Byggahus.se

Byte av el i hus, kostnad överdriven? Paniik

1. T
    Medlem · 17 inlägg
    Hej

Började i början av året att byta el i ett hus vi köpt som vi ska flytta in i nu i slutet av december.
    Vi hade diskuterat med en elektriker firma som gjort jobb åt mig tidigare som varit seriösa och bra, han ville dock inte lämna en fast kostnad denna gång då vi byter all el i huset förutom i ena badrummet men skrev till mig att han förväntar sig landa på 80 tusen kr men räkna med 100 t kr.
    Huset är väldigt öppet, 1 plan, och inte så många rum, ca 124 kvm.
    Det förekom dock lite extra som jag ville ha och räknade självklart på att få lite mer i fakturan.
    Nu är vi uppe i 150 tkr och det är ca 25 tkr kvar att färdigställa så vi kommer landa på ca 175 tkr, vi ha inte jätte mycket spottar och speciallösningar.

Min fråga, är inte detta lite överdrivet? Nu får ni inte en jätte specifik lista men vad ska det kosta att byta el i ett hus, lösningarna är ganska standard, vi flyttar inte några uttag osv utan vi använder de gamla ''gångarna'' dock är allt nytt förutom i badrummet så jag vet ju att det kostar men att de säger 100 000 kr och vi kommer landa på 175 000 kr?

Kan jag kräva minskad kostnad på något sätt eller hur skulle ni ställa er till detta? vet inte riktigt vad jag förväntar mig, det är bara paniken i mig som skriker över hur plånboken ser ut nu.

Mvh

2. D
    Medlem · 369 inlägg
    Konsumenttjänstelagen §36
    Priset
    36§ I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38§

3. D
    Medlem · 369 inlägg
    Det är bra att du har hans prisuppskattning skriftlig :)

"Om du har den ursprungliga prisuppgiften skriftligt kommer det inte vara några problem för dig att visa på att det nya priset inte stämmer överens med vad ni hade avtalat om. Du ska inte behöva betala mer än vad ni har avtalat i fall näringsidkaren inte har samrått med dig om ett högre pris under arbetets gång. Det är i så fall näringsidkaren som ska bevisa att det nya priset är det rätta och att ni har samrått om det innan det höjdes. Oavsett utfallet så är det alltså näringsidkaren som har bevisbördan varför priset blev högre och att du har godkänt det högre priset. Du måste dock kunna bevisa redan från början att ni har avtalat om ett annat pris vilket blir svårt om du inte har det skriftligt."
    https://lawline.se/answers/pris-vid-utforandet-av-tjanst

4. T
    Medlem · 17 inlägg
    Med andra ord så är 15% mer OK, då skulle man behöva räkna på det som jag plussade på, sedan 15 % mer på det och bestrida resten? Rent teoretiskt?

5. H
    Moderator · 42 558 inlägg
    Frågan är ju då vad det var för extra saker du beställt. Om vi håller oss till det ni avtalat från början, såser det ut som du fått en uppskattning på 100 000. Då får det inte kosta mer än 115 000. Till det kommer dina extrabeställningar och ev. varningar från firman, om det dykt upp oväntade problem. Oväntade tillägg får tillkomma, men då måste hantverkaren meddela om det tillkommande direkt.

6. T
    Medlem · 17 inlägg

Ja precis, det man behöver då göra så som jag ser det är att se över vad mina extra saker kostar för att ta bort de från summeringen, men det har inte tillkommit några varningar eller oväntade tillägg som meddelats från hantverkaren utöver vår diskussion om de extra sakerna.

En annan fråga, dom fakturerar för servicebil 1 st 250 kr för varje gång dom är här,. är det normalt? detta är utöver deras resetid fram och tillbaka som också faktureras, men det vet jag att de gör/ska göra.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · 369 inlägg
    Teoretiskt ja.
    Om du betalar det, så kan han antingen välja att acceptera det, eller skicka dig till kronofogden för den enligt honom "obetalda delen". I händelse av att han väljer att skicka dig till kronofogden, så bestrider du ärendet. Då kommer kronofogden att lägga ner ärendet enligt god inkassosed. Kronofogden får endast ta hand om otvistiga fordringar. I detta fall finns en tvistig fordran. Då får han stämma dig i tingsrätt istället. Vilket jatg betvivlar att han kommer att göra. Och om han trots allt gör det, så har du hyggligt på fötterna mot bakgrund av vad jag skrev ovan.

8. T
    Medlem · 17 inlägg
    Tusen tack Daniel,
    Vet du hur det gäller angående servicebil som var en annan fråga som jag skrev?

9. H
    Det är ju inte direkt ovanligt, med servicebil debitering. Om det är OK beror på vad ni har avtalat.

• Laddar…
  10. T
    Medlem · 17 inlägg
    Det är ju inte direkt något vi har avtalat om, som du ser i tråden så är det enbart en estimering av priset som är satt, inget annat.

11. U
    Medlem · 1 690 inlägg
    Fakturering för bil är normalt
    Som jag ser det så är den ökade kostnaden dina tiläggsarbete och kan inye räknas in i den uppskattade kostnaden
    Tycker inte heller att du ska bli förvånad över att dessa kostar extra

12. T
    Medlem · 17 inlägg
    Hej Uffe.

Mina extra saker är inte många, inte heller något som ska ha kostat 75 tkr mer eller 50 tkr om man tar senariot 100 tkr + 15% 115 tkr. Hur menar/kan du säga att mina tilläggsarbeten är dessa 75 ? när du inte vet vilka de är?
    Är inte alls förväntad att det skulle kosta extra, det visste jag ju som jag skrev att dessa skulle vara ytterligare men inte så här mycket.

13. E
    Medlem · 18 inlägg
    Be dem speca utförligt och granska vad dem gjort så ser du om tidsåtgången är rimlig.

Ett tips kan vara att låta en till firma se på det och uppskatta tidsåtgång om det känns som ocker.

Är det inklusive centralbyte?

Bytte el i 2 plan i gamla kanlerna, gick på 150 000 med ny central efter rot. Då med tilläg för div nytt i samband med nytt kök o badrum

14. D
    Medlem · 369 inlägg
    Ni har ju kommit överens (han har meddelat, och du har accepterat) något slags pris. Priset verkar vara något slags totalpris. Alltså ser jag egentligen inget hinder för att han tar betalt för många servricebilar och få timmar, eller tvärtom. Eller många billiga timmar, eller få dyra timmar. (Sen får man ju självklart inte ljuga och hitta på timmar som man inte arbetat, men sen kan man alltid diskutera om man ska ta betalt för påbörjade timmar, eller per minut osv. Dvs inte 100% glasklart. Eller ta betalt för 8 service bilar samtidigt för en 1mansfirma =) )
    Det som kan påverka detta är väl egentligen om ni har pratat om RUT-avdrag där man skiljer på arbetskostnad och materialkostnad.

Beträffande tilläggsjobben, där ni inte har avtalat något särskilt pris, så faller man tillbaka på att priset ska vara "skäligt", dvs vad som är "vanligt". Och servicebil för 250spänn är ganska vanligt. Så det är nog bara att gilla läget i den frågan.

• Laddar…
  15. H
    Om han debiterar för sevicebil fullt ut även för dagar när det kanske bara arbetats någon timme, så är det inte rimligt. OM det fortfarande fanns arbete att göra.