Byggahus.se

Byte av duschväggar

1. M.Petersson
    Medlem · 5 inlägg

M.Petersson

Medlem
    Ska byta duschvägg, Nuvarande är nerborrad på ett ställe i kaklet. Behöver man verkligen kakla om hela badrummet för våtskiktet är brutet pga en liten skruv på ett ställe. Måste man anlita en kakelfirma för att lägga om hela våtskiktet? Jag kan ju inte va den enda som vill byta duschväggar, men inte betala för en helrenovering av badrummet, borde man inte kunna anlita en kakelsättare för att täta igen med något silikon på fackmannamässigt sätt. Vill ju dock inte heller stå för nytt badrum i fall nästa ägare skulle åstadkomma en vattenskada. Någon kunnig som har ett bra svar?

Tacksam för svar!

2. M.Petersson
    Medlem · 5 inlägg

M.Petersson

Medlem
    (Tillägg: menar såklart i golvet, inte i väggarna)

3. B
    Medlem · Stockholms län · 23 973 inlägg

BirgitS

Medlem
    Välkommen till forumet!

Hur gammalt är badrummet?

Jag tror inte att någon plattsättare kan proppa igen ett hål med silikon bättre än vad du kan göra själv.

Så länge som du är öppen med vad du har gjort kan inte en framtida ägare klaga på dolt fel eller liknande.

4. H
    Medlem · 1 453 inlägg
    Ta bort skruven, borra rent och fyll nogrannt med silikon. Det blir inte mindre tätt an det varit tidigare.

Du kan strunta i skyldigheter mot framtida ägare. Tydligt att det är ett äldre badrum, och du säljer i befintligt skick. Som BirgitS skrev, så länge det framgår att du bytt duschväggar är det ok, mer än så måste du inte skriva.

5. M.Petersson
    Medlem · 5 inlägg

M.Petersson

Medlem
    tack för svar! Badrummet är renoverat 2006. Renoveringen gjordes av föreningen på samtliga badrum i alla lägenheter i samband med stambyten.

6. M.Petersson
    Medlem · 5 inlägg

M.Petersson

Medlem
    tack för svar! Okej så om vattenskada skulle orsakas av framtida ägare, kan inte jag bli betalningsskyldig till att stå för saneringen och nytt badrum?

7. B

BirgitS

Medlem
    Försäkringsbolagen brukar tycka att den tekniska livslängden för kaklade badrum är 20-25 år så det närmar sig.

• Laddar…
  8. M.Petersson
    Medlem · 5 inlägg

M.Petersson

Medlem
    okej!! Tanken är att sälja efter jag studerat färdigt, dvs om 2 år. Duschen är trasig sedan tidigare ägare, fogarna har börjat smula sönder, och då har jag inte bott i lägenheten sedan den köptes för 2 månader sedan. Även svartmögel längs med de icke befintliga fogarna. Pratat med ordförande från föreningen och han var väldigt tydlig med att all renovering av badrum skulle ske på fackmannamässigt sätt. Vågar man chansa? Som hapazard skrev, lär ju inte bli mindre tätt än vad det varit tidigare. Hört skräckexempel från bekanta där de tidigare ägarna fått stå för kostnader för nytt badrum pga felinstalation av dusch o badkar, därav min försiktighet :/

9. B

BirgitS

Medlem
    Det är bra att du är försiktig och när du säljer ska du informera mäklare och säljare om att badrummet är från 2006 och att du 2021 bytte duschväggar. Då har jag svårt att se att någon skulle kunna komma och klaga efteråt.

När ordförande pratade om renovering menade han nog inte att fylla igen ett hål med silikon utan om situationen att någon kaklar om, flyttar avlopp och liknande stora åtgärder.

Du skulle kunna fråga ordförande om han har hört att fogarna har börjat smulas sönder i andra lägenheter för det låter lite ovanligt.

• Laddar…
  10. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 800 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Sen ska man såklart ha i åtanke att försäkringsbolag sätter sina "tekniska livslängder" mot bakgrund av försäkringstekniska beräkningar och inte nödvändigtvis mot bakgrund av hur länge något egentligen håller.

Mvh Düsseldorf, chefsjurist på ett försäkringsbolag

11. B

BirgitS

Medlem
    Absolut, men som köpare bör man väl vara medveten om det innan man börjar köpa en lägenhet och att värdet om något händer är lågt.

12. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 800 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Självklart! Men om ett försäkringsbolag påstår att den tekniska livslängden är uppnådd håller det förmodligen 10 år till. Så det är i inte akut av det skälet.

PS. En hemlis men vi ersätter saker även om vi påstår att livslängden gått ut. Det är inte hugget i sten. Argumentera bra så ordnar det sig. Om det inte är alltför dyrt, dvs miljoner.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.