Byggahus.se

Byte av avväxlande träbalk till järnbalk. Hållbarhet och rätt monterad?

1. S
    Medlem Nivå 2
    För ett antal år sedan togs en balk bort över trappan till övervåningen i mitt radhus. Snickarfirman som tog upp taket till nock hävdade att den var onödig.

Konstruktör konstaterade att den inte borde tagits bort. Den var inte bärande men konstruktionsstödjande. Han rådde mig att ordna så att en järnbalk blev ditsatt, så stor som det rymdes mellan innertak och yttertak.

Nu har jag en firma här som fått i uppdrag att utföra detta arbete. Men jag ställer mig lite tvekande till deras jobb. Vill ha råd ang detta.

Mitt hus står på lermark intill en bussgata, så jag har mycket markvibrationer. Så förutom att stötta upp taket behöver denna balk också stabilisera taket, så att taket inte rör sig mer än nödvändigt.

Balken som nu är insatt är en L-balk (stång) som är 80 mm hög. Den är fäst i takstolarna med små vinkelbeslag och inte särskilt kraftiga skruvar.

Jag tycker att det borde gå in en större balk än detta. Snickarna hävdar motsatsen, samt att denna räcker. Jag tycker också att fastsättningen av den ser lite tvivelaktig ut.

Vad säger ni, är detta ett gott arbete, och framförallt, fyller den sin funktion?

Bifogar bilder.
    1. Innertaket innan öppnandet.
    2.Bild innan borttagande av avväxlande träbalk.
    3.Ny järnbalk.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Den där balken tar ju rimligtvis bara upp krafter i sidled, från gavel till gavel, så vad den har för dimension kan ju inte vara så noga. Men konstnruktören kanske tänkte sig en annan funktion?

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 2
    Så jag har oroat mig i onödan? Stabiliserar den taket tillräckligt så jag inte får rörelse i det? Spelar det någon roll hur fastsättningen ser ut?

Den borde väl också ta lasta av vikt uppifrån, då mittenbalken endast vilar på yttervägg, medans de två den är avväxlad mot även vilar på bärande innerväggar?

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Även om det är hängslen och livrem med balken vad har de använt för skruvar till hålplattorna?! Ser 4 sorters skruvskallar och om inte jag fortfarande är i djup lunchkoma ser ingen direkt ut att vara skallen på en ankarskruv

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Har en snickare som gjort jobbet och har inte koll på vilka skruvar han använt. Dock ser alla små och klena ut. På något ställe enbart små montageskruv.

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Ser ut som skit! Jag hade inte godkänt ett montage som ser ut på det där viset!

Små rackarns montageskruvar och nån stackars sate till bult i hålplattor och vinklar av model mindre gör inte mig impad!

Rediga vinklar gjorda av vinkeljärn som bultas med bult och skruvas med grova träskruvar är det minsta man kan använda!

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ju lite svårt att se på bilderna. Men i princip så ser det väl ut ungefär som man hängt upp en dekoration. Fästena ser väl ut som de möjligen kan hålla profilen på plats så den inte ramlar ner av sin egen tyngd.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 2
    Lutte, det är väl ungefär så jag känner. Men tyvärr har jag för dåliga kunskaper för att sätta hårt mot hårt, det är därför jag frågar..
    Jag behöver rätt argument, samt såklart veta hur stor betydelse det har.
    Det är ju inte direkt gratis att anlita dem, så jag vill ju ha bästa möjliga jobb utfört. :)

9. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det där såg bedrövligt ut..

Kan du inte kontakta konstruktören och be om besked om infästningarna?

Enligt min erfarenhet brukar detta vara ganska detaljerat, med information om såväl typ av beslag som infästning.

10. S
    Medlem Nivå 2
    Problemet är att konstruktörren tittade på detta i en hast, när han hjälpte mig med ett annat projekt. Så jag betalade honom inte för detta. Om jag ber om detaljerad information får jag ju självklart betala för det. Och eftersom detta projekt redan kostat mer än tillräckligt tänkte jag att en snickare borde väl klara av att lista ut hur man fäster balken på bästa sätt...

Första firman, som tog bort träbalken, har gått under jorden. Så de som jag anlitar nu kostar utöver budgeten.

Knepigt att veta vad som är bra nog..

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast i nuläget så bör du nog ta hjälp av konstruktören. Dels för att få en besiktning av det utförda (så du kan neka att betala för det, om det är så illa som det ser ut på bilderna). Dels för att kunna få det rätt utfört.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 2
    Hempularen, du har alldeles rätt!