Byte av bergvärmepump.

2k läst  45 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag håller på att byte en IVT värmepump, 8 kW från 1998 och har redan fått in flera offerter.
    Några offererer 1,5-6 kW eller 3-12 kW frekvensstyrd pump och andra 8 kW start/stopp pump.
    Jag har svårt att bedöma vilket som är bäst. Argumentet från de som erbjuder start/stopp alternativet är att borrhålet är relativt grunt, det gick helt enkelt inte att borra djupare på grund av för mycket vatten 1998. Man tror att borrhålet skulle kunde bottenfrysa då dagens pumpar är effektivare än dåtidens!
    Har hålet nu i över 20 år kunnat försörja huset med nödvändig värme och varmvatten utan att frysa bör det väl kunde avge lika mycket energi med en ny pump utan risk för frysning, eller?
    En 1,5-6 kW pump kan tydligen trimmas upp till 8 kW enligt Nibe, men jag är osäker vad det kan ha för inverkan på kompressors holdbarhed?
    Har även fått offert på Deikin pump som är tydligt billigare än andra. Någon som har erfarenhet med Deikin?

2. P
    Medlem Nivå 7
    Absolut en inverterpump.

Den anpassar driften utifrån effektbehov, dessutom låsbar till en viss maxeffekt. Invertermaskinen kan dessutom beräknas till 100% kompressordrift kontra effektbehov. On/off går bara att nyttja till 80% resterande med elspets.

Hur djup är borran? Dvs den aktiva längden.

3. M
    Medlem · Nivå 7
    Daikin pumpen är en av de bästa på bv marknaden just nu. Justerar pumparna automatiskt för att hålla rätt deltan etc etc.

On/off är stenålder om du inte kör mot stora acktankar dvs.

• Laddar…
  4. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Nibe pumpen är en av de bästa på bv marknaden just nu. :p

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    IVT har en som är bland de bästa på marknaden just nu.
    Daikinpumpen kör alltid brinepumpen på högsta fart.

6. R
    Medlem · Nivå 10
    Thermia är väl en av dom bästa.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Menar du att det är en nackdel. Kan väl minska risken för frysning av borrhålet?

8. E
    Medlem Nivå 1
    Blev bara 107 m. Gick inte borra djupare pga för mycket vatten.
    Har inte varit problem med den 8 KW pump som har kört nu i 20 år.
    Hålet har aldrig fryst men lägste temp på inkommande brine har varit nede på 2 minusgrader kortvarigt.

9. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Då har du ett bra hål och antagligen så rör sig vattnet i berget (y)
    Iaf Nibe's inverter kan anpassa effektuttaget för att förhindra frysning.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Nej, det var mest ett svar på inlägget som sa att Daikins pump är bra för att den har varvtalsstyrda pumpar.
    Alla stora tillverkares nyare modeller är bra och alla moderna invertermodeller har inbyggda funktioner för att optimera driften vid olika driftpunkter och för att kunna minska effektuttaget om borran blir för kall.

Det viktigaste är inte att välja ett specifikt fabrikat, utan att prylarna dimensioneras och installeras på ett bra sätt.

• Laddar…
  11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag står inför ett liknande beslut inom kort, min Nibe är 16 år nu tror jag och har snart passerat spec på gångtimmar och start och stopp. Har 160m borra med 140m aktivt djup när det gjordes, kanske lite lägre idag pga lägre grundvattennivåer.

Det är på intet sätt självklart att köpa en iverterpump eftersom dessa är dyrare. För egen del har jag designat systemet så att det ger bra gångtid på full effekt från en 7kW vp.

Över en vintersäsong bestäms temperaturen i hålet av energiuttaget, inte effekten, och detta är samma lika efter byte av pump - även om en ny pump har högre verkningsgrad.

För mig slutar det (givet prisbilden just nu) i en start/stopp pump i samma storlek som den jag har nu - Nibe, Thermia eller IVT med fördel för Nibe som jag känner sedan tidigare.

Har man några planer på utbyggnad eller förändrade värmebehov ska man naturligvis ta in detta i beräkningen också.

Tycker avslutningsvis det är självklart att ha 100% effekttäckning vid dimensioneringen, så behövs elpatron idag skulle jag gå upp en storlek på pump.

12. S
    Medlem Nivå 13
    Det är inga problem att köra on/off vp med över 100 % effekt täckning så att använda elspets är helt onödigt. Dock kan inte en on off vp sänka effekten om brine tempen blir låg vilken bör vara önskvärt i det här fallet.

• Laddar…
  13. E
    Medlem Nivå 1
    "Designat systemet" ???

14. E
    Medlem Nivå 1
    Som jag har förstått det är det kompressorn som är den delen som slits och som samtidigt är den dyraste delen i pumpen.

Daikin påstår att de använder en egenproducerat kompressor, men är det någon som vet vilka kompressorer som sitter pumpar av andra märken.? Tror väl knappast at de tillverkar själva.

Samma gäldar väl frekvensstyrningen i en inverterpump?

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag har en 500liters volymtank som tillåter mig att köra några få golvvärmeslingor sommartid utan att gångtiden blir olämpligt kort. I praktiken har jag dock aldrig kört systemet på det viset utan jag använder istället tanken för att kunna tillåta väldigt stora gradminutunderskott i regleringen (=> lång gångtid vid varje start).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: