nya elcentralen ser ut
    3. Föreslå och förbered en egen lösning innan du OK:ar montering

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Föreningen har inte skyldighet att ta hänsyn till hur din lägenhet ser ut, utan de renoverar "sitt" i förhållande till originalutförandet.

OM vi antar att den rätt usla placeringen av centralen skall behållas. Då borde det gått att välja en annan central som formatmässigt passar bättre in på den givna platsen. Men om det upptäcks just när elektrikern kommer dit med en likadan central som monteras i alla andra lägenheter, då skulle det blivit en extrakostnad för att avbryta, fixa fram en annan central osv.

Det hade säkert gått om du hade initierat en dialog innan arbetet utfördes. Fast troligen till en extrakostnad. Det blir en oerhörd skillnad i kostnad om man kan köra i princip samma standardlösning över hela beståndet, jämfört med om det skall jämkas speciallösningar i varenda lägenhet.

I föreningen där jag var ordf. för många år sedan bytte vi stammar i 800 lgh. I det ursprungliga förslaget skulle en firma jobba med stammbytet i drygt 5 år, småskalighet, stor flexibilitet osv.

Vi bytte till en "stordriftslösning", allt klart på ett år (ett badrum var 4e timme under ett år). Kostnaden sjönk från ca. 350 milj, till 85 milj. En av grundprinciperna var att föreningen återställde till en standardlösning i varje badrum, ville en medlem ha en annan lösning/standard så gick det att ordna, men på den medlemmens egen bekostnad.

Detta var 25 år sedan, så jag gissar att med dagens byggpriser handlar det troligen om en miljard, i besparing.

Redigerat 29 jun 08:58
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Nej, det var inte ens principiellt en bra lösning. Den var regelvidrig och extremt opraktisk. Om riksbyggen godkänt den så visste de inte vad de gjorde.

Dina take-aways är dock helt korrekta. Det gäller för allt arbete som någon annan ska göra i din lägenhet/ditt hus. Se till att du vet vad som ska hända.

Hur var det nu, var detta ett stämmobeslut?

Appendix gillar
  9. O
    Medlem · Nivå 15
    Tja... jag kan förstå din reaktion på placeringen av centralen. Men den stora skillnaden är att centralen ligger ner nu vilket innebär att den sticker ut lite mer än tidigare.
    Men det stora problemet är egentligen grundplaceringen av centralen. De skåpen du funderar på de kanske var så att de inte gick att skruva ner dessa hela, med tanke på att det såg ut att vara sågat både här å där. kabelkanal? Det fanns redan innan såg jag på bilderna. Men oavsett, alternativet skulle varit att klamra kabeln eller att du betalar dyra pengar för att fräsa in kabeln i väggen.
    Det blir nog en tur till Ikea snart tror jag :)
    Föreningen lär inte betala någon återställning

10. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar!

Som sagt. Centralens placering kan vara hur dålig som helst men den satt/sitter där den satt/sitter och det gör den i alla lägenheter.

Har pratat med min brf. vi är på samma sida i ärendet (att detta inte blev så bra). Detta hamnar alltså hos Riksbyggen och entreprenören (Brf har inget ansvar i sig här). Riksbyggen säger:
    "Ja detta var olyckligt. Men, det var en felaktig installation från början så entreprenören gjorde rätt som satte upp något i alla fall"

Jag kommer hänvisa till kontrollbesiktningen från 2016 där ingen anmärkning gjordes. Gissar att detta inte kommer spela någon roll men känns som en principsak.

Har mätt den nya centralen och hade modellen varit 7cm smalare och placerats 3cm närmre väggen hade detta problem aldrig uppstått. Kanske borde jag kontrollerat 110% med entreprenören om exakt alla förutsättningar. Kanske även kika lite på CV och meritlista på alla inblandade?

Detta blir min lärdom från detta... vilket är lite tråkigt.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men visst är det väl ombyggt?
    Inte satt väl gruppcentralen i köket ursprungligen?

Är alla lägenheter ombyggda på detta vis, eller bara din och ev någon till?

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Tja, regelvidrig är väl aningens stora ord.
    Jag tror inte att jag hittar något bland alla regler som rent förbjuder en sådan här placering.

Men placeringen är ju ändå uppenbart ganska märklig och dessutom inte speciellt bra eller lämplig. Blev jag uttagen på ett jobb där köket plötslig skulle flyttas till elcentralen så skulle jag antagligen argumentera rätt kraftigt att centralen borde flyttas.
    OK, inte om det skulle bli en utmärkt bra plats i köket, men så tur har man ju sällan. :)

tobbbias gillar
  13. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag kanske tolkar fel då, gäller inte SS 437 01 02? Mer specifikt 5.3.1 Utrymmen allmänt. Det är klart, det är egentligen en rekommendation, men en rätt stark sådan...

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    OK, du (din rackare) verkar ha tillgång till fler standarder än mig ... :surprised:

Men jag antar att det är en standard om betjäning av utrustningen.

Det kan kanske vara att den standarden är i viss mån "tvingande". Men den huvudsakliga standarden vi elektriker ska uppfylla är SS 436 40 00 (elinstallationsreglerna) som i princip är en fortsättning av blå boken som var elektrikernas bibel för några år sedan.

Som regel är vissa undantag ifrån dessa standarder tillåtna, t.ex. då det är mycket svårt eller omöjligt att uppfylla alla delar, men tillräcklig elsäkerhet ändå går att uppnå.

Förresten, har du tillgång till SS436 40 00 ?

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Nej, det har jag inte (tyvärr)

SS 437 01 02 heter i sin fulla och fantastiska form

Elinstallationer för lågspänning - Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer

Det ska dock sägas att det direkt på förstasidan står "Då standarden innehåller många fordringar som inte är al elsäkerhetskaraktär är det viktigt att beställare och entreprenör är överens huruvida standarden ska tillämpas", så egentligen poäng till dig.

Att jag har tillgång till den är tack vare en av våra fantastiska forummedlemmar, som skall förbli namnlös :) Jag jobbar ju inte med sånt här så det känns inte motiverat att lägga ut tusentals kronor på litteratur (som borde vara gratis ändå).

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: